Plankans 25'a "Lady in red"

Forum Övrigt Projekt / Min bil Plankans 25'a "Lady in red"

Detta ämne innehåller 117 svar, har 14 deltagare, och uppdaterades senast av 2019-07-17 01:31.

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 118 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #460121

    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Härlig läsning 😊
    Keep up 👍!
    Mvh
    Mathias

    🙂Tackar🙂

    Ja listan på ”vill göra” blir bara längre och längre –
    allt inte bara ett måste, utan även sånt där av det ”personliga” 😃

    #460124

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Jag tycker att så länge det inte blir ett krav att det måste göras och att bilen blir stående så länge att jag tappar suget så är det ok 🤔.

    Det blir lite träning i tålamod och uthållighet 😁.

    Mvh

    Mathias

    #460129

    lsoderlund
    Deltagare

    Kul med ännu ett projekt, och kul att du höll dig till rätt märke…
    Sitter ju själv med en 88b, och den har sin charm på något sätt, snikvariant som får en förgasarvariant att verka pigg. Man kan ju undra vilka som faktiskt köpte dessa bilar, samma klientel som handlade en Saab 90 kanske?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #460131

    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Jag tycker att så länge det inte blir ett krav att det måste göras och att bilen blir stående så länge att jag tappar suget så är det ok 🤔.

    Tror att oftast, som just nu hos mig –
    så bottnar det i att man demonterar snabbt …… 😋

    Men sedan skall allt göras rent –
    och därefter monteras, nog där det mesta av all tid går åt 🙄

    Det blir lite träning i tålamod och uthållighet 😁.
    Mvh
    Mathias

    Inga problem där, brukar säga att –
    den som väntar länge på något gott, han väntar inte förgäves 👍

    #460134

    Regin
    Deltagare

    I min strävan efter en sk ”driftsäker” bil –
    så ingår även att ha koll på laddningen
    Nu syftar jag givetvis på det elektriska 😋

    1 st generator:
    Lir.71

    Vad kan man förvänta sig av en sån efter 13.500 mil 🤔

    Ja jag vet att bussningarna inte är helt 100 –
    men ta en titt på laddningsregulator’n:
    Lir.72

    Vet inte varför –
    men kände på mig att det inte vore fel lägga beställning på en sån 😊
    Lir.73

    Bussningarna var det ja:
    Lir.74

    Alla X4 får det bli:
    Lir.75

    Ett bra val av fläktremmar, om jag själv får säga det –
    tack för detta ssk 😊
    Lir.76

    Så går det inte att göra fel 👌
    Lir.77

    Generator pkt åter på sin plats:
    Lir.78

    Lir.79

    Då har även startmotor samt ventilkåpa hittat tillbaka.
    Nästa är att tömma bromsbehållare på gammal väska:
    Lir.80

    Dags fylla på ny fräsch väska:
    Lir.82

    Just för syftet med ett byte på slavcyl till koppling 😊
    Lir.83

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #460168

    Regin
    Deltagare

    Nästa på ”att göra” listan, just det –
    denna fullösning på jordning till spolarmotor:
    Lir.84

    För bästa resultat, så fick man ”ta ur” ledningarna –
    lödda dit små 6 cm ”ny” ledning:
    Lir.85

    Så där –
    ser strax så mycket bättre ut 🙂
    Lir.86

    Nästa sak som kom på listan –
    hållare till bränslefilter:
    Lir.87

    Denna är endast nitad fast i bil –
    här hade dom så börjat att ”glappa” lite:
    Lir.88

    Att göra här då –
    borra ut dom gamla:
    Lir.89

    Sådär 🙂
    Lir.90

    En liten nätt rengöring på det –
    och så tillbaka med nya fräscha nitar igen:
    Lir.91

    Voilá:
    Lir.92

    Och så till det lite mera nödvändiga jobbet, just det –
    till ”boven” d v s kylaren som t o m är av den äldre typen i ”metall
    Lir.93

    Skulle visa sig att det blev en redig pärs få av fläkten –
    1 skruv gav med sig, resterande 4 skruvarna hade satt sig för livet typ…….. 🤥

    Detta lade jag åt sidan och tog en ”genväg”….

    Kom på att jag tydligen hade sparat fläktmotor från min gamla Rödluvan
    alltså den som satt i från 1’a början, då hon var med B201’a 😃

    Inte nog med detta –
    den gången hade jag tydligen också målat den i #214H 🤭
    Lir.94

    Så där, inte så pjåkigt igen.
    Nu sitter det ”Turbo” kylare med ny givare –
    lär nog inte vara någon skada till med lite större kylare dessa varma sommardagar 👍
    Lir.95

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #460183

    Mr_SunBear
    Deltagare

    Kul uppdatering. Jag ska greja med min spolarpump nu i sommar med vill få rejäl fjång i den.

    #460184

    Uppdateringarna följs som vanligt med stort intresse!
    En fundering…
    Hur ser man skillnad på turbo/utan turbo på kylarna?
    Jag har en nos till 900 som jag funderar på att montera i frugan cab (turbo)… Men den är kanske ”fel”?!

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 3 dagar sedan av .
    #460188

    Regin
    Deltagare

    Uppdateringarna följs som vanligt med stort intresse!
    En fundering… Hur ser man skillnad på turbo/utan turbo på kylarna?
    Jag har en nos till 900 som jag funderar på att montera i frugan cab (turbo)… Men den är kanske ”fel”?!

    Det är tjockleken som är skillnaden 22 vs 32 mm

    #460189

    Ahaaa! Då är det ju lätt att ta reda på.
    Tack för snabb återkoppling!

    #460216

    Regin
    Deltagare

    Servicekit från SSK även lagt på ordern 😊
    Lir.96

    Vist, säljaren hade bytt filter och olja på tösen –
    men jag vill gärna ”nolla” för egen skull 🙃

    Ny oljeplugg också –
    detta eftersom den gamle inte längre var 100% av 1/2″ typ.
    Lir.97

    Med kylare/topplock/startmotor och generator på plats –
    samt det elektriska till dito’s, så var det dags att planera för insuget.
    Innan detta kan man jo passa på med div slangar till kylsystemet:
    Lir.98

    Med insuget på sin plats –
    ja så åter igen dags för byte av kontaktgivare från härlig outlet 👌
    Lir.99

    Nu börjar man känna igen sig:
    Lir.100-2

    Lir.101

    Lir.102

    En ”vacker” konstruktion med detta crossflow topplock –
    luft in på ena sidan och ut igen på den andra 😋
    Lir.103
    En trevlig lösning med detta X-rör Saab hittade på med.

    Det mesta avklarat med kylar/vakuum samt ventilations slangar:
    Lir.104

    Även bränslefilter och luftburk är ”redo”:
    Lir.108

    Batteri här med det org set-up till montering, istället för spännband 🙄
    Lir.105
    Det låg bak i skuffen, så lika bra att få det som det skall vara.

    Det mesta av det resterande el-system –
    samt tändningssystem också återmonterad:
    Lir.106

    Lir.107

    M a o kan man avsluta denna dagen med gott samvete –
    dags att ladda upp för montering av bränslesystemet 😊

    Bilagor:
    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #460290

    Regin
    Deltagare

    Då lägger vi i nästa växel och försöker bli klar här.

    Vi skall ha lmm ner på plats igen:
    Lir.109

    ”Bläckfisken” borde den nästan döpas –
    med alla dessa slangar/rör 🙄

    Men ner på sin plats kom den:
    Lir.110

    Ännu en givare på outlet 😋
    Lir.111

    Den skall ha sin plats –
    här vid bränslefilter:
    Lir.112

    Nästa här kommer inte från någon ”outlet”:
    Lir.113

    Men en ny styrtrycksventil är aldrig helt fel och ha –
    den låg bra till även prismässigt, så kunde bara inte motstå:

    Resterna av den gamla:
    Lir.114

    Och den nye, där den sitter vackert 👍
    Lir.115

    Härifrån kan jag så konstatera, att nu börjar tiden/projektet med tösen –
    att övergå till detta ”går att göra bättre/snyggare” 😜

    Och det börjas så här:
    Lir.116

    Japp det är den nippel som sitter i ventilkåpan.

    Jag tycker inte det är så vidare snyggt –
    med dessa slangar som bara ligger och ”skräpar” på insuget 😒
    Lir.117

    Egentligen är det ett snyggt insug –
    så därför borde man ”visa upp” det på bättre sätt.
    Med den andra nippel som har en annan vinkel –
    ja så kan man plötsligt dra slangarna ner under insug 😊
    Lir.118

    Och då kommer även bränslerören ”fram” på ett annat sätt 👌
    Lir.119

    Mitt i all denna ”entusiasm” –
    ja så får man plötsligt en häftig uppbromsning ………….

    Kommer trots allt inte att kunna starta upp tösen i dag –
    jag fattas dom tätnings brickorna till kallstartsventilen 🤥
    Lir.120
    Måste i min iver med att beställa delar, har glömt bort dom 🤬

    Nåja, det skulle inte förstöra dagen –
    fanns lite mera att göra ännu, typ detta:
    Lir.121

    Lite av en standard på äldre OG 900 –
    men dom vet jag om att finns på eget lager 😜
    Lir.122

    Så som det skall se ut:
    Lir.123

    Återstår att 1’a i morgon –
    ringa och lägga beställning på 89 81 987 x2

    Bilagor:
    #460314

    Mathias
    Deltagare

    Hej!

    Snyggt i vanlig ordning!

    Jag har utan framgång letat efter rörisolering till vaccumslangarna (som du dragit ner under insuget).
    Det närmaste jag kommit är Armaflex men den är för grov.

    Några tips?

    Mvh

    Mathias

    #460327

    Regin
    Deltagare

    Hej!
    Snyggt i vanlig ordning!

    *Thnx* 🙂

    Jag har utan framgång letat efter rörisolering till vaccumslangarna
    (som du dragit ner under insuget).
    Det närmaste jag kommit är Armaflex men den är för grov.
    Några tips?
    Mvh
    Mathias

    Tyvärr inte så hemma på alla ”ytliga” delar omkring B201 –
    hittar den inte ens i EPC …….. 🤨

    #460328

    Regin
    Deltagare

    Ringde och kollade läget på 89 81 987 x2 –
    vågade inte hoppas på att de skulle finnas på lager ……… 😃

    Gjorde de inte heller ……………. 😂

    Nå men det är inget att sitta och rulla på tummarna över –
    så vi lägger fokus på annat håll så länge, nämligen delar av inredningen.
    Detta här, är faktisk en OG 900 med hel instrumentbräda 😊
    Lir.124

    Ännu lite smutsig –
    jag har inte hunnit med så mycket där sedan jag handlade tösen:
    Lir.125

    ”Orörd” mittkonsol:
    Lir.126

    Inga överraskningar här heller:
    Lir.127
    Mera än att det var strömbrytaren som var boven –
    till att belysningen inte fungerade med dörröppningen……..

    Men detta här stör jag mig på 😖
    Lir.128

    Nån typ av ”märke” från gudarna vete vad –
    går inte att få bort heller 😒
    Lir.129

    Så ”huset” får helt enkelt ut för byte och vägen dit –
    ja den leder till att även stereo måste ut då den är placerad ”överst”

    Alltid lite av en rysare med sånt –
    man vet aldrig hur det ser ut/är kopplad ihop på baksidan 😬
    Lir.130

    Men här hade jag tur –
    visade sig vara helt ”orörd” även här 👌
    Lir.131

    Det mesta av ”rubbet” demonterad, endast dom 4 långa skruvarna kvar –
    sedan klart för panelen att ”taxa ut”:
    Lir.132

    Men innan dess……
    Kommer plötsligt ihåg att jag konstaterade vid provkörningen –
    ett vakuumläckage någonstans bakom/inne/nere bakom knäpanel.

    Lika bra ta ner det först –
    så kommer man jo även lite lättare åt skruven vid askfatet……

    Knäskydd/panel sitter fastmonterad på 3 ställen –
    2 av dem måste man ta ute ifrån:
    Lir.133

    Dom kan vara lite kinkiga att hitta, spec om dom sitter ”korrekt” –
    d v s med ”kitt/skydd” över skruvskallen:
    Lir.134

    Som sagt, en i varje sida ute ifrån:
    Lir.135

    Sedan in igen och åter till platsen där askfat annars sitter monterad.
    Denna gången skall man lossa på ”skruven” här, 13 hylsa behövs:
    Lir.136

    Då är det klart för att ta ner knäskyddet, men innan dess –
    så koppla ur ledningarna till belysning för just askfatet:
    Lir.137

    Knäskyddet kan sitta ”lagom” fast –
    öppna gärna båda dörrarna för bättre åtkomst.

    Sådär ja 👍
    Lir.138

    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 1 dag sedan av .
    • Det här svaret redigerades 3 veckor, 1 dag sedan av .
    Bilagor:
Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 118 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng