900s

Forum Övrigt Allmänt 900s

• Detta ämne har 26 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 2004-05-22 22:14 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    jocke e
    Deltagare

Vad är det för modell? Årsmodell 92/93. S som i sport eller s som i snik ?
    Såg en kanonfin så´n på väg till jobbet i veckan… nästa bil blir en Saab.

900S är väl lättrycksturbon

erik satre
    Deltagare

Hej!
    Det är en ”lättrycksturbo”. Ansåga av många vara det bästa motoralternativet till saab 900 när den motorn kom. Snål, stark, rolig och inte lika dyr och gasgladsföraraktig som en vanlig turbo. 145 hk, ingen turbotrycksmätare och det bästa motorljudet som kommit ur en saab, tvåtaktare och fullturbo inräknat.

900s från 1994 är dock en helt annan bil, dvs sur- och snålversionen av nya generationens saab 900.

jocke e
    Deltagare

Jag tyckte att den lät gött…

William
    Deltagare

En mycket trevlig bil! Snabb, rolig och praktisk.
    900S var väl det näst snabbaste som gick att få efter T16? (fullturbo)

Lilla spoilern verkar vara standard på denna modellen, men finns det även andra saker som skiljer från ”I”-modellerna?

Erik:
    ”det bästa motorljudet som kommit ur en saab, tvåtaktare och fullturbo inräknat.”

Är det någon skillnad i motorljud mellan fullturbon och lättrycksturbon?, jag tycker de låter lika

/William

[image]http://w1.660.telia.com/~u66017657/DSC01205-2.JPG[/image]
    900S -91

Tomas Rosendahl
    Deltagare

Kan bara hålla med, en av dom bästa Saabarna jag haft. Dessutom är försäkringen förhållandevis låg jämfört med ”fullturbon”

[image]http://hem.bredband.net/saabsidan/images/saab900_91_01_512.jpg[/image]

erik satre
    Deltagare

Nej, S:en låter lite godare. Lite dovare, lite mer smattrande och varmare, liksom.

carl l
    Deltagare

Det enda som skiljer en 900S från en 900 T16 är att den senare är utrustad med intercooler och APC. I vissa fall skiljer även motorstyrsystemet. Att dessa faktorer skulle påverka motorljudet är jag väldigt tveksam till.

magnus lindberg
    Deltagare

900 S med gamla karossen är en pärla, som tillverkades/såldes i relativt få exemplar. Känns igen på det ljuva motorljudet samt det rektangulära avgasröret. Som sagt, bra motor med rejält vrid och bra lågvarvsegenskaper, dessutom bra spets på högre varv – och utan högtrycksturbons otrevliga försäkringspremie.
    De toksäkra vägegenskaperna får man på köpet, framförallt vinterföret är skrattretande bra.
    Funderar faktiskt på att sälja min 9000 2.0 CDE-96 (utan turbo) för att i stället leta upp en välskött 900 S -93. Någon som kan tipsa om en dylik med all utrustning, dvs skinn ,sollucka, AC, farthållare, lågmilare..? Den får gärna vara svart eller gråmetallic.
    PS Någon som vet om den fanns med 4-d kaross? DS

Martin
    Deltagare

Saab är inte så förtjusta i ordet lågtrycksturbo. De tycker att det ger dåliga associationer. Som namnet anger är laddtrycket inte lika högt som ”fullturbo”. I engelsk text brukar de kallas LPT, ”light pressure turbo” i stf fullturbo FPT.

På diverse sidor på webben finns beskrivet hur man konverterar en lättryckare till en FPT.

För att krångla till det lite exporterades välutrustade 900i-liknande 900:or bilar under en lång period på 80-talet till USA under beteckningen 900S.

S förekommer också som specialmodell av fullturbo. I Saabs egna trimsats till turbo kunde man få med ett ”S” att sätta på bilen.

staffanv
    Deltagare

Hatte inte 900S istället 900EP (Ecopower) på exportmarknaden?

Martin
    Deltagare

Kan inte svara på det. Som jag skrev var detta under 80-talet innan Ecopowerconceptet kom.

samppo
    Deltagare

Åtminstone i Italien hette 900S lågtrycksturbon 900 EP och hade även EP-märket på bakluckan.

Samuel

Lollo
    Deltagare
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

Här kommer några till:

http://www2.blocket.se/search?q=saab+900…o=1993&mile_e=0

Dom äldsta är säkert sålda men man kan ju alltid kolla priserna

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng