Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › 99 ems VS Golf GTi
- Detta ämne har 33 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2009-01-19 10:26 av .
- FörfattareInlägg
- 22 december, 2004 kl. 22:35 #11238
stenling
DeltagareHär kommer lite av en off topic fråga, men hoppas det går bra!
Nu när vintern förvandlats till ett ända stort snöslask, iaf här uppe i Umeå så har man gott om tid att planera sommarens renoveringar!
Dessutom satt jag och funderade på hur en 99 ems står sig mot en Golf GTI mk1 i form av acceleration, top hastighet osv! en Mk1 ligger ju på runt 118hk vad jag vet, och 99:an ”en 73:a” har ju runt 110! Med extrator, samt sportsystem borde den kanske få några till dessutom?
Anledningen till att jag frågar detta är just att jag införskaffat en sådan 99:a som ska renoveras nu till sommaren! Tyvärr har jag inte haft möjlighet att provköra den lite mer ingående, utan den hamnade omedelbart i kall garage förvaring!
Att bilen jag jämför med är en Golf GTi är pga av att min bror hade en sådan, å den gick ju förbaskat fint, grym acceleration osv! Å dessutom är det ju ungefär samma antal hästkrafter i båda bilarna!
Så vad tror ni? Har ni några erfarenheter angående hur dessa bilar står sig mot varandra!
Vad jag vet väger ju 99:an lite mer, men vad mer är till dess nackdel/fördel?
23 december, 2004 kl. 00:30 #78781Krister K
DeltagareHej!
Är rädd för att EMS:en får se sig slagen i en acc-tävling mot en GTI mk1, vare sig det är en 1600 (101 hk?) eller en 1800 (112 hk?)… Vikten spelar nog ut sin rätt. En Golf lär väl inte väga mer än runt 900 kg skulle jag tro…/Krister K
23 december, 2004 kl. 10:16 #78782stenling
DeltagareJa golfen lär inte väga mycket mer än 900, men tror du att det bara är vikten som ligger till ”last” för EMS:en? ;P
Hur står bilen sig motormässigt? Säg att det var möjligt att skala ner saaben till samma vikt som golfen, skulle den då ha samma acceleration? Eller blir det några andra problem då?
Vad jag menar är helt enkelt, är motorerna ”och drivlinan i övrigt” jämbördiga i dess konstruktion, eller är en av dom bättre konstruerad än den andra?
Givetvis borde väl saabs motor vara bättre på alla plan eller ??
23 december, 2004 kl. 19:31 #78783Krister K
DeltagareUtan att ha några som helst vetenskapliga bevis; Om EMS:en hade en matchvikt på 900 kg så skulle den ”köra åttor” kring Golfen. Motorn har ju bättre vridmoment vid lägre varv, så från stillastående skulle nog EMS:en ta några meter direkt som sedan skulle utökas ända till toppfart.
Jag gillar EMS:ens motorkaraktär, lite klenare än en 99 GL på lågvarv, men så finns ett litet ”klipp” vid ca 4500 rpm som känns skööönt! Ligger man å marschar vid 100 och maxar spjället så suger den på fint!/Krister K
23 december, 2004 kl. 23:29 #78784fuling
Deltagare0-100 är i prinsip bara beroende på vikt och effekt.
Tumme pekfinger så blir tiden 0-100
vikten/effekt=tidEMS:
1240/118 –> 10,5s för 0-100Golf:
1000/112–> 8,9sAllså Golfen brode vara ca 1-1,5s snabbare 0-100
Från 100 och till toppfart är är det i prinsip bara effekten som spelar roll, inte vikten.
Detta pga att då tar luftmotstånet ut sin rätt.
Där är det rätt gämnt skägg, men jag sätter en halv tunna skit på att golfen har högre toppfart.
Dettta grundar jag på att golfen har mindre frontaria. Hmm men jag har inga cw-tal för varken golfen eller 99an, så det är ett blindskott.Sen har inte vridmomentet något med axelerationen att gör utan det är bara effekten.
Hmm vist effekt är en funktion av vridmoment och vravtal24 december, 2004 kl. 12:36 #78785robin t
DeltagareLite fakta om GTI:n saxat från http://www.globalcar.com/:
0-60 mph: 8.7s
Toppfart: 180km/h
Hk/ton: 132.53Enligt samma sida så har EMS:en en effekt/viktfördelning på 101hk/ton
Och enligt den här listan: http://eurotuned.com/0-60.htm
Så gör den 0-60mph på 11,9 sek24 december, 2004 kl. 23:01 #78786stenling
DeltagareFuling, du har nog helt rätt i att golfen har högre toppfart! Bror min körde utan problem 150+ med sin, omkörningar var sällan problem! Den svarade grymt bra på gasen på de högre hastigheterna!
Nån med EMS som kan uttala sig angående hur den går i 150? Inte för att nu vill uppmana till fortkörning
Annars skiljer sig ju inte 0-100 speciellt mkt, tycker då jag! Ska bli riktigt roligt att få köra sin helrenoverade EMS i framtiden! En inte alltför avlägsen framtid kan man hoppas
25 december, 2004 kl. 10:14 #78787bluesman
DeltagareOm jag inte minns helt fel så var väl Golf GTI:n och SAAB 99 Turbon från -78 rätt likvärdiga i Teknikens världs test från -77 el 78. Så då borde det väl kanske diffa en par tre sekunder till EMS:en?
Håller med om att Ems:en har en klart trevlig motorkaraktär vilket man inte direkt kan säga om en Golf GTI Mk1.Mvh
25 december, 2004 kl. 11:15 #78788anonymous
DeltagareNär Car and Driver testade Saab 99EMS (115hk) i nr 7 1977 fick man tiden 0-60 9,2 mp/h sec & 0-100 mp/h 34,1 sec. Man kan misstänka att EMSerna var något ojämna i sina prestanda men vissa var tämligen kvicka.
& när Road and Track testade Saab 99LE WagonBack (110hk) Aug 1974 fick man tiden 0-60 mp/h 12,0 sec & toppfarten var 108mp/h (173,8km/h) vid 5700 rpm.
Enligt Saab skulle en EMS från 1973 klara 0-100 km/h på 12,0 sek & toppfarten vara 170 km/h. EMSerna fick även en effekthöjning fr.o.m hösten 1974 (1975 årsmodell) från 110 till 118hk detta kanske gjorde att prestandan blev något bättre.26 december, 2004 kl. 09:44 #78789Krister K
DeltagareMin EMS ”har ork” hela vägen upp till toppfart (ca 185 km/h på mätarn). Den känns inte direkt klen i några hastigheter, den bara drar! Har haft mina funderingar att montera 5-växlat, är rätt säker på att den skulle orka med det utan ”bli slö”. Drömmen är ju en B202i, trimmad till en 180-200 hk, men det kostar ju bling-bling som fuling skulle ha sagt…
Om det är nåt som ska kostas på just nu så är det hellack.
Hört talas om standard EMS:er som tangerat 200-strecket (vet ej sanningshalten dock), och det betyder varvtal på över 7000 rpm, inte så bra i långa loppet!
/Krister K
26 december, 2004 kl. 09:46 #78790Krister K
DeltagareFörresten, är det nån som vet hur sanningenlig varvräknaren är som sitter std i EMS:en?
/Krister K
26 december, 2004 kl. 10:13 #78791Martin
DeltagareMin 99 EMS -74, RIP, gjorde ledigt hastighetsmätaren ut. Den krängdes 1986 till förmån för den 99T -78 jag äger än idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Krister K:
[qb]Hört talas om standard EMS:er som tangerat 200-strecket (vet ej sanningshalten dock), och det betyder varvtal på över 7000 rpm, inte så bra i långa loppet![/qb]26 december, 2004 kl. 11:03 #78792stenling
DeltagareKänner verkligen ett enormt sug efter att få provköra detta fullblod som nu står/ligger i delar ute i garaget
Längtar även jag efter att få lägga på en ny fin lack på bilen, och funderar lite på vilken kulör som kan passa! Tycker ni det är synd att lacka något annat än orginalfärgen, dvs koppar/guld metallic?
I mina drömmar ser jag just nu en blank svart 99:a
Sen har den förlorat sin orginal inredning, så det blir nog att leta upp en fin skinn inredning från säg 900 turbo eller 9000 kanske!
Ingen som har nån fin uppsättning liggandes?
Jag har haft tur med motorn, som enligt säljaren ska vara utrustad med nya kolvar, packningar och lager! Hoppas detta stämmer, så det inte blir en kort premiärtur
26 december, 2004 kl. 11:35 #78793tobbe99
DeltagareHejsan!
Tycker definitivt att du skall lacka i originalfärgen!!!
”Tobbe”
26 december, 2004 kl. 12:11 #78794noclaf
DeltagareJag tycker också att du ska välja orginallacken, den är ”skitsnygg”
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.