900s-91 Varvar upp och ner trots konstant gaspådrag

Forum Modellspecifika forum OG900 900s-91 Varvar upp och ner trots konstant gaspådrag

  • Detta ämne har 17 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2014-11-03 22:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26495
    labbe
    Deltagare

    Min 900s-91 har varit på verkstad i mer än 6 månader och man får inte iordning på motorn.

    Nu berättar man att motorn går jämt över 4000 varva. Vid lägre varvtal så går varvtalet upp och ner trots att gåspådraget är oförändrat. Man har kollat mycket och kommer inte vidare. Har någon ett förslag på lösning. Er hjälp är väldigt, väldigt uppskattad.

    #198476
    joh900
    Deltagare

    Vart ungefär finns bilen? Nån här kanske bor i närheten och kan kolla på den.

    #198212
    labbe
    Deltagare

    Bilen står kvar i Belgien så det blir nog lite långt för en hugad Saab entusiast att komma och titta men alla tips är otroligt uppskattade. Det vore kul om någon från vårt forum berättade för saab verkstaden i Belgien hur dom skall få ordning på bilen.

    #198525
    svartvit
    Deltagare

    Det låter som en självsvängning. Antingen är Lambda-regleringen eller tomgångsregleringen instabil eller kombinationen av de båda. Till att börja med borde tomgångsmotorns luftanslutningar pluggas för att kolla om den är inblandad. En operation på 5 minuter.

    #198633
    turbo4ever
    Deltagare

    Bild på tomgångsmotorn samt de kanaler som skall pluggas för att utesluta tomgångmotor skulle uppskattas. Tack på förhand.

    #198637
    morsole
    Deltagare

    Om du stänger av ena sidan på tomgångsmotorn upphäver du verkan på den; ta valfri sida; den som är lättast komma åt. Blockera för luften på lättaste sätt, så får du reda på om tomgångsmotorn är boven.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #199056
    svenne_berka
    Deltagare

    Hade ett liknande problem när i Sverige i fjol med min belgiska 900S (sic!). Check engine-lampan började lysa i hastigheter över 110 på väg upp till Sverige och när motorvägen i Danmark tog slut med ett rödljus fortsatte motorn att varva. Efter avstängning vill den förts inte gå igång men gick sedan upp till Stockholm. Dock blev problemet värre med plötsliga varvningar i stadstrafik, mm. Ett byte av motorns tempgivare + lite vakumslangar (av Mats Riesel) blev räddningen.

    Är bilen kvar i Belgien? Själv bor jag i La Hulpe söder om Bryssel.

    #177474
    turbo4ever
    Deltagare

    Någon som har en bild på tomgångsmotorn?

    #177627
    flaset
    Deltagare

    Den ser ut såhär:
    http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fuel-mixture-formation/injection-system/injectors/idle-control-valve-air-supply/1016556/

    Sitter i framkant på sidan av topplocket med två slangar från spjällhuset till sig…

    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

    #199200
    turbo4ever
    Deltagare

    Tack för bilden. Brukar tomgångmotorn krångla?

    #199205
    lipomannen
    Deltagare

    @turbo4ever wrote:

    Tack för bilden. Brukar tomgångmotorn krångla?

    Nja vad jag har förstått så skall dom vara ganska hållbara.
    Som billigare alternativ så finns själva ventilen på Ebay för ca 150-200kr. Värt att pröva om de är felet! 🙂
    Kör själv på en sådan pirat del från ebay då jag råka pajja min. 😉
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&LH_BIN=1&_nkw=73312A+Valve&_sop=15

    #199241
    henrikg
    Deltagare

    Tomgångsmotorn på Lucas (900 Turbo 90-93 i Europa) så erkänt dålig, krånglar ofta men märks mest på en tomgång som ställer sig lite här och lite där.. (kärvar troligtvis)

    //Henrik

    #199278
    svartvit
    Deltagare

    Där kom den. Denna myt är en riktigt seglivad historia. Var och en får tro vad den vill men Lucas tomgångsmotor är en idiotsäker konstruktion och jag har genom åren inte vart med om något enda fall då den fallerat. Om tomgångsREGLERINGEN fungerar eller ej är en helt annan sak.

    #199284
    henrikg
    Deltagare

    Jag har haft jobbig tomgång (hänger sig på 1500 rpm, eller obefintlig och behöver hjälpgas) på mina Lucas bilar och då fungerar det att byta tomgångsmotorn (jag känner fler) så jag är tveksam till dina påståenden. Vad är det som strular isåfall?

    Regleringen kanske inte är det bästa men varför hjälper det att bara byta motorn?

    Har även provat A-B-A provning för att se att det försvinner/återkommer/försvinner.

    //Henrik

    #199288
    morsole
    Deltagare

    Och du är inte ensam om problemet; det är lagom irriterande, liksom ”startgasen” är…

    Nu kör jag på etanol, så jag vet inte hur det yttrar sig på fossilsoppa

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng