Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjuni 11, 2019 at 10:42 #459774
Då hände det igen …………..
Det man annars trodde var som en avklarad, avslutad “affär” …….?
Jag har åter igen hamnat i det där så kallade träsket –
just det, jag har på nytt blivit OG 900 ägare ?
juni 11, 2019 at 11:00 #459784Spännande! Vart ska detta sluta? Antagligen ännu en Saab som blir finare än den lämnade fabriken…
Anonymjuni 11, 2019 at 18:16 #459789Hummm…. En i8 snik gissar jag…. ?
Varför just ?
Är det inte inne med snik just nu på SSK ……… ?
Anonymjuni 11, 2019 at 19:02 #459800Härligt! ?? Ge oss mer!
Det kommer Janne –
fast det hela gick och blev till mera “story” än jag trodde ?Men visst –
vi kan lätta lite på trycket åt folket.
Skall jag vara ärlig, så var jag faktisk på väg att lämna Saab som bilande –
det ekonomiska hänger tyvärr inte ihop längre som det hittills gjord ?Men iallafall så i måndags morse, på FB, i en tråd där någon sökte en sk “Bruks Saab” –
ja så dök denna här tösen upp som ett bud till trådskaparen.
Han verkade dock inte så intresserad –
så jag var snabb på hugget där då ?Bestämde med ägaren att samma dag köra dom 8.6 mil till Markaryd –
att mötas upp runt kl 16:45.Morsan hade ändå inget planerat –
och Amy skulle ändå må bra av en liten fin utflykt efter det gjorda Turbo bytet.
(Återkommer till det där senare)Anländer 16:45 och träffar en trevlig prick som ägare till tösen –
vi “känner/klämmer och trycker” lite här och vart, leder slutligen också till en provkörning ?Efter överenskommet pris och betalningen genomförd –
ja så satte vi åter kurs hem igen.Första bilden på tösen för min del –
strax innan avfärd:
Vad är det då för en tös det hela handlar om ? ?
Jo det är en 1988 AB 25 d v s en 2 drs sedan –
dessa som jag alltid har haft ett svagt hjärta för ?“Snik“, jo den kategori får man säga att hon tillhör –
med sin B201 på 81 Kw d v s med KatalysatorBas fakta då:
1 ägare “fysisk” (Historien där till kommer jag till)13.500 Mil
#214h = Cherryröd
Nybessad 2019.05.28:
med en mkt enkel liten rostskada i det ej bärande på storlek 8 cmNästa besiktning 2021.05.31 –
m a o är tösen en sk “skattesmitare” ? .. ?På vägen hem var det dags för uppehälle i Röstånga –
det var dags att tanka AmyDär fick jag första gången se min nya tös –
så som hon e vacker som en 25’a ?
Återkommer till resten av story’n, men faktum var –
att hon var nära att lida skrot döden alldeles för tidigt ?juni 11, 2019 at 22:05 #459811Snygg! Ser ju riktigt prydlig ut, dessutom med den (i mitt tycke) snygga mindre spoilern.
Men d e ju ingen “riktig” snik…
Minns inte vad paketet heter… GPI eller “komfortpaket”…Eller något?
Jag tycker dom blir mycket tuffare med svarta dekorer och dom öppningsbara bakre sidorutorna gör stor nytta!juni 11, 2019 at 22:33 #459812Skrotdöden?? Att skrota en bil i det skicket borde det väl vara spöstraff på?!?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Anonymjuni 12, 2019 at 00:37 #459813Snygg! Ser ju riktigt prydlig ut, dessutom med den (i mitt tycke) snygga mindre spoilern.
Jo om det nu skall vara spoiler bak, så är den snyggast –
fast jag tycker ändå att utan spoiler, så blir det ett mera “cleant” look ?Men d e ju ingen ”riktig” snik… Minns inte vad paketet heter… GPI eller ”komfortpaket”…Eller något?
Nej det finns bilar som e mera “snik”
Här har vi bl.a varvräknare – fungerande farthållare – servo – mittkonsol – armstöd bak – öppningsbara rutor bak – ganska så mörktonade rutor – men……
inget C-lås ?Jag tycker dom blir mycket tuffare med svarta dekorer
och dom öppningsbara bakre sidorutorna gör stor nytta!Jo det är sant med dom svarta dekorlisterna.
Min gamla “Rödluvan” som var en 1989 “kampanj bil” till 99.900:-
Även hon i #214H men som syns med rubbet i chrome:
Detta bidrog givetvis till att höja “sleeper looken” efter T16 konverteringen –
men jag tyckte egentligen inte så mkt om det……..juni 12, 2019 at 06:25 #459816Jo… Det ÄR cleanare utan spoilern, speciellt på 2d med facelift.
Kan det vara så att c-låset inte ingick i 2d och 3d bilar…?
Själv har jag en konstig vision om en 2d i silver med solluck…!? Det år något som har fastnat i huvudet… ?
Hur som helst ser jag framemot ditt nya projekt och kommer följa flitigt.
Väldigt roligt att denna till synes så fina bil blev räddad!juni 12, 2019 at 18:08 #459822Härligt att du har en ny 900. Ska bli trevligt att följa. Vingen köper jag om du får för dig att ta bort den?
Tycker du ska köra sportigt denna gången. Gubbräcer va ju rödluvan ?Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Anonymjuni 12, 2019 at 21:31 #459825för MÅNGA år sen var det en kille på 900klubbens forum som hade en 2 dörrars -86 T8 med trubb aero paket och taklucka i malakitgrön.
det va la då jag fick upp ögonen för 2D på riktigt.
den ser fin ut denna, och hjulsidorna är pricken över iDet stämmer bra det ?
Han hade en tråd där han monterade “kittet” –
sedan fick han tyvärr sälja den.Minns även att den såldes vidare till Pershaw –
som tyvärr fick skrota den p g a rost.Anonymjuni 12, 2019 at 22:39 #459827Skrotdöden?? Att skrota en bil i det skicket borde det väl vara spöstraff på?!?
Jag håller helt med dig, men om vi säger “dödsbo” –
så vet dom flesta av oss att det kan sluta illa……… ?Skall se här om jag kan få till det lite…..
“Lady” är alltså en AB25 900i MY 1988:
Färgkoden är #214H d v s Cherryred
Med 81Kw eller 110Hk –
då vet dom flesta om att det är bil med katalysator:
Men vad som överraskade mig rejält, var detta här:
Var inte beredd på här skulle ligga en 5‘a primär ?
Det får sägas vara min “oskuld” som åkte där –
har aldrig haft/ägt en OG 900 med den primär ?Historien börjar så här:
1988.03.16 bli det “ägare” på tösen –
nämligen Saab Ana.
Samma dag blir hon förreggad och får tilldelad sitt reg. nummer1988.03.21 Tösen får sin “fysiska” ägare som heter –
Gustav Karlsson:
1988.03.22
Trafikstatus
Påställd och får användas i trafik.Samt:
Registrerad för trafik i Sverige ?Antar att dom 2 tar hand sig på vart sitt sätt –
inte en enda anmärkning någonsin på kontroll besiktningarna ?2015.09.17
Kontrollbesiktning vid 13 183 mil hos BILPROVNINGEN MARKARYD.
Resultat: GodkändMen sedan händer det något efter denna besiktning –
Gustav lämnar in och tar steget vidare till nästa liv efter detta ?
Tar man en titt på den senaste besiktnings lappen –
så syns det där att senaste besiktningen var från 2015:
Här kommer då den “provisoriska” ägaren in som jag handlade tösen av.
Han har en “motions runda” som används flitigt –
och på den kunde han se bilen stående på samma plats, dag efter dag.
Efter 3 år tyckte han det var nog, var synd att bilen fick stå där och förfalla.Lyckades få tag i/kontaktade sonen till dödsbo/pappan –
som tydligen inte alls hade något intresse i bilen ?Efter lite sk pappersjobb efter dödsbo etc etc –
så:
2019.05.18
Ägarbyte
Ny brukare ?Efter att ha utökat lite 1’a hjälp d v s översyn byte av olja –
åter igen få liv i tösen etc etc så:
2019.05.28 Besiktigad
Kontrollbesiktning vid 13 472 mil.
Resultat: Godkänd ?Vad som skall ge honom extra stor kredit –
är att han egentligen är VW nörd och då menar jag dem sk “luftkylda”Han har aldrig i hela sitt liv ägt en Saab –
men tyckte dock bara det var synd om tösen att hon fick stå där och förfalla –
så han bestämde sig tydligen för att hon skulle räddas ? ?2019.06.10
Ägarbyte, jag får nu ansvaret för tösen i framtiden ? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.