900s

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare

Martin:

kan du tipsa om någon hemsida där konvertering till FPT finns beskrivet?

Adam

maj 13, 2004 kl. 07:53 #83548

Det kan jag:
        http://q111.ryd.student.liu.se/~popeye/

Där finns en utförlig beskrivning. Att konvertera en 900S till fulltryckare gör verkligen skillnad. Bara det enkla ingreppet att bestycka den med laddluftkylare märks. I ärligthetens namn är en original 900S ganska tråkig att köra, men det finns billig medicin mot detta…

MVH
        Carl

maj 15, 2004 kl. 08:04 #83549

HeHe!

Någon som har ett APC system till salu?

Adam

maj 15, 2004 kl. 09:45 #83550

Hejsan!

Visst finns det fyrdörrars sedan!!! Det gurglande avgasljudet från ”S”-en är helt outstanding!!!

”Tobbe”

maj 15, 2004 kl. 09:54 #83551

Här är ytterligare en sida som beskriver konversionen: http://www.900aero.com/
              Undersidan är: http://www.900aero.com/main/diy_main_lpt.htm

maj 15, 2004 kl. 22:32 #83552

Magnus Lindberg:
                Lars-Ola Larsson har ju en 900S sedan -93:a att sälja på forumet!

En av de sista Og900 Säljes!
                Den är en sv-såld men den var avsedd för Usa marknaden, därav utrustningen och färgen!

Scarabegrön metallic Saab 900s Sedan 4dörrars 1993 uttagen 199308 och har bara gått 14000mil, den har
                Absolut all utrustning, tex A/C, Abs, Airbag, Servo, Helskinn, elinställbarastolar fram, eltaklucka, elhissar, farthållare, dragkrok, mok uttag, mm mm
                Och är i mkt bra skick bes ua i Dec-03

Pris 39000kr el bud.
                Se bilder på:
                http://f2.pg.photos.yahoo.com/ph/larsolalarsson/album?.dir=/edb8

För kontakt maila på larsolalarsson@hotmail.co eller ring 070-3646054 Mvh L-O.

……………………….
                Mailadress: larsolalarsson@hotmail.com

Tfn 070-3646054.

P.S ODJ236 rullar på fortfarande, passerar 13000mil nu….

maj 17, 2004 kl. 08:31 #83553

Skrotade en 900 S -86:a 3-dörrars förra året. Som Martin skrev var den avsedd för USA, men av någon anledning kvarlämnad i Sverige och reggad som en 87:a. Den hade 16 v motor utan turbo, AC, sollucka, elantenn, hissar o speglar, farthållare, katalysator, ja egentligen allt utom automat, skinn, metalliclack och elmanövrering av takluckan. Tyvärr var den lite för rostig för att det skulle vara kul att laga den.

Kollade också på en svart 900 Turbo 16 S 3-dörrars för några år sedan, en 92:a om jag inte minns helt fel. Fullturbo med 10 hk(?) trimsats, skinninlägg på ovansidan av dörrsidorna som såg original ut, har inte sett detta på någon annan 900:a. I övrigt fullutrustad inkl. elstolar, AC lucka osv.

Mvh Johan

maj 17, 2004 kl. 10:46 #83554

Skinninlägg på ovansidan av dörrsidorna sitter på bla cabben.
                    Sen så är det ju så att bilar vars ägare har bott i Trollhättan har en tendens till att bli utrustade utöver dom ”options” som är ikryssade när bilen beställdes. Konstigt…

Anonym
                      maj 17, 2004 kl. 17:39 #83555

Det sitter ett infällbart drag på min 900. Enligt bilprovningen ska det finnas
                      ytterligare en sorts spärr, eller ett extra spärr läget, förutom den som fjädrar när draget dras ut läget.
                      Det står saab på draget, så jag antar att det är
                      ett original drag från saab.
                      Finns det någon som har erfarenhet av detta drag, eller vet något om det???

Tacksam för snabbt svar

M.v.H
                      JonAndree

Anonym
                        maj 22, 2004 kl. 16:13 #83556

Det verkar som ni har blandat ihop 900 S (lågtrycksturbon) med 900 Turbo S som aeron hette på vissa marknader om jag inte minns fel.

Carl L: Det är ju en mindre turbo på 900 S. Borde väl kunna påverka avgasljudet.

Det är iallafall en trevlig bil att köra. Den drar inte så jättemycket bensin heller.

maj 22, 2004 kl. 16:33 #83557

900 S har en turbo som heter Mitsubishi TE05-12B. Denna är som du påpekar mindre än de gamla järnklumparna (Garrett TB03) som sitter på vissa T16 modeller. Nu är det emellertid så att TE05-turbon även fanns på en del T16-bilar från en viss årsmodell.

maj 22, 2004 kl. 22:14 #83558

Nja, sammanblandning vet jag inte om det är.

Talar vi om den klassiska 900:an för bla svenska marknaden betecknar 900S en lättrycksturbo.

Sant är att Aero på vissa marknader fått beteckningen Turbo 16S eller SPG för USA (Special Performance Group). Ett ”S” kan man också se på vissa turbobilar som har Saabs egna trimsatser. Tex ”turboikonen” 99 Turbo med vatteninsprutning.

Som jag skrev ovan exporterade Saab under 80-talet välutrustade 900i med USA-spec under beteckningen 900S. Jag sommarjobbade på Saab i Sisjön, GBG och körde många sådana .

Lågtryck är en term som meterologer använder. Saab använder termen lättryck.

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.