96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

Forum Övrigt Projekt / Min bil 96-62 Tankeutbyte (Mycke rost till börja med…)

  • Detta ämne har 309 svar, 50 deltagare, och uppdaterades senast 2016-06-11 21:45 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 310 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #39385
    ingemargavle
    Deltagare

    Klar inspirerande att se hur ditt projekt går framåt. Lycka till. :CH

    #39389
    saab putte
    Deltagare

    Fint jobb du lägger ner på gammel saaben 🙂 Älskar att se plåtjobb 🙂

    Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

    #39513

    Höger hjulhus klart och erfarenheten är att ”byta stort”. Förstår ”Dicst” som föreslog att jag skulle kryssa upp och byta hela bakänden. Jag gjorde höger hjulhus för att kolla om jag klarade av det och för att vänster är ännu värre…

    Kolla de på några skrotar efter hjulhus men de var just skrot. Satte ut en annons på klubben om att jag ville ha tag på ett vänster hjulhus och fick ett svar från Sthm, 40mil hemifrån. Det var en kille som skurit ner en smälld rallybil och behållt det som var helt. Som tur var skulle sonen och några kompisar till människobyn över en helg och lyckades få med sig den hem. Det visade sig att det var bortskurert en bit in på övriga karrossen vilket var bra för en med murken bak.

    Bara sätta igång och kapa. Sticksåg och de underbara 1mm:s kapskivorna.



    En kompis som hört vad jag håller på med ringde: Min arbetskamrat ska röjja sitt uthus på landet…

    Och här fanns även några ekonomidelar, bland annat nederdelen mellan dörr o bakskärmen.

    Och jag fortsatte o kapa och svvetsa dit vinkeljärn mm för att hålla karossen rak.



    Nu är ”allt” borta och inpassningen ska börja
    Återkommer när jag sorterat bilderna.
    Ses

    #39536

    Nu har jag fått ordning på lite mer bilder.








    Hitills har jag svetsat allt kant i kant. HUr tännker ni? Är det onödigt tidskrävande eller ett måste för att inte få dolda rostfickor. Jag tycker det är svårt att köra kant i kant där det är raka plåtar som möte typ nederkant på en dörr eller som jag skulle göra med med nedre karossidan. Har alltid haft för brått och plåten svänger och blir hur vågigt som helst. Letade fram den gamle falstången.



    Som ni ser på sista bilden så är jag inte konsekven. Falsade nedre svetsen mot ekonomidelen men inte uppe mot den trekant som fanns med på skärmhuset.
    Hur gör ni? Har hört några som svetsar kant i kant men lägger en L-bockad plåt på insidan tvärs över svesningen för att få stabilitet. Vad är bäst?

    Forts följer…

    #39542
    fredrik.a.
    Deltagare

    Oj, vad du jobbar på, och så bra det blir också, kommer följas stenhårt!! angående det där med kant i kant, på en dörr som jag svetsa nu senast så provade jag Hotrodders knep att kallsmida svetsarna så det rätar ut sig och blir stabilt, måste säga att det funkade över förväntan, tänk vad mycket nytta man har av detta forum!! :AP

    #39547
    hotrodder
    Deltagare

    @Fredrik.A. wrote:

    Oj, vad du jobbar på, och så bra det blir också, kommer följas stenhårt!! angående det där med kant i kant, på en dörr som jag svetsa nu senast så provade jag Hotrodders knep att kallsmida svetsarna så det rätar ut sig och blir stabilt, måste säga att det funkade över förväntan, tänk vad mycket nytta man har av detta forum!! :AP

    Varsågod!
    Angående falsning eller inte… En skärmkant falsar jag gärna på en en bil som kanske kommer göra tjänst i 10-år till. Är det en veteran så hellre kant i kant men då måste varje punkt sitta rätt och bra så inget hål finns. Vidare falstången används med oxå med fördel där man verkligen kommer åt att rostskydda falsen med lättflytande rostskydd. Falsen har även i sig själv en lite förstyvande effekt på plåten. Golv, hjulhus ets kör jag både kant i kant men brukar ofta medvetet lägga ”lappen” ett par millimeter omlott. Dels för att tjäna tid + att det inte bränner hål lika lätt. Ligger plåten någon millimeter omlott kan man feta på bra med svetsen och på rotsidan blir det då i princip ingen omlottfals kvar.

    #36416
    andersson__
    Deltagare

    @Fredrik.A. wrote:

    Oj, vad du jobbar på, och så bra det blir också, kommer följas stenhårt!! angående det där med kant i kant, på en dörr som jag svetsa nu senast så provade jag Hotrodders knep att kallsmida svetsarna så det rätar ut sig och blir stabilt, måste säga att det funkade över förväntan, tänk vad mycket nytta man har av detta forum!! :AP

    Detta skulle jag vilja höra mer om! Bytte yttre nederdelen på en v4 dörr för nåt år sen som slog sig nåt förbaskat, trots att jag kylde med tryckluft mellan svetsarna.

    För övrigt riktigt fint arbete med bilen, inspirerande:)

    #39561
    fredrik.a.
    Deltagare

    @andersson__ wrote:

    @Fredrik.A. wrote:

    Oj, vad du jobbar på, och så bra det blir också, kommer följas stenhårt!! angående det där med kant i kant, på en dörr som jag svetsa nu senast så provade jag Hotrodders knep att kallsmida svetsarna så det rätar ut sig och blir stabilt, måste säga att det funkade över förväntan, tänk vad mycket nytta man har av detta forum!! :AP

    Detta skulle jag vilja höra mer om! Bytte yttre nederdelen på en v4 dörr för nåt år sen som slog sig nåt förbaskat, trots att jag kylde med tryckluft mellan svetsarna.

    För övrigt riktigt fint arbete med bilen, inspirerande:)

    Men då får du prova med hammare och mothåll, så du plattar ut svetsen!

    #36662

    Intressant med era olika tankar om svetsfogarna. Det är ju ett h-e när man börjar bränna hål och ska försöka laga med svetsen. Att ha en mm omlott o bränna på för att sedan jämna/justera med hammare och mothåll har jag inte testat, ska pröva det. Har ofta försökt att göra nya plåten så exakt jag kan och sedan kant i kant med en o annan hålbränning… Skarvar där jag inte vill att det slår sig något har jag falsat för att få stabilitet. Men det gäller att komma åt o rostskydda.
    Jag är inte så snabb i mitt arbete som någon trodde utan vi är fortfarande på historiabeskrivningen 🙂

    Nästa steg var det rostiga skärmfästet. När jag skär bort den rostiga biten så försöker jag alltid göra en pappmall av formen innan.





    Börjar inse att jag har en böjelse för plåtarbete…. Detta är ju skitkul o fixa sina egna bitar. Denna har jag falsat mot karosseriplåten för att behålla stadgan, och jag har ju inga problem att rostskydda på insidan. Muttrar svetsades på insidan för skärmskruvarna.


    Efter lite för mycke tid i lekstugan så satt det helt plötsligt en ros under torkarbladet, tror att det är någon som vill göra sig påmind…






    Såg i en annan tråd att han använt karosseritätning eller något annat innan lack. När och var ska man ha det? Stelnar den helt eller hur funkar det?

    Hörs

    #39799
    griffin77
    Deltagare

    Tjena!!

    Fan vilket hästjobb du gör… I va snyggt det blir!
    Bra jobbat! Jo jag använder kitt mellan epoxy primern och underredsmassan.
    Men helsvetsar man och är 100 på att det blir tätt
    Ska man inte behöva det, jag punktsvetsar med 3-4 mm
    Mellanrum, sen använder jag kittet. Lite lathet kanske, men
    Då fungerar kittet som en fuktspärr, sen lite rostskydd
    Från båda sidorna, och ja det fungerar utmärkt att måla över.
    Det blir inte stenhårt, det klarar ca 25 procent i rörlighet
    För att klara lite rörelse i karossen. Vad jag hört så ska
    Kittet med underredsmassa vara ett mkt bra rostskydd.
    MEN det gäller som sagt att få det tätt, ingen fukt får
    Tränga in bakom kittet.

    Med vänlig hälsning, Danne

    #39823

    Tjena Danne

    Nu är jag med på varför du kittat!! Logiskt när man väl börjar tänka :IWS
    Har följt ditt bygge oxå, kul o se hur det går frammåt. Jag har oxå prövat elektolys på bla fjädrarna. Du skrev att du kört elektolys på bakaxeln. Har du en jättebalja? Eller hur gjorde du det?
    Jag har bara använt en mindre hink och körde med batteriladdaren till MC-batteri (6v)
    Vad har du som strömkälla? Och hur mycket vågar man kräma på? Med MC-laddaren tog en fjäder några dar.


    Fjädern efter elektrolysen och stålborste.
    Sen grundade jag och tyvärr så målade jag fjädern svart. Det blev ju mycket häftigare med dina röda fjädrar.

    Mindre prylar har jag använt Smedjans rostlösare. Om jag fattar rätt så lägger den ett lager med ngt rostskyddande efter att ha tagit bort rosten. Men ligger småprylarna i för länge så försvinner de ju…
    Märkte det med ett gäng skruvar o muttrar som jag slände i och som fick ligga i några dagar istället för en natt. Det luktade fosfor om det lilla som fanns kvar.

    JOhnnyP

    #39834
    griffin77
    Deltagare

    Tjena!

    Jo jag har en ganska stor balja, låg och lång. Men jag körde bara ändarna på bakaxeln, så det blev ca 15 cm på mitten som inte kom med. Där nötte jag med roterande borste istället. När jag kör lys på grejorna använder jag två ”vanliga” batteriladdare och krämar på fullt. Då ställer jag dom båda vid en ventil jag har så dom får lite kalluft på sig, annars blir dom varma och slår ifrån.

    MVH Danne

    #40014
    griffin77
    Deltagare

    Tjena!

    Skulle bara kolla hur det går?

    //Danne

    #40048

    Jodå, nån timme då o då blir det.
    KOm på att jag har någon bild från insidan när jag bytte nederdelen av sidan med falsad plåt.

    På första sidan hade jag ingen falstång eller ekonomibit så haär gjorde jag små vinklade plåtbitar som jag svetsade dit för att få det rakare. Vet inte om det blev så bra… Ska göra om nederdelen nu när jag har en ekonomidel till detta och då falsar jag den upp mot karosseriplåten.

    Innan jag monterade fjädrarna bak så kapades de 5cm. Har läst i nån annan tråd att det är lagom. Vill ha det lågt… :WH
    hörs

    #40136

    Bromsarna bak
    Rostlagningen klar bak, bakaxeln blästrad och lackad. Nu var det bara bromsarna kvar. Fick tag på en omgång nya backar på Biltema och en monteringssats på Mekonomen, så allt kändes lugnt.



    Monterade ihop allt och var jättenöjd…

    Började justera ut backarna men inte fick jag någon verkan. Troligen är trummorna så slitna att det inte går att justera ut backarna tillräckligt. Om jag inte fattat fel så finns det extra långa justerklackar att köpa, men var? Jag prövade ett annat , att svetsa direkt på backarna så de blev 3-4 mm stärre i bägge ändar.

    Det gick att justera ut backarna så att trumman blir låst och sedan släppa lite så det går lätt. Handbromsen tog oxå när jag drar i wirefästet (eller vad det heter…).
    Handbromswire har jag fått tag på, men var får man tag på gummiskyddet som ska sitta bakom bromsskölden , kring wirefästet?

    Innan hösten måste jag ta ut bilen å vända på den så jag sår framdelen inåt. Där finns mycket att göra


    Denna vintern har det varit svetspyssel i fronten. Fler bilder kommer

    J

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 310 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng