Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjuni 12, 2019 at 23:24 #459845
Härligt att du har en ny 900. Ska bli trevligt att följa.
Jo dom där OG’s –
har man en gång ägt en kommer dom alltid att förfölja dig ?Vingen köper jag om du får för dig att ta bort den?
? Ja ligger du inne med en fin “naken” baklucka i #214H –
så kan vi alltid prata om det ?Tycker du ska köra sportigt denna gången. Gubbräcer va ju rödluvan ?
Får se vart detta leder denna gången –
känner för tiden, att bara detta äga en OG 900, det räcker mkt långt ?Anonymjuni 13, 2019 at 10:18 #459847Grattis till en tillsynes riktigt fräsch bil
? Tackar
Jo det finns potential i tösen –
bilar mår jo inte alltid bra av att stå stilla, så finns lite att fixa med här ?juni 13, 2019 at 16:49 #459850Har en helt rostfri lucka i rött. ?
Exakt hur fin den är i lacken vet jag ej.
Är det cherryröd eller vad heter den du har?Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂
Anonymjuni 13, 2019 at 20:01 #459868Har en helt rostfri lucka i rött. ? Exakt hur fin den är i lacken vet jag ej.
Är det cherryröd eller vad heter den du har?Det är just precis vad den heter ?
Anonymjuni 13, 2019 at 21:28 #459878Bland utrustningen så finner man en farthållare:
En fungerande sådan ?Stereo från Clarion:
Dock inte “Clarion made for Saab”En annan “standard” i dag ?
Men klart, har tösen stått stilla i 3 år –
så hjälper det inte precis till heller.Planerat är att det skall fixas inom kort –
står på “att göra” listan ?Undra om detta fortfarande gäller ?
Nå, men man kommer (oftast) inte över en 31 år gammal OG 900 –
utan att det finns saker som skall fixas.
Så är fallet även här och en av dem var tomgången.
Snacka om att tösen gick “fel” alldeles för “högt” –
något som säkert kunde ha skrämt dem flesta när man tittar på B201 med katalysator.Men jag kände på mig att det hela handlade om sk tjuvluft –
och jag hade rätt ?Denna nippel hade hamnat 180* fel så den stod uppåt –
därmed hamnade den så nära beslaget att det till sist gick hål:
Lika bra att byta ut alla gummibussningarna:
Och då fick vi tomgång som det skall sig vara Ser strax mycket bättre ut ?
En annan sak som “stack till i ögat”
var detta:
Jordningen till spolarmotor tydligen lagad nån gång……Det faktiska felet skulle visa sig vara något av en OG 900 classic ?
Just det –
jordpunkten på kylarbalken ?
Lika bra göra vid det, en gång för alla:
Med detta är en del av “att göra” listan så lite kortare –
men ingen risk man blir uttråkad, finns en hel del kvar ännu.
Fast det är väl detta/sånt som är en del av charmen med att ha en gammal OG 900 ?juni 14, 2019 at 11:52 #459902Hej!
Som en skänk från ovan startar du ett nytt projekt som till viss del fyller tomrummet efter festivalen ?.
Alltid lika roligt och lärorikt att följa!
Tack ?!
Mvh
MathiasKunde inte sagt det bättre själv!?
96 V4 1975 ”Bollen”
juni 14, 2019 at 13:14 #459903Kul, du verkar ha samma utrustning som min blåa og900.
Står dock i valet och kvalet om att avyttra den till förmån för en Saab 90Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Anonymjuni 15, 2019 at 21:35 #459924Kul att få följa denna bil här. Såg annonsen på den. –
Trevligt med lågmilad originalbil! ?? ?
Kul, du verkar ha samma utrustning som min blåa og900.
Står dock i valet och kvalet om att avyttra den till förmån för en Saab 90Saab 90 ansås ett tag vara Saab’s svarta får, monterades ihop av “rester” –
men kanske är det sånt som med tiden gör den mera intr ?Anonymjuni 15, 2019 at 21:49 #459926Hej!
Som en skänk från ovan startar du ett nytt projekt som till viss del fyller tomrummet efter festivalen ?.Hehe, jo det verkar inte bättre än –
att man aldrig kommer undan ha ett “förhållande” till en OG 900 på ett eller annat sätt ?Ang festivalen ……attans också man inte åkte med upp ändå ?
Min kompis Peter tog nämligen hem “Best in show” med sin OG 9-5 “Troll” ?
Alltid lika roligt och lärorikt att följa!
Tack ?!
Mvh
MathiasTackar så mycket
Är också trevligt att vara tillbaka igen med sin egen bil –
blev lite mycket några år med “andras” bilar ?Får se vart detta lutar –
men något “extremt” blir det inte i början.Vill fixa till allt detta diverse “smått” och så åka denna sommar med tösen –
kanske blir tråden som en sorts “dagbok” på hur man kan ha ett liv med en OG 900 ?juni 16, 2019 at 10:19 #459944Kul projekt och jäkligt in bil att börja jobba med. Synd man inte lyckas hitta en sådan vagn själv.
Hm ska kolla jorden på spolarpumpen på min gröne, bytt pump men fortfarande svag stråle. Den känns som att det är lite elektriskt relaterat. Fick iofs tips på Maptun meet att man kan monter dit en spolarpump till Volvo från Biltema för att få lite bättre tryck i systemet.
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetAnonymjuni 16, 2019 at 12:27 #459949Kul projekt och jäkligt in bil att börja jobba med. Synd man inte lyckas hitta en sådan vagn själv.
Hm ska kolla jorden på spolarpumpen på min gröne, bytt pump men fortfarande svag stråle. Den känns som att det är lite elektriskt relaterat. Fick iofs tips på Maptun meet att man kan monter dit en spolarpump till Volvo från Biltema för att få lite bättre tryck i systemet.Har du kollat upp så inte backventilerna “spökar” med genomsläpp –
inte så att en slang evt har kommit i kläm runtom kylaren ? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.