900s-91 Varvar upp och ner trots konstant gaspådrag
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900s-91 Varvar upp och ner trots konstant gaspådrag
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900s-91 Varvar upp och ner trots konstant gaspådrag
- Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-03 22:14 av Mr_SunBear.
-
FörfattareInlägg
-
Min 900s-91 har varit på verkstad i mer än 6 månader och man får inte iordning på motorn.
Nu berättar man att motorn går jämt över 4000 varva. Vid lägre varvtal så går varvtalet upp och ner trots att gåspådraget är oförändrat. Man har kollat mycket och kommer inte vidare. Har någon ett förslag på lösning. Er hjälp är väldigt, väldigt uppskattad.
augusti 1, 2014 at 09:45 #198633Bild på tomgångsmotorn samt de kanaler som skall pluggas för att utesluta tomgångmotor skulle uppskattas. Tack på förhand.
september 18, 2014 at 17:45 #199056Hade ett liknande problem när i Sverige i fjol med min belgiska 900S (sic!). Check engine-lampan började lysa i hastigheter över 110 på väg upp till Sverige och när motorvägen i Danmark tog slut med ett rödljus fortsatte motorn att varva. Efter avstängning vill den förts inte gå igång men gick sedan upp till Stockholm. Dock blev problemet värre med plötsliga varvningar i stadstrafik, mm. Ett byte av motorns tempgivare + lite vakumslangar (av Mats Riesel) blev räddningen.
Är bilen kvar i Belgien? Själv bor jag i La Hulpe söder om Bryssel.
Den ser ut såhär:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injectors/idle-control-valve-air-supply/1016556/Sitter i framkant på sidan av topplocket med två slangar från spjällhuset till sig…
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
oktober 30, 2014 at 16:32 #199205@turbo4ever wrote:
Tack för bilden. Brukar tomgångmotorn krångla?
Nja vad jag har förstått så skall dom vara ganska hållbara.
Som billigare alternativ så finns själva ventilen på Ebay för ca 150-200kr. Värt att pröva om de är felet! 🙂
Kör själv på en sådan pirat del från ebay då jag råka pajja min. 😉
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&LH_BIN=1&_nkw=73312A+Valve&_sop=15Där kom den. Denna myt är en riktigt seglivad historia. Var och en får tro vad den vill men Lucas tomgångsmotor är en idiotsäker konstruktion och jag har genom åren inte vart med om något enda fall då den fallerat. Om tomgångsREGLERINGEN fungerar eller ej är en helt annan sak.
Jag har haft jobbig tomgång (hänger sig på 1500 rpm, eller obefintlig och behöver hjälpgas) på mina Lucas bilar och då fungerar det att byta tomgångsmotorn (jag känner fler) så jag är tveksam till dina påståenden. Vad är det som strular isåfall?
Regleringen kanske inte är det bästa men varför hjälper det att bara byta motorn?
Har även provat A-B-A provning för att se att det försvinner/återkommer/försvinner.
//Henrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.