900s startar inte, Hjälp!
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / 900s startar inte, Hjälp!
- Detta ämne har 12 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-01-21 16:33 av
morsole.
-
FörfattareInlägg
-
Hej, jag har problem med min 900s med Lucas elsystem. Detta kommer bli en rätt lång historia, hoppas ni orkar läsa.
Bilen hade stått still ute i 2 veckor över jul utan batteri, den fungerade när jag lämnade den. Jag kopplade i batteriet och startade, bilen startade direkt men gick lite konstigt när man gasade, den bluddrade och ville inte varva mer än drygt 2000 rpm, men när den hade blivit lite varm så gick den som vanligt så jag körde iväg men hann bara några 100 meter innan oljelampan tändes. Stängde av och kollade oljan och den låg på min sträcket, det hade tydligen läckt lite över julen. Puttade in den på närmsta parkering och lät den stå.
Nästa dag fyllde jag på olja och startade, motorn gick lite konstigt igen men blev bättre efter kanske 10 sekunder. Efter kanske 30 sekunder tändes lampan igen. Dagen efter kom jag tillbaks och bytte oljetrycksgivare mot en begagnad som jag hade liggande. Då slocknade lampan och lös inte mer. Jag körde runt lite med bilen i stan och handlade och sen åkte jag till Biltema och köpte en oljetrycksmätare och sen till verkstan för att montera den, bilen gick prima hela tiden.
Sedan monterade jag oljetrycksmätaren och tryckrören till min 9000 ic som jag var tvungen att ta bort för besiktningen för en månad sen. Sedan startade bilen snällt och hade drygt 50 psi i oljetryck (är detta normalt oljetryck?) Sen körde jag en testrunda och bilen gick perfekt i några km men sen när jag låg på motorvägen i ca 100km/h så ryckte den till och började gå illa, svängde in på närmsta mack och tankade för jag trodde att det berodde på att jag hade dåligt med bensin i tanken.
Efter det startade den inte så jag lyfte huven och såg att tändkabeln från tändspolen till fördelarlocket satt lite löst vid locket så jag tryckte dit den och då startade bilen igen men gick lika dåligt som innan, efter 200 meter stannade den och ville inte starta igen. Jag lyfte huven igen och kollade tändkablarna men dom satt där dom skulle. Efter den hade sått ca 10 min så startade den, den gick illa men jag lyckades köra hem den på 2:ans växel med ganska mycket gas. Den dog direkt när jag släppte gasen när jag hade parkerat hemma. Jag lämnade den och gick in.
Dagen efter startade den men hann bara backa ca 2 meter och sen dog den när jag släppte ner den på tomgång. Jag fick inte igång den med så fick putta tillbaks den till parkeringen.
Två dagar senare bogserade vi den till verkstan, tinade den och kopplade in batteriet, den startade en kort stund men dog så fort jag släppte nyckeln. Så gjorde den några ggr och va sen helt död. Jag bytte bränslefilter och testade igen, den tände några ggr men startade inte. Jag tog ut stiften och dom var kolsvarta och dyngsura, drog runt startmotorn några varv utan stift i och satte sen i helt nya stift, bilen startade direkt, funkade på tomgång och allt. Vi stängde av och meckade med kompisens 240 en stund och trodde vi hade löst problemet med 900:an. När jag sedan skulle köra hem så startade inte bilen igen, tog ut dom nya stiften och dom var kolsvarta och dyngsura. Testade startgas men det gick inte heller så vi fick bogsera hem den.
Nu i kväll testade jag att starta igen men den gjorde inte minsta livstecken inte med startgas heller. Tog ut stiften och dom var dyngsura. Det är rätt kallt ute, ca 16 minus.
Kan tillägga att när bilen funkade så brukade den aldrig kunna hålla sig på tomgång innan den blev lite varm men gick bra i övrigt. Så gjorde den inte förra vintern även om det var 30 minus ute, den har dock alltid vandrat lite upp och ner när den står på tomgång, oavsett om den är varm eller kall.
Hoppas någon har förslag på vad som kan vara fel, det verkar som om den surar ner sig, för stiften ska inte vara blöta va?
Tack på förhand /Eskil
Hej Eskil, klart är att den går fett, det är därför den kan gå lite när du kallstartar och sålänge bensinen till stor del kondenserar i insuget. Jag minns att du hade problem med besiktningen i höstas och att den gick fett redan då, fick du rätt på det till slut?
Besiktningen klarade jag efter att ha raderat felkoderna precis innan avgasmätning och jag tror att jag fick en snäll besiktningsman, värdena var inte direkt stabila men han släppte igenom mig efter att han hade sett att värdena låg rätt en kort stund iallafall 😆
I början när jag hade bilen brukade den också sura ner sig ibland men det var på sommaren och då brukade det hjälpa att hjälpa med att starta den med gasen i botten. Det löstes senare genom att byta tempgivaren i insuget som va kass och efter det har det aldrig varit några problem att starta förrän nu. Men har mätt upp givaren nu och den verkar va ok. Jag funderar på om det kan vara lmm eller lambdan, ska kanske prova att byta lambda, har en begagnad liggande.
Sen undrar jag om mina nya tändstift redan kan ha gått sönder av att bli dränkta? kanske ska prova med nya igen, det gjorde ju susen förra gången, var kanske dumt att stänga av den så fort efter vi hade fått igång den…
Nu fick jag igång bilen, igår skruvade jag ut alla stift så att dom och cylindrarna kunde torka ordentligt, sen bytte jag till orginal tryckrör eftersom jag misstänker att ic:n läcker.
I kväll tog vi in den i verkstan och lät den tina några timmar, efter det skruvade jag i tändstiften igen och drog ut alla spridarna för att jag ville se om den kunde tända på bara startgas och ville inte att den skulle sura ner sig. Sen sprayade jag i lite startgas i insuget och motorn vaknade direkt och gick någon sekund på startgas, så jag kopplade in spridarna och den startade på en gång 🙂 den kunde inte gå på tomgång dom första minuterna men när den hade blivit varm så gick den precis som vanligt. Så jag körde en ordentlig testrunda så att motorn fick gå upp i arbetstemperatur och sen körde jag hem.
Dock så märkte jag nu att oljetrycket på tomgång är enligt Biltemas oljetrycksmätare är strax över 25 psi (1.7 bar), när man gasar går oljetrycket upp strax över 50 psi (3.4 bar) Förra gången jag hade motorn igång med oljetrycksmätaren inkopplad så visade den drygt 50 psi på tomgång och gick upp mot 55 när man gasade men då var motorn visserligen kall och bara igång en kort stund.
Är dom här oljetrycken normala? Hittar inga uppgifter på vad den ska ha för oljetryck, sen kan man ju också undra hur exakt Biltemas oljetrycksätare är förstås…
Jag gissar att den surade ner sig rätt rejält på grund av alla start och stopp och att det var därför den var så svårstartad speciellt nu när det är 20 minusgrader ute, ska bli spännande att se om den startar imorgon nu. i morgon ska jag läsa ut felkoderna med så får vi se om den fortfarande går fett, i så fall testar jag att byta Lambdasond.
Sen tänkte jag fråga om det är lämpligt att jag byter olja nu? gissar att den har fått en hel del bensin i sig efter alla startförsök, oljan luktar rätt mycket bensin, oljan som är i nu har gått ca 200 mil.
Och hur är det med stiften? Kan dom ha tagit stryk av att ha blivit dränkta åtskilliga gånger? Jag bytte visserligen dom för 3 dagar sen men det kanske är lika bra att byta igen?
De stiften som jag har surat ner ordentligt har aldrig tänt ordentligt efter det, alltså bilen har gått på 2-3cyl max trots att stiften har fått ”torka” ordentligt, rengjorda samt provade även i desperat försök och elda lite på dem om det skulle kunna hjälpt nått men det gjorde det inte…
Nya stift så gick det fint igen, men om din bil går bra nu så skulle jag inte bry mig om och byta stift om det är rätt stift som sitter (NGK BCP7ES)
Japp det är NGK BCP7ES stift i, dom få sitta kvar då för bilen går lika bra som innan den surade ner sig, oljan däremot byter jag nog i nästa vecka för att vara på den säkra sidan, men jag väntar några dagar med det så bilen får ”visa vad den går för” först så den inte blaskar ner nästa omgång olja också xD
Är det någon som har koll på vad normalt oljetryck brukar va på B 202:an? min Biltemamätare visat 60 psi (4.1 bar) vid kallstart och 25-30 psi ( 1.7-2 bar) varm på tomgång.
Gör det, och häll på lite tunnare olja på vintern; det skadar inte.
Själv byter jag 3-4 ggr per år då jag kör på etanol hela tiden; nu kör jag på vanlig mineral så det är inte hela världen.
Jag ser tillräckligt ofta bilar jag får in här som har olja som ser ut som tjära; den är blaskig o helt kolsvart; brukar skölja några ggr innan jag häller på ren o fin olja o byter filter.
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.