900i 8V -89 startar ej

Forum Modellspecifika forum OG900 900i 8V -89 startar ej

Detta ämne innehåller 12 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-02-13 16:50.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

gulingen
    Deltagare

idag när jag skulle åka från jobbet så gick bilen väldigt konstig, lät ungefär som en fiskebåt, men det brukar den göra ibland när det är kallt och sedan brukar det ordna upp sig när motorn börjar bli varm men idag så dog den bara och nu vill den inte starta mer. Står och tuggar på startmotorn när man vrider på nyckel och om man har gaspedalen nedtryckt fullt så kanske man kan ha lite tur att den startar och går VÄLDIGT ojämnt och på VÄLDIGT låga var och så fort man släpper upp gaspedalen så dör den.

Kanske kom 200m med bilen innan den dog och gjorde några försök att starta den innan jag gav upp. Öppna huven för att se om det va något synligt fel men det ända jag såg va lite rök som kom mellan motorn och torpedväggen så jag böjer mig ner för att titta under bilen och ser att katten glöder och att det kommer ett par flammor :S. Hur kan den bli så varm på så kort bit? :/ märkte också att kylarvätskebehållaren nästan va helt tom.

Någon som har någon ide vad som kan ha hänt?

gustavh
    Deltagare

Klassiskt 8-ventilersbeteende låter det som. Har du sett över tänddelar, hur frächa är de? På det du skriver låter det som att den inte går på alla cylindrar innan den blivit varm. Anledningen till att katalysatorn är varm kan vara för att det runnit ner oförbränd bensin i den (till följd av att du kört startmotorn länge och surat ner maskin) som antänds där vilket tyvärr är ganska obra för katten i sig. Jag skulle i alla fall börja med att byta tänddelar och sedan, om det inte hjälper, ge mig på kallstartsanordningar för att se efter om de fungerar som de skall.

mattem
    Deltagare

Uppenbart är att den tänder ute i främre röret. Annars hade där inte blivit så varmt som du beskriver.

Din fiskebåt brukar vara ett bra tecken på taskig topppackning och vatten i cylindrarna och det kan förklara att du inte längre har något vatten i expansionskärlet.

gustavh
    Deltagare

Oj, missade att din kylarvätskebehållare nästan var tom. Ja, då kan det tyvärr vara topplockspackningen som mattem skriver.

gulingen
    Deltagare

Jag har kollat på bilen idag och det var inget vatten i oljan, när jag tog ur oljestickan, men när jag tog ur tändstiften så var de jätte kletiga av olja.
    På 2 av de såg det ut att vara små flisor på, av något slag.. Vet ni vad detta kan vara för fel? Packning eller kolvring?!

sebbo
    Deltagare

Skulle satsa på att den börjat dra mer bensin också?
    Byt stift så kommer den starta, men det är inte lösningen på ett ev bränsle problem. Köp en burk startgas och spraya på alla vakuum slangar och sånt å se om du har ett läckage, det räcker med små för att få avsevärt fetare blandning

gulingen
    Deltagare

Det känns inte som att den drar mer bensin nu. Jag tog loss alla tändstift och borstade dem med stålborste men den startade inte ändå.
    Är stiften förstörda då?

anderslindh
    Deltagare

@sebbo wrote:

Byt stift så kommer den starta, men det är inte lösningen på ett ev bränsle problem. Köp en burk startgas och spraya på alla vakuum slangar och sånt å se om du har ett läckage, det räcker med små för att få avsevärt fetare blandning

Du låter säker på din sak, men är du? Jag ställer mig tyvärr skeptisk till att det där avhjälper det huvudsakliga problemet.

Drar bilen så mycket kylarvätska, katten glöder efter så kort tid och stiften ser ut som de gör med eventuella flisor skulle jag befara ett smärre motorhaveri och kass topplockspackning… Skulle själv inte känna mig säker förrän jag lyft toppen och kollat hur det stod till där inne, för det låter tyvärr inte helt bra 🙁

mattem
    Deltagare

Att lyfta toppen är det minsta du måste göra. Har du tur är det packningen samt eventuellt resterna av någon ventil du hittat.

Dåliga packningar är väldigt vanligt på 8v-motorn.

sebbo
    Deltagare

@anderslindh wrote:

@sebbo wrote:

Du låter säker på din sak, men är du? Jag ställer mig tyvärr skeptisk till att det där avhjälper det huvudsakliga problemet.

Drar bilen så mycket kylarvätska, katten glöder efter så kort tid och stiften ser ut som de gör med eventuella flisor skulle jag befara ett smärre motorhaveri och kass topplockspackning… Skulle själv inte känna mig säker förrän jag lyft toppen och kollat hur det stod till där inne, för det låter tyvärr inte helt bra 🙁

Som jag skrev, det är inte lösningen på hela problemet.
    Sen så kan ”flisorna” vara cocksavlagringar också, om det nu inte är helt klar att det är metalliska flisor. Har haft liknande symptom, minus glödande katt, på min. Det visade sig vara just bränsleproblem. Kan ju vara en idé att kolla om den startar med nya stift.
    Drar den sen kylarvatten så håller jag med att det nog kan vara idé att lyfta toppen och titta.

jellybear
    Deltagare

@gulingen wrote:

idag när jag skulle åka från jobbet så gick bilen väldigt konstig, lät ungefär som en fiskebåt

”fiskebåt” = bilen tänder inte på alla cylindrar

@gulingen wrote:

men det brukar den göra ibland när det är kallt och sedan brukar det ordna upp sig när motorn börjar bli varm

Om det är en kass topplockspackning så kommer fukt (kylarvätska) in i cylindern och gör att den inte tänder. Men i takt med att motorn blir varm så förångas vätskan och när den har försvunnit tänder cylindern som den ska igen.

@gulingen wrote:

ser att katten glöder och att det kommer ett par flammor :S. Hur kan den bli så varm på så kort bit?

Eftersom bilen inte tänder på alla cylindrar så kommer oförbränt bränsle ut i avgassystemet och kan sedan förbrännas p.g.a. de varma avgaserna från de andra fungerande cylindrarna.

@gulingen wrote:

:/ märkte också att kylarvätskebehållaren nästan va helt tom.

Med allra största sannolikhet har topplockspackningen tackat för sig.

gulingen
    Deltagare

Okej tackar för all bra hjälp. har inte plats och tid att greja med detta tyvärr så blir nog att jag säljer den vidare och köper mig ett nytt åk istället.

mattem
    Deltagare

Synd, en bil som står så med ett troligt men ej fastställt fel värderas inte i många kronor. Kolla runt, du kan kanske få mer för den på skroten än du får på försäljning.

Skulle vara om den är riktigt fin i kaross och inredning som försäljning kan vara lönande och du lyckas hitta ”rätt” köpare som gillar og900 och själv kan laga den.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng