96 v4 1967

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • januari 23, 2022 at 23:22 #491634

      Jag har kommit över ett ”paket” med äldre Saabar. Flera av dom har stått bortglömda sen tidigt 90-tal eller längre. Ingen av dom är i något vidare skick. 2T och v4, 95 och 96.

      Den sista i paketet som jag fick hem är en 96 v4 från 1967. Ska jag uttrycka det snällt så är den rejält patinerad och välanvänd. Stått i en lada sen 90-talet. Senast besiktigad -93 och avställd -94.
      Få ägare. En bruksbil som är lagad och lappad med pinnsvets.
      Positivt är att den är komplett. Det sitter ett orginal takräcke/korg på och den rullar på hjulen.
      Efter byte av bränslefilter och ny kylvätska så startade den och lät fint och det mesta funkar så som instrument, belysning, fläkt mm.
      Negativt är att den är väldigt slut i golvet, balkarna och lite varstans under.
      Jag har sett bilar som knappt hänger ihop i ett stycke som folk lagat upp, så att säga att den är omöjlig är väl fel. Men den är ett riktigt svårt projekt utifrån mina kunskaper.

      Så till några frågor till andra här:
      Hur ovanlig är en v4 från -67? Någon som har aktuella siffror?
      Är den värd att bevara?
      Finns det någon svetsguru där ute som tar åt sig stora svetsjobb på dessa bilar?

      Bilen i sig var en av 7 till lågt paketpris, så i princip var den gratis så även om jag blir tvungen att betala en v4-svetsare så finns det lite budget innan det blir helt orimligt.
      Plats har jag nästan obegränsat inomhus.
      Om jag bestämmer mig för att rädda den så är tanke i första hand (om det är möjligt) att få den körbar och eventuellt får den fortsätta vara lite sliten och bruksbil-stuk på, den är nog svår att få fin.

      Snälla säg vad ni tycker, för jag känner mig osäker på om det är att ta sig vatten över huvudet.

        januari 24, 2022 at 21:54 #491655

        Hej. Enligt webbplatsen car.info finns det cirka 400 st 96 V4 årsmodell -67 i bilregistret. De flesta är sannolikt reserdelsbilar och skogsvrak. När du skriver att bilen är komplett och startar och dessutom har stått under tak så kan det mycket väl vara värt att satsa på den. Det tillverkas ju inga nya bilar och 1967 är första årsmodellen. Mvh Bengt

          januari 24, 2022 at 22:43 #491657

          Tack Bengt det är lite så jag tänkt, den känns lite utrotningshotad.
          Samtidigt har jag för dåliga kunskaper i svetsning för att uppskatta mängden arbete eller om det är möjligt.
          Jag är hantverkare och vet att något som kan verka omöjligt för någon kan för en skicklig hantverkare vara en enkel match eller iallafall fullt rimligt.
          Det finns de som mycket hellre svetsar rost och knackar plåt än ger sig på modern fordonselektronik.
          Alltså skulle jag behöva hitta någon som kan hjälpa mig att bedöma och som om möjligt kan hjälpa mig att rädda bilen.
          Sen finns det ytterligare en v4 96a, en v4 95a och en 96 2-taktare att ge sig på.

          Egentligen borde väl ingen så gammal bil skrotas, men någonstans går kanske ändå en gräns för vad som är rimligt. Alternativet vore väl att lyfta upp den på loftet och låta den stå i ytterligare 30år, för då kommer den vara relevant oavsett skick.
          På tidiga 90-talet var v4orna fortfarande slitvargar.
          Sen kom og900 som kördes livet ur och skrotades. Därefter 9000.
          Just nu är det alla gamla 9-5or som rullar på och lagas. Men ingen skulle komma på att laga en sönderrostad 9-5a. Men ge det 30år så kommer även de ha blivit ovanliga.

          Har någon tips på någon som svetsar och tar på sig den här typen av jobb så skriv gärna.
          Förr fanns det alltid någon gubbe i skogen eller halvofficiell verkstad som var ”specialister på Saab-rost”. Vet att vi kört 900or till en som höll till utanför Gävle för många år sen.

            januari 25, 2022 at 10:57 #491675

            Låter som du fått tag på ett spännande Saab-paket.

            Det mesta i plåtväg under finns att köpa, eller är möjligt att gå till en plåtverkstad och få hjälp att knäcka till. Som trösklar till exempel. Det har jag gjort själv. Tror du har större chans att få hjälp med roslagningen om du gör en “hjälp sökes” annons och tar bilder på skadorna.

            Angående att det är en 67a, så är min erfarenhet att de inte är värda så mycket mer än andra v4or. Dock tycker jag att just 67an har en karaktär och känsla som skiljer sig ganska mycket från både tvåtaktarna och senare v4or. Gillar man den karaktären så är det helt klart värd att fixa upp en lite för dålig bil.

            Lycka till med projektet ?

              januari 25, 2022 at 12:10 #491680

              Förresten, håller du till i Stocka-ström området? För isåfall kan jag hjälpa dig att bedöma rosten. Bor själv i Lönnånger och är i stocka rätt ofta då jag har både släkt och vänner där. Du kan ringa om det skulle vara så 0762009720

                januari 25, 2022 at 13:46 #491682

                Jag ringer dig! Jag misstänker att du känner mina grannar längre ner på gatan i Ström?

                • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av stockasaab.
                  januari 27, 2022 at 20:40 #491756

                  Har själv en -67:a. Renoverades under 6 år för ca 15 år sedan. Själklart ska du rädda den. Svetsningen löser sig om man bara jobbar på. Om du inte gör själ så hoppas att du hittar någon som gör jobbet för rimlig peng!

                  Lycka Till!

                  • Det här svaret redigerades för 2 år, 1 månad sedan av martin h.
                  Attachments:
                    april 23, 2022 at 22:19 #493554

                    Klart du ska rädda den. Min 67:a ser ut såhär.

                    Höger-sida-Saab-BBM-629

                      april 24, 2022 at 06:59 #493557

                      Fredrk Ekendahl, Vallentuna, har gode kontakter i Polen.
                      Disse har drevet med Saab i minst 20 år og er dyktige på sveising og å lage de rette karosseridelene
                      Har selv hatt bil der og vet om flere andre.

                      Been a Saab owner since 1987.
                      I have owned at least 40 Saabs, mainly older Saabs.

                      Today I have:
                      1960 93F
                      1967 96 Monte Carlo 850
                      1975 96 V4
                      1989 900i 8V 5 dørs
                      1992 900S 5 dørs
                      2009 9-3 SC tid

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.