Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
september 24, 2019 at 18:08 #463325
Som av en händelse såg jag just nu idag ett TMY i Stenungsund gå söderut vid 15:30 tiden. Jag TROR att det var ett sådant för jag hade inte så stor möjlighet att titta eftersom jag samtidigt satt bakom ratten i min A50 och mycket trafik var det 🙂
SAABoholic
95 -74 Indisk gul // Står på bakhjul & 2 pallbockar i garaget, riktar just en gammal krockskada.....
96 GL Super -79 Alabastergul // Står och väntar på sin tur utanför garaget
96 GL Super -79 Alabastergul // Min dagliga bil
9-5 Linearsport Sp -03 manuell // VinterslädenAnonymoktober 6, 2019 at 11:24 #463818Mindre update……
Det hade börjat lukta bensin i garaget –
när tösen stått där typ 24 tim ?Inget att se på golvet, inget att se i “pannrummet” –
men en otrolig stärk lukt inne i bilen som dock försvann när man körde ?
Så var det jo inte i början då tösen införskaffades –
så kanske man själv är “orsaken” till detta…..Fick tänka “bakåt” och titta över dom punkterna man varit vid igen –
så ut med golvet i skuffen och …………… bingo ?
Dra mig baklänges, om inte “ringen/kragen” till nivåmätaren har lossnat ?
Men oki, skall det vara på det sättet –
så får man jo ta i med hårdhandskarna.Hade helt glömt att –
detta var senaste införskaffade verktyget här…. ?Men nu sitter den –
och det luktar ingen bensin längre ?
Lite på den kosmetiska fronten –
dessa plastbitarna uppe vid C-stolparna:
Moder natur har inte varit “nådig” här ?
Av med dom, oavsett om jag har på lager eller ej:
Men rimligt säker som jag var –
99.9% på det skulle finns på “lager” här någonstans …… ?Bra länge sedan man höll på med det kosmetiska på en OG 900 –
men ……… ?
Där var dom –
rätt art nr t o m:
Dom skall det jobbas lite –
med innan dom är redo för “tjänstgöring”En annan sak som jag gick och störde mig på –
belysningen i “pos” ljuse:
Trots nya glödlampor –
så ser det ut som om det är värmeljus där ?Vist kan det vara så att insatserna är slitna –
men X2 LED lyser bra upp där:
Se där, nu snackar vi “upplyst” här ?
Voilá –
nästan samma stil som på “trubbarna” ?
Anonymoktober 6, 2019 at 17:29 #463857Stilig hon blir! Jag får komma inom och kika vid tillfälle ?
Bara hör av dig lite innan –
mera så “vi” också är hemma ?Anonymoktober 7, 2019 at 23:39 #463939Fina paket från SSK är alltid välkomna ?
I detta fallet, dags för byte av olja i växellåda:
Samt att det har blivit dags att testa på något nytt för min del.
Och så den där fina belöningen man får när man handlar ?
Oljebyte på växellåda, ja det var snabbt avklarad –
dessa bilder han visat’s så ofta, så vi hoppar direkt till påfyllning av oljan ? ?
Efter detta avklarat –
så kommer vi till det där “nya” för min del.På “Lady in Red” sitter det som dom flesta vet om –
dessa rostfria hjulkapslar:
Tyvärr så har 2 av dom haft en förmåga att vilja “släppa efter” –
man får helt enkelt trycka in/tillbaka dom lite då och då ?
Inte för att jag är så där förtjust i dom –
på sikt tänker jag också försöka hitta och montera Turbo85 LM fälgarna.Men så länge dom nu får vara med –
så vore det jo trevligt om dom också sitter kvar på tösen ?Problemet är att –
några av dessa “klammer” (som inte är rostfria ?) ja dom har gett med sig:
Det är endast själv gummi kvar:
Visst ser det helt fel ut här ?
Men det är rätt som ska vara ?
Det fanns inte fler på lager då jag lade orden –
så lätt och enkelt som detta var, så kunde man gärna ha bytt alla ?Men nu sitter dom 2 kvar på plats –
så vi kör vidare med dessa hjulsidor ett tag till …..Anonymoktober 9, 2019 at 15:46 #464002Det blev då dags för nästa “utrustnings paket” som vi tillägnar –
“gubbar/pensionär’s” stuket ?
2 Dr’s OG 900 sålde inte så vidare bra jämfört med resten av OG900 –
har ibland ofta fått höra att just den modellen kallades för “gubbarbil”Till en början, så får det bestå av 1 st vuvve med “nickande huvud:
Det är en en skön “retro” på det original från 60’talet ?
Jag fick den i present då jag fyllde 40 –
och det är nu ** år sedan <<<<<——- Censur på det ?Filten är faktisk en äkta “vintage” fick den av en dåvarande kompis –
i present också för en del år sedan:
Men har vårdat den ömt sedan dess ?Har den endast i bilen när vi skall på träffar –
man ser jo vad dom går “loss för” i dag ?Gillar detta “pensionär’s” stuk ?
Återigen endast när det är träff som gäller –
så hittar 1 st paraply också dit:
Tidigare i tråden uppkom detta inlägg:
Trevlig uppdatering.
Nu MÅSTE du dock byta emblemet i motorhuven mot ett nytt fräscht sådant.
Det är bilen värd.Och så kom även den dagen för just detta –
här e det ?
Vist är det så det ser för “#¤%&/” ut ?
Så av med eländet, och vad ser man då –
kanske 31 år’s “dirt” ?
För nog var det original emblemet som satt på –
det nya är i “plast” liksom:
Nåja, en ordentlig omgång rengöring på detta:
Nu måste jag bara göra upp med mig själv om dessa “strålkastarrengörare” –
skall monteras eller inte ?
Dom följde med “löst” i skuffen, vet inte ens om dom fungerar eller ej …..Får återkomma där, för skall dom inte tillbaka dit –
ja så behöver jo inte heller dessa “stopp’s” sitta kvar där…….oktober 9, 2019 at 17:52 #464024Trevligt med nytt emblem på huven, lixom kronan på verket i min mening. 🙂 Jag tycker dock att du ska montera dit strålkastartorkare mm, en og900 ser helt klart bäst ut med dessa monterade. VI har inga på cabben och jag tycker det fattas ngt i fronten. Det ser även “amatörmässigt” ut att dessa är borta. Men det är hur jag ser på det.
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetoktober 10, 2019 at 08:30 #464033Håller mer gällande strålkastartorkarna. Fronten ser mer harmonisk ut med dem.
Sedan är det ju lite kul när de fungerar också.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
oktober 10, 2019 at 19:32 #464047Tänk vad roligt att man kan tycka helt olika om samma sak eller tycker samma fast helt olika! ?
På fruns cab finns inget kvar, inga stopp eller någonting och det tycker jag ser mer harmoniskt ut än det gör på min bil med torkare!
oktober 11, 2019 at 18:31 #464057Ska de vara där ska de i alla fall inte ha stannat på glaset, om de nu inte fungerar.
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”Ger mig in jag också;
Vill ha dem monterade men ej inkopplade = är rädd om mina lyktglas (Hella original är ju svårt att få tag på numera…).
Men de bästa är ju att man gör precis som man vill på sin egen bil 🙂Regin, ska byta till den Quadralube oljan jag också. Är du nöjd med den?
MVH Nils
oktober 12, 2019 at 14:36 #464077På 80-talet var det ju lag på fungerande lykttrengörare. Sedan mjukades den upp till att de måste finnas men behövde inte fungera. Byt ut lyktrengörare mot blinkers i meningen ovan så framstår tydligt hur vettigt det låter…?
96 V4 1975 ”Bollen”
96 V4 1979 ”Sköldpaddan”oktober 12, 2019 at 21:54 #464082På 80-talet var det ju lag på fungerande lykttrengörare. Sedan mjukades den upp till att de måste finnas men behövde inte fungera. Byt ut lyktrengörare mot blinkers i meningen ovan så framstår tydligt hur vettigt det låter…?
Lyktrengörare är ett “nordiskt” påhitt skulle jag nästan vilja säga och ja då raljerar jag lite. Många importerade bilar har ingen rengöring av lyktorna. Ägde en 93:a golf vr6 privatimporterad och den hade ingen rengöring. Funkade sisådär bra på vintern… Men jäkla gott morr o ljud i den maskinen. 😀
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetoktober 13, 2019 at 09:33 #464083Appropå ljustorkare. Är det någon som har testat att få igång en sådan som inter rör sig?
Känns som att det är väldigt olika hur dom fungerar. På min 2.1 som gått 34k gick dom hur fint som helst men på en med mycket mindre mil fastnar den här och där…
Kan det vara så att grejorna funkar bäst om dom används regelbundet som på tex en bruksbil helt enkelt?- Det här svaret redigerades för 4 år, 6 månader sedan av Andreas Hermansson.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.