900s-91 Varvar upp och ner trots konstant gaspådrag

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900s-91 Varvar upp och ner trots konstant gaspådrag

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare

@henrikg wrote:

Jag har haft jobbig tomgång (hänger sig på 1500 rpm, eller obefintlig och behöver hjälpgas) på mina Lucas bilar och då fungerar det att byta tomgångsmotorn (jag känner fler) så jag är tveksam till dina påståenden. Vad är det som strular isåfall?

Regleringen kanske inte är det bästa men varför hjälper det att bara byta motorn?

Har även provat A-B-A provning för att se att det försvinner/återkommer/försvinner.

//Henrik

Anledningen att jag reagerar är att jag sett alltför många med upplevda problem som ihärdigt uppmanas att byta tomgångsmotorn, utan resultat. Eftersom jag är ganska insatt i funktionen vill jag sprida info och försöka undvika att folk lägger tid och pengar på fel saker. Som sagt, om folk hellre väljer att tro på den med flest inlägg skiter jag ganska mycket i det.

Lucas tomgångsmotor är en stegmotor istället för en solenoid som är det vanligaste. Stegmotorn ska ha riktigt mycket skit på sig för att kärva till skillnad från solenoidvarianten. Rådet att rengöra tomgångsmotorn härstammar troligtvis därifrån eftersom det faktiskt kan hjälpa.

Lucas vet inte i vilket läge käglan i ventilen sitter när du byter den och därför kan det upplevas som det fungerar bättre när du byter. Detta tillsammans med all annan slumpmässighet och viss placebo kan säkert göra att det upplevs som problemet är löst. Sedan är det väl givet att den faktiskt kan gå sönder, men då är det i Lucas-fallet uteslutande pga att ägaren, ivrigt påhejad av forumgurus haft isär och pillat den i bitar.

Som sagt, problemen är du inte ensam om, men man ska också vara medveten om hur Lucas tomgångsreglering är tänkt att fungera. Den reglerar BARA när bilen rullar under (typ) 5 km/h och gasspjället är helt stängt. Det får till följd att tex om du kallstartar, drar iväg och låter motorn värma upp så kommer det inte regleras när du frikopplar och bilen fortfarande rullar. Ett vanligt problem är då att tomgången landar på något oönskat eftersom betingelserna ändrats radikalt sedan kallstarten, men Lucas bryr sig inte. De här problemen förvärras om det finns vacuumläckor. Även om du sedan stannat till och tomgången kanske är obefintlig kommer den inte reglera om du försöker kompensera med gasen. Lucas har koll på tomgångsläget för spjället och kommer inte skicka signal till tomgångsmotorn. Allt detta är exempel på hur det är tänkt att fungera, men kan upplevas som problem.

Av egen erfarenhet vet jag att det finns andra lägen när Lucas inte reglerar tomgången. En motor som misständer någon gång ibland, i mitt fall orsakat av en felställd kam, kommer inte heller alltid reglera även om den borde. Teorin är väl att signalen som tas från tändsystemet blir störd när motorn misständer och det säger lite om hur känsligt det är.

Ytterligare källa till fel är gasspjällets tomgångsläge. Det ska bara precis gå fritt från spjällhuset för att Lucas ska vara nöjd.

Morsole nämner startgasen. Denna sköts av tomgångsmotorn, så mitt första råd vid tomgångsproblem är – har du startgas, glöm tomgångsmotorn. Den fungerar som den ska. Det är exakt samma signaler som sköter det som när den kör closed loop och den sannolikheten finns inte att tomgångsmotorn pajar varje gång bilen startat för att bli hel igen nästa gång den startar.

november 3, 2014 kl. 14:17 #199320

Pendlande/svajig tomgång beror oftas på vad då det verkar vanligt på Lucas bilar?

Björn
        Västerås
        Garaget: www.garaget.org/Mr_SunBear
        Instagram: www.instagram.com/mr_sunbears_garage
        Projekttråd STCS http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/148978-Mr_SunBear-s-Garage-Bilarna-och-projekten

november 3, 2014 kl. 22:14 #169744

@mr_sunbear wrote:

Pendlande/svajig tomgång beror oftas på vad då det verkar vanligt på Lucas bilar?

Jag tolkar ”svartvit”s inlägg ovan som om det är snudd på konstruktionsmiss, om inte annat en väldigt udda lösning mjukvarumässigt…

Mvh

9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.