900i Automat -88 -vinterbilen

Forum Övrigt Projekt / Min bil 900i Automat -88 -vinterbilen

Detta ämne innehåller 6 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-19 21:05.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare

99t-78
    Deltagare

Ja nu är det dax att fixa till vinterbilen. Det är en 900i med automat fr 88 2 dr sedan som inhandlages på tradera för 2 år sedan. En bil som bra skulle användas som vinterbil till och från jobbet när det inte går att åka 99 Turbo.
    Jag och min bror hängde på trailern och åkte ner till Igessund där den stog. Kollade lite lastade och fick en visning av säljarens garage och där fanns mångs fina Saabar.
    Väl hemma började arbetet med att få den genom besiktningen,genomgång av bromsarna och byte av kylaren som sett sina bästa dagar. Bilen i övrigt var bra och klarat sig fint från rost. Det enda som riktugt skämmer den är att klarlacken flagnat på motorhuven,taket och bakluckan och det ska fixas nu är det tänkt. Började dagen med att hämta hem den från stugan. Fick lämna det nya vinterskottet där så länge då garageuppfarten redan är överbelastad med bilar. Väl hemma så åkte slipmaskinen fram och då var projektet i gång. Det är tänkt att bli samma guldfärg som original då den passar riktigt bra i den färgen, spoiler fram och på bakluckan samt turbo 85 fälgar eller 16″ super Aero. Lacken får bli en garagis för att hålla budgeten så vi får se hur den blir . Men jag tror inte den kommer att gå någon mer vinter.
    Blir detta bra så fortsätter jag med nästa saab då jag har en 99 GL -84 med lika lite klarlack på.

IMG_75731

Bilagor:

Najs!
    Jag tycker 2d sedan är tuff på något sätt, speciellt med ”faceliften”.
    Ska bli spännande å se hur ”garagelacken” blir…Det vore ju kul att lära sig att lacka med spruta…

Janne Hagnell
    Moderator

Billig slit-och-släng-bil, nej, den e ju riktigt fräsch, ska bara fixa lite… oj nu e den ju alldeles för fin för vinterkörning, får skaffa en annan!
    KLASSIKER!😎

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

Regin
    Deltagare

👍 Välkommen i klubben med oss som har/kör 2 drs OG 900 😊

Har själv haft några av dom genom åren –
    handla faktisk på mig en för bara små 5 veckor sedan …..

Plankans 25'a "Lady in red"

Dom skapar ett lite ”beroende” dom där 🤪

99t-78
    Deltagare

Såja då var huven, taket och bakluckan slipat. Fick slipa av all klarlack då den inte satt speciellt bra mot grundfärgen. Har slipat meed 240 papper nu men ska finslipa med 800’s innan lack.
    Demonterat sidorna på framstöten och hittade lite rost längst fram på båda skärmarna. Även en gammal lagning på vänsterdörren kom fram,men det anade jag eftersom dörren var omlackad under list.
    I övrigt inga överaskningar så långt.
    Ska nu åka och köpa lite blästetsand och blästra lite på skärmkanterna och på skadan på dörren.

Bilagor:

Fina skärmkanter endå! känner igen känslan när man köper något för att bara bruka men helst plötsligt har man andra visioner xD

lsoderlund
    Deltagare

Fina skärmkanter endå! känner igen känslan när man köper något för att bara bruka men helst plötsligt har man andra visioner xD

Vet precis hur du menar…. Ska bli spännande att se vad det bär hän…

http://saab99tt.blogspot.se/

Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng