900c -87 (Uppdrag: håll liv i första bilen!)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900c -87 (Uppdrag: håll liv i första bilen!)

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / 900c -87 (Uppdrag: håll liv i första bilen!)

  • Detta ämne är tomt.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • augusti 10, 2020 at 07:28 #473252

      Hejsan!

      Gjorde ett inlägg vid inköp. Flytt, pengabrist och gamla goda tidsbristen slog till och arbetet stannade av. Tråden dog och har sedan dess försvunnit, men bilen har överlevt!

      En recap är väll i sin ordning. Min första bil! Inhandlad av vännen som hade den innan mig. Tidigare ägare hade fokuserat på att ordna till motorn, och nästintill glömt bort karossen. Rosten kom, och bilen började bli lättare för varje tur på kullersten. Härnånstans kom jag in i bilden!
      EGpMroD
      qfXDe7Z
      OjoiSK0
      mNlrLkN

      Taket hängde och fick istället för tyg dekoreras med takfärg. Inte så pjåkigt tycker jag ändå. Ljust och trevligt, Aldrig haft någon som påpekat det. Även c stolparna fick samma behandling. Blev mer enhetligt på det viset.
      cnockL2

      Bilderna på dörrarnas tillstånd blev tyvärr inte fångade på bild, men där blev det svets för att rädda dagen, lagom innan vintern. Hade blivit jobbigt med snöfyllda dörrar annars.

      Därefter kom problemet med allt annat. Kort sagt har svetsen fått gå varm.

      Det blir inte längre blött i golvet (hål och åter hål) och doften av glykol (resultatet av en läckande värmekran) har äntligen försvunnit ur kabinen. Återigen sket det sig med bilder…

      Böt framskärm och resultatet blev bra ändå! Visade sig dock att den andra skärmen även den var krass, och fick bli glasfiber tills nästa sommar när jag har tid att byta den också. Lite fusk, men vill ju se cool ut när jag kör runt!
      sMBhFTN
      dKV4uPY
      D997AHt-1
      aydWgHU
      Notera att sista bilden är innan skulptera det blev klart. Glömde återigen att ta fler.

      Haft lite läckor i kylaystemet också. Några gånger satt hjärtat i halsgropen och jag fruktade att toppen gått. Visade sig alltid att så inte var fallet. Nu senast så hade en bult till termostathuset gått av, och det blev ett intressant äventyr att få ur den, få i nya gängor och hitta en bult. Befann mig nämligen på landet/i skogen, utan möjlighet att införskaffa det jag egentligen behövde. Visade sig i slutändan att jag kunde klara mig på det lilla jag hade tillhands. Sket dock nästan på mig när jag sedan låg på motorvägen och det började bolma upp rök från huven. Hade tydligen glömt luftningsnippeln öppen…

      Haft lite problem med elen också. Blinkade lite där, glappade här, och givetvis så brann det lite var stans. Bilen överlevde tydligen, och det var först när jag började gräva i El-felen som det uppdagades. En bild som exempel får ni här!
      6axax01
      Det ni ser representerar av det som fanns längst med majoriteten av taket, delar av instrumenten, bagaget mm.

      Numera ser bilen rätt fint ut, utvändigt och invändigt. Skavanker finns givetvis lite här och var, men kan köra genom staden utan att skämmas. Det enda missljudet i skrivande stund är ett rassel från fläktarna i friskluftsintaget (?), ett gnisslande från handtagen i baksätet och ett gnuggade från gummidämpningen för bagageluckan. Snart dags för nya belägg o skivor, så ett och annat gnissel kommet väll därifrån.
      W8Nk637
      xF1iQOo

      Bonus: Hunden uppskattade inte första turen, men har sedan dess vant sig och känner sig trygg i baksätet. Bälte och sele har införskaffats, så alla fellow hundägare kan slappna av!
      1TuJRjh
      Filten täcker en för övrigt fin klädsel!

      Beklagar eventuella problem med bilderna, har inte riktigt förstått hur det funkar…

      Tack för mig, och tills nästa gång

      Martin Z

      PS kommer säkert dyka upp en liten tråd om den nyköpta S’en när det projektet tar fart!
      Teaser på det får ni här
      0mp8URP

        augusti 10, 2020 at 07:31 #473269

        Juste! Har även fått på gula sidoblinkers igen. Tycker ärligt talat inte om de vita…

          augusti 10, 2020 at 09:13 #473272

          Härligt jobbat! ??
          Många hade nog bara förpassat den till skroten.?

          96 V4 1975 ”Bollen”
          96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

            augusti 10, 2020 at 09:57 #473275

            Ja, den var faktiskt påväg dit innan min vän hann att plocka upp den. Den har aldrig dött sen dess (sedan 2016 har den gått stort sett varje dag). Varit lite tjurig några gånger, speciellt när termostaten la av i öppet läge mitt i vintern. Men aldrig dött. 0,8 milen för det mesta. Lite kärlek var allt den behövde!

            Den har blivit påbackad x-antalet gånger vid det här laget, och kan inte annat än uttrycka min kärlek för dessa knubbiga stötfångare.

            En riktig kämpe till bil helt enkelt!

            Är lite orolig kring underredet, men det har jag inte möjlighet att göra något åt för tillfället. Där jag bor blir man vräkt om bilen är ur-funktion/på pallar. Lite skumma regler, men har ju inte mycket val dessvärre. Om inte annat kommer ivägen får det bli nästa sommars problem!

            Plasten är lite grå, och sätet bak börjar gå mig på närverna. Ska nog göra nått åt båda när motivationen uppstår!

              augusti 10, 2020 at 11:16 #473276

              Plasten fulfixar du med varmluftspistol och skokräm!?

              96 V4 1975 ”Bollen”
              96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                augusti 10, 2020 at 12:43 #473304

                Närmsta kontakt är 100m bort och närmsta vaemluftspistol som jag har tillgång till är 30+mil bort ?

                Har dock nån tub gel som är ämnat för uppgiften, så ska testa med det först! ? Kan vara så att den har ett bäst före datum dock, och isfl får jag väll helt enkelt försöka minska avstånden som nämnts ovan ?

                  augusti 10, 2020 at 13:05 #473306

                  Närmsta skokräm, då??

                  96 V4 1975 ”Bollen”
                  96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                    augusti 10, 2020 at 13:27 #473308

                    Den liger I bilen intill ?

                      augusti 10, 2020 at 15:40 #473339

                      Den liger I bilen intill ?

                      Dåså!

                      96 V4 1975 ”Bollen”
                      96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                        augusti 10, 2020 at 21:13 #473397

                        Varmluftspistol gör plasten svart ett tag men åldrar den nått fruktansvärt.

                        lite som att tjacka upp hästen innan loppet. blir bra som fan tills det inte blir så bra längre

                          augusti 10, 2020 at 21:32 #473402

                          Varmluftspistol gör plasten svart ett tag men åldrar den nått fruktansvärt.
                          lite som att tjacka upp hästen innan loppet. blir bra som fan tills det inte blir så bra längre

                          Men jäklar vad man tjänar på det medans det varar ?

                            augusti 10, 2020 at 22:17 #473403

                            Varmluftspistol gör plasten svart ett tag men åldrar den nått fruktansvärt.
                            lite som att tjacka upp hästen innan loppet. blir bra som fan tills det inte blir så bra längre

                            Precis! ??

                            96 V4 1975 ”Bollen”
                            96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

                              augusti 15, 2020 at 18:19 #473752

                              Ingen egentligen uppdatering som sådan, men känner att jag ändå vill dela med mig en bild för att fira att bilen fortfarande är vid liv.

                              Tog en utflykt, solig och varm lördag ändå. Ett dopp skulle det bli. Små och eländiga vägar blev det, inget som saaben inte klarar av dock! MEN… Så dyker det upp en sån där lite över medelålders man (inget illa menat, förstår att det säkert finns ett par av er här) i sin fina bjässe till SUV… klart han inte ska behöva sakta ner eller hålla ut i kanten. Principen störst går först skulle tydligen gälla här ute i ingenstans också.

                              Fick valet diket eller frontalkrock. Diket fick det bli. SUVen rullade glatt vidare och jag blev sittandes med hjärtat i halsgropen. Fick hjälp av nästkommande att putta tillbaka bilen på vägen. Bilen verkar oskadd, inget trasigt vad jag kan se. Bara mitt psyke som fått ta lite stryk. Tog mig fram till badet och skrek lite svordomar under vattnet.

                              Hur som helst, en bild för att fira min och bilens överlevnadsförmåga, tagen när vi väl kommit fram!

                              20200815_180437

                                augusti 16, 2020 at 08:11 #473769

                                Godt at det gikk bra med både deg og bilen.
                                Enkelte tror at de eier veien 🙁
                                Hilsen en i kategorien middelaldrende men uten SUV 🙂

                                Been a Saab owner since 1987.
                                I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                                Today I have:
                                1960 93F
                                1967 96 Monte Carlo 850
                                1975 96 V4
                                1989 900i 8V 5 dørs
                                1992 900S 5 dørs
                                2009 9-3 SC tid

                                  augusti 17, 2020 at 19:27 #473857

                                  Ja fy för gubbar i SUV’ar. Speciellt om de inte ens stannar efter att mötande bil hamnar i diket.
                                  Men som Morten skrev, huvudsaken att du och Saaben klarade sig.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.