Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Hade exakt samma problem med min.
Bytte backventil, trevägs. Hände inget trots att den var sprucken.
Backspolade med tryckluft, ingenting.Plockade ur batteriet och rucklade med spolarvätskebehållaren, DÅ fick jag fart.
Misstänker att slangen kommit i kläm vid batteriet men är inte 100 på det.
Tycker att så länge pumpen surrar ska den ge tryck men jag vet inte.
Mvh
Mathias
Ps.
Sorry för trådkapningen!
Anonymjuni 16, 2019 at 19:21 #459971Hej!
Hade exakt samma problem med min. Bytte backventil, trevägs. Hände inget trots att den var sprucken. Backspolade med tryckluft, ingenting.
Plockade ur batteriet och rucklade med spolarvätskebehållaren, DÅ fick jag fart.
Misstänker att slangen kommit i kläm vid batteriet men är inte 100 på det.
Tycker att så länge pumpen surrar ska den ge tryck men jag vet inte.
Mvh
Mathias
Ps.
Sorry för trådkapningen!Jo den kan lätt komma i kläm lite här och vart.
Det slutliga testet man kan göra –
en slang från pump direkt upp till spolarmunstycken, så visar det sig ?juni 16, 2019 at 21:01 #459979Har du kollat upp så inte backventilerna ”spökar” med genomsläpp – inte så att en slang evt har kommit i kläm runtom kylaren ?
Japp även bytt ventiler men då blev då sämre eg så bytte tillbaka.
//Björn
Mr_SunBear @ GaragetAnonymjuni 17, 2019 at 20:07 #460013Spännande!
Javisst är det ?
Vart ska detta sluta?
Antagligen ännu en Saab som blir finare än den lämnade fabriken…Nja det tror jag inte, nu handlar det första om för min del –
att ha en fungerande OG 900 putsa på/kunna åka runt i.
Fast skulle någon vänlig själ höra av sig –
tala om dem har en frisk/fungerande T16 “donator” ja så skall man jo aldrig säga aldrig ? ? ?Anonymjuni 17, 2019 at 21:05 #460016Nåja, för att återgå till dagen med provkörning av tösen.
Förutom den “jobbiga” tomgången, så skulle det även visa sig att –
tempen vid körning, ja den ville gärna lite högre upp än det för std läge “kl:03” ?
Här hade dom flesta säkert “lämnat in” ?
men jag kunde ändå fort konstatera, att det inte var/fanns “övertryck” i kylsystemet.
Jag valde att ta chansen och som sagt så kom vi överens om ett pris –
som passade oss båda ?Väl hemma, så testade jag den enkla vägen först –
d v s termostaten:
Men –
tvi fick jag där ?Närmare “test” gav utslag på att kylaren överst var varm –
i botten var den “kallare” ……….
Dessutom höll fläkten på i “evigheter” den stannade knappt till.Då var felet m a o hittat ?
Och vad händer nu då –
jo nu går plankan “all-in” så som han jo e känd för det ?
Jag vill ha en fungerande bil –
så lika bra att ta tag i detta en gång för alla.
Då jag inte 100% vet hur el vart tösen har tillbringat dessa 3 år –
så bestämmer jag mig för att riva rubbet till kylsystem.Under demonteringen, så tänker man ofta på luftfilter på dessa B201 –
det är inte direkt något “skoj”:
Inte den stora överraskningen precis:
Nytt lagt på beställning.Här har vi boven till det hela:
Även denna lagt på order.Här kunde man jo ta beslutet och nöja sig med att ha hittat felet –
men “nope” inte för min del, så har påbörjat demonteringen av “das fuelsystem” ?
“upps” där åkte insuget ? …… ?
Det mesta är faktisk tectyl –
men nog kunde man snygga till tösen lite:
Och under tiden vi demontera –
så ser man “tecken” på längre tids stillestående ?
Ja vi e bra på väg, nu börjar jag känna igen mig –
det tar sig långsamt med säkert ?
Där åkte även startmotor samt generator –
vi kommer allt närmare den “nakna sanningen”
juni 17, 2019 at 21:32 #460034Jag tror jag svimmar!! ??
Detta är väl inte bara “all in” utan “Super, ultra, mega, extra heavy all in”
KUL!Anonymjuni 17, 2019 at 21:45 #460037Jag tror jag svimmar!! ??
Detta är väl inte bara ”all in” utan ”Super, ultra, mega, extra heavy all in” KUL!Why ?
Jo därför att jag kan ? ..?..?
Anonymjuni 19, 2019 at 09:49 #460079Vägen fram i demonteringen –
ja den visar här och vart tydliga spår av en längre tids stillastående.Tur man inte skulle kolla tändningen ?
Här ser man vad som skall jobbas lite med –
inte världens snyggast spis:
Men gick att få till lite bättre ?
Så här kommer det att få vara denna omgången –
jag tänker att köra med den “ärliga” lagom orörda stilen.
Men därför kan man jo gott snygga till “pannrummet” ?
Någon har missat att packningen till ventilkåpan –
den höll inte tät längre.
Det “koster” då det fort blir rejält smutsigt på den andra halvan av motor.Så av med ventilkåpan –
och se på den ?
Här snackar vi välvårdad motor ?
Älskar när folk förstår att det lönar sig byta oljan i tid/ofta:
Nu sitter här säkerligen en del som ser att –
motorupphängning och grenrör är demonterad ? ………….. ?Det är som sådan, att med tanke på hur kylarvatten så ut –
samt att tösen jo fått “stå”……..
Ja så talade min magkänsla om för mig, att det vore nog ingen dum idé –
lossa på toppen och inspekterar kylkanalerna där.
Om inte för annat –
så kostar en sotningssats jo inte hela världen till en B201 ?Sagt så gjord, men här på en B201 så jobbar man med en annan typ av kedjesträckare –
en som inte är lika lätt och “släppa” som på B202:
Men den där lilla plastbiten att låsa/spärra med –
ja den har man på lager ?
Och vupti, där åkte toppen:
(Här ser man just hur det ser ut p g a en dålig packning till ventilkåpan)Nu är det spännande se om den där magkänslan håller i sig –
eller den kanske med åren inte är att räkna med…….Men nog får man säga det inte var någon dum idé att lyda den ?
Lika bra snygga till detta lilla hus –
nya packningar på samma gång:
Rengöring på G –
det tar sig, långsamt med säkert ?
juni 19, 2019 at 10:11 #460095Ah rent nöje o gotta sig i dina uppdateringar. Hoppas du njuter när du jobbar. 🙂
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetjuni 19, 2019 at 13:17 #460099Dina projekttrådar är ju en ofantlig mektips/inspirationshörna! Fantastiskt med alla dessa små å stora tips.
Detta med ventilkåpspackning, det bryr sig nog väldigt få om….Anonymjuni 19, 2019 at 15:15 #460101Ah rent nöje o gotta sig i dina uppdateringar.
? Man tackar ?
Hoppas du njuter när du jobbar. ?
Jo det kan du tro att jag gör.
Känner mig som “på nyfödd” igen –
får mera energi för varje gång jag är ute och “klämmer” på tösen ?Är vist också lite “ironi” i det hela –
att jag åter igen får en “Rödluva“och börjar om igen med ?Dina projekttrådar är ju en ofantlig mektips/inspirationshörna!
Fantastiskt med alla dessa små å stora tips.?Tackar ödmjukast?
Detta med ventilkåpspackning, det bryr sig nog väldigt få om….
Jo tyvärr är det nog så att den inte precis har 1’a prio för vissa ?
Anonymjuni 19, 2019 at 15:46 #460103Vidare här ?
Har lagt order på delar från alla håll
(känns det som om)
Och i fredags fick jag första omgången ?
Så att man, långsamt men säkert –
kunde få tillbaka toppen igen.Skulle visa sig –
att det högre motorfäste “glappade” lite väl mycket:
Enligt bilderna –
nytt beställd ?
Efter diverse rengöring, faktisk helt utan “överraskningar” –
ja återstod blott att “lägga” tillbaka topplocket ?
Nu känner man av att det vänder ?
Speedparts hade duktigt “Outlet” på dom flesta givarna till B201 –
så Why not ?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.