Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / Plankans 25'a "Lady in red"
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymjuni 19, 2019 at 22:06 #460121
Hej!
Härlig läsning ?
Keep up ?!
Mvh
Mathias?Tackar?
Ja listan på “vill göra” blir bara längre och längre –
allt inte bara ett måste, utan även sånt där av det “personliga” ?juni 20, 2019 at 09:34 #460129Kul med ännu ett projekt, och kul att du höll dig till rätt märke…
Sitter ju själv med en 88b, och den har sin charm på något sätt, snikvariant som får en förgasarvariant att verka pigg. Man kan ju undra vilka som faktiskt köpte dessa bilar, samma klientel som handlade en Saab 90 kanske?Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
Anonymjuni 20, 2019 at 19:29 #460131Hej!
Jag tycker att så länge det inte blir ett krav att det måste göras och att bilen blir stående så länge att jag tappar suget så är det ok ?.Tror att oftast, som just nu hos mig –
så bottnar det i att man demonterar snabbt …… ?Men sedan skall allt göras rent –
och därefter monteras, nog där det mesta av all tid går åt ?Det blir lite träning i tålamod och uthållighet ?.
Mvh
MathiasInga problem där, brukar säga att –
den som väntar länge på något gott, han väntar inte förgäves ?Anonymjuni 20, 2019 at 20:12 #460134I min strävan efter en sk “driftsäker” bil –
så ingår även att ha koll på laddningen
Nu syftar jag givetvis på det elektriska ?Vad kan man förvänta sig av en sån efter 13.500 mil ?
Ja jag vet att bussningarna inte är helt 100 –
men ta en titt på laddningsregulator’n:
Vet inte varför –
men kände på mig att det inte vore fel lägga beställning på en sån ?
Ett bra val av fläktremmar, om jag själv får säga det –
tack för detta ssk ?
Så går det inte att göra fel ?
Generator pkt åter på sin plats:
Då har även startmotor samt ventilkåpa hittat tillbaka.
Nästa är att tömma bromsbehållare på gammal väska:
Dags fylla på ny fräsch väska:
Just för syftet med ett byte på slavcyl till koppling ?
Anonymjuni 21, 2019 at 22:47 #460168Nästa på “att göra” listan, just det –
denna fullösning på jordning till spolarmotor:
För bästa resultat, så fick man “ta ur” ledningarna –
lödda dit små 6 cm “ny” ledning:
Så där –
ser strax så mycket bättre ut ?
Nästa sak som kom på listan –
hållare till bränslefilter:
Denna är endast nitad fast i bil –
här hade dom så börjat att “glappa” lite:
Att göra här då –
borra ut dom gamla:
En liten nätt rengöring på det –
och så tillbaka med nya fräscha nitar igen:
Och så till det lite mera nödvändiga jobbet, just det –
till “boven” d v s kylaren som t o m är av den äldre typen i “metall”
Skulle visa sig att det blev en redig pärs få av fläkten –
1 skruv gav med sig, resterande 4 skruvarna hade satt sig för livet typ…….. ?Detta lade jag åt sidan och tog en “genväg”….
Kom på att jag tydligen hade sparat fläktmotor från min gamla Rödluvan –
alltså den som satt i från 1’a början, då hon var med B201’a ?Inte nog med detta –
den gången hade jag tydligen också målat den i #214H ?
Så där, inte så pjåkigt igen.
Nu sitter det “Turbo” kylare med ny givare –
lär nog inte vara någon skada till med lite större kylare dessa varma sommardagar ?
juni 22, 2019 at 09:05 #460183Kul uppdatering. Jag ska greja med min spolarpump nu i sommar med vill få rejäl fjång i den.
//Björn
Mr_SunBear @ Garagetjuni 22, 2019 at 10:25 #460184Uppdateringarna följs som vanligt med stort intresse!
En fundering…
Hur ser man skillnad på turbo/utan turbo på kylarna?
Jag har en nos till 900 som jag funderar på att montera i frugan cab (turbo)… Men den är kanske “fel”?!- Det här svaret redigerades för 4 år, 9 månader sedan av Andreas Hermansson.
Anonymjuni 22, 2019 at 14:25 #460188Uppdateringarna följs som vanligt med stort intresse!
En fundering… Hur ser man skillnad på turbo/utan turbo på kylarna?
Jag har en nos till 900 som jag funderar på att montera i frugan cab (turbo)… Men den är kanske ”fel”?!Det är tjockleken som är skillnaden 22 vs 32 mm
juni 22, 2019 at 17:17 #460189Ahaaa! Då är det ju lätt att ta reda på.
Tack för snabb återkoppling!Anonymjuni 22, 2019 at 23:23 #460216Servicekit från SSK även lagt på ordern ?
Vist, säljaren hade bytt filter och olja på tösen –
men jag vill gärna “nolla” för egen skull ?Ny oljeplugg också –
detta eftersom den gamle inte längre var 100% av 1/2″ typ.
Med kylare/topplock/startmotor och generator på plats –
samt det elektriska till dito’s, så var det dags att planera för insuget.
Innan detta kan man jo passa på med div slangar till kylsystemet:
Med insuget på sin plats –
ja så åter igen dags för byte av kontaktgivare från härlig outlet ?
En “vacker” konstruktion med detta crossflow topplock –
luft in på ena sidan och ut igen på den andra ?
En trevlig lösning med detta X-rör Saab hittade på med.Det mesta avklarat med kylar/vakuum samt ventilations slangar:
Även bränslefilter och luftburk är “redo”:
Batteri här med det org set-up till montering, istället för spännband ?
Det låg bak i skuffen, så lika bra att få det som det skall vara.Det mesta av det resterande el-system –
samt tändningssystem också återmonterad:
M a o kan man avsluta denna dagen med gott samvete –
dags att ladda upp för montering av bränslesystemet ?Anonymjuni 23, 2019 at 23:02 #460290Då lägger vi i nästa växel och försöker bli klar här.
Vi skall ha lmm ner på plats igen:
“Bläckfisken” borde den nästan döpas –
med alla dessa slangar/rör ?Den skall ha sin plats –
här vid bränslefilter:
Nästa här kommer inte från någon “outlet”:
Men en ny styrtrycksventil är aldrig helt fel och ha –
den låg bra till även prismässigt, så kunde bara inte motstå:Och den nye, där den sitter vackert ?
Härifrån kan jag så konstatera, att nu börjar tiden/projektet med tösen –
att övergå till detta “går att göra bättre/snyggare” ?Japp det är den nippel som sitter i ventilkåpan.
Jag tycker inte det är så vidare snyggt –
med dessa slangar som bara ligger och “skräpar” på insuget ?
Egentligen är det ett snyggt insug –
så därför borde man “visa upp” det på bättre sätt.
Med den andra nippel som har en annan vinkel –
ja så kan man plötsligt dra slangarna ner under insug ?
Och då kommer även bränslerören “fram” på ett annat sätt ?
Mitt i all denna “entusiasm” –
ja så får man plötsligt en häftig uppbromsning ………….Kommer trots allt inte att kunna starta upp tösen i dag –
jag fattas dom tätnings brickorna till kallstartsventilen ?
Måste i min iver med att beställa delar, har glömt bort dom ?Nåja, det skulle inte förstöra dagen –
fanns lite mera att göra ännu, typ detta:
Lite av en standard på äldre OG 900 –
men dom vet jag om att finns på eget lager ?
Återstår att 1’a i morgon –
ringa och lägga beställning på 89 81 987 x2Anonymjuni 24, 2019 at 23:23 #460327Hej!
Snyggt i vanlig ordning!*Thnx* ?
Jag har utan framgång letat efter rörisolering till vaccumslangarna
(som du dragit ner under insuget).
Det närmaste jag kommit är Armaflex men den är för grov.
Några tips?
Mvh
MathiasTyvärr inte så hemma på alla “ytliga” delar omkring B201 –
hittar den inte ens i EPC …….. ?Anonymjuni 25, 2019 at 00:16 #460328Ringde och kollade läget på 89 81 987 x2 –
vågade inte hoppas på att de skulle finnas på lager ……… ?Gjorde de inte heller ……………. ?
Nå men det är inget att sitta och rulla på tummarna över –
så vi lägger fokus på annat håll så länge, nämligen delar av inredningen.
Detta här, är faktisk en OG 900 med hel instrumentbräda ?
Ännu lite smutsig –
jag har inte hunnit med så mycket där sedan jag handlade tösen:
Inga överraskningar här heller:
Mera än att det var strömbrytaren som var boven –
till att belysningen inte fungerade med dörröppningen……..Men detta här stör jag mig på ?
Nån typ av “märke” från gudarna vete vad –
går inte att få bort heller ?
Så “huset” får helt enkelt ut för byte och vägen dit –
ja den leder till att även stereo måste ut då den är placerad “överst”Alltid lite av en rysare med sånt –
man vet aldrig hur det ser ut/är kopplad ihop på baksidan ?
Men här hade jag tur –
visade sig vara helt “orörd” även här ?
Det mesta av “rubbet” demonterad, endast dom 4 långa skruvarna kvar –
sedan klart för panelen att “taxa ut”:
Men innan dess……
Kommer plötsligt ihåg att jag konstaterade vid provkörningen –
ett vakuumläckage någonstans bakom/inne/nere bakom knäpanel.Lika bra ta ner det först –
så kommer man jo även lite lättare åt skruven vid askfatet……Knäskydd/panel sitter fastmonterad på 3 ställen –
2 av dem måste man ta ute ifrån:
Dom kan vara lite kinkiga att hitta, spec om dom sitter “korrekt” –
d v s med “kitt/skydd” över skruvskallen:
Som sagt, en i varje sida ute ifrån:
Sedan in igen och åter till platsen där askfat annars sitter monterad.
Denna gången skall man lossa på “skruven” här, 13 hylsa behövs:
Då är det klart för att ta ner knäskyddet, men innan dess –
så koppla ur ledningarna till belysning för just askfatet:
Knäskyddet kan sitta “lagom” fast –
öppna gärna båda dörrarna för bättre åtkomst. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.