99 GLI

Forum Övrigt Allmänt 99 GLI

Detta ämne innehåller 9 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-07 15:51.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15338

    lsoderlund
    Deltagare

    Hur vanliga är 99 GLI egentligen? Finns det ngt värde i att köpa en sådan för renovering? Hur många tillverkades? Vad bör man pynta för en bil som fått ett par 2:or på bes?

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #101514

    vm.
    Deltagare

    SAAB 99 GLi tillverkades i 1600 exemplar som 1981 årsmodell för den nordiska marknaden. Modellen fanns med 2 dörrar dels 4 dörrar.
    Bilarna var utrustade med tonaderutor, elektriskt inställbara backspeglar dels utrustade med blanka dekorringar på fälgarna. Vagnarna som var vit lackerade var även utrustade med svarta dekorlister runt rutorna. Ovan på instrumentpanelen hade bilarna en ekonometer.
    Om jag minns rätt fanns bilarna i färgerna silvermetallic, blåmetallic samt i vit färg & inredningsfärgerna var grönt, rött samt blått.

    Man kan fortfarande dyka på ett & annat exemplar. Det brukar stå en blåmetallic kärra parkerad på gatan vid resturang Chaplin stadsdelen Herrhagen i Karlstad… Men många är dom inte…


    Bilen på bilden år dock ingen GLi utan visar en SAAB 99 GL av 1981 årsmodell.

    #101556

    janneh
    Deltagare

    Hm, det innebär att Saab för 99:an använde GLi som lite häftigare modell medan man sedan använde samma beteckning på 900:an bara för att markera insprutning? För om jag minns rätt så hette insprutade standard 900 GLi fram tom 1985 varefter de hette 900i (medan de få som fortfarande gjordes med gasare kallades 900c). Och hur var det med 99 GLE och EMS? Hade de modellerna försvunnit till 1981?

    #101559

    janneh
    Deltagare

    Förresten: Inspiration om vad man kan göra med en 99 GLi hittar du under avdelningen projektbilar.

    #101560

    krister k
    Deltagare

    900 med insprutning hette Gli tom ´84. Från ´85 och uppåt 900i.

    Min projekt-99 är ingen GLi, utan en vanlig GL. Det är jag som lagt till i:et.

    😎

    /BesserKrister K 😉

    #101576

    vm.
    Deltagare

    SAAB 99 EMS fanns i Sverige mellan åren 1972 till 1978. Ett fåtal ex tillverkades som 1979 årsmodell i väntan på 900:an

    SAAB 99 GLE fanns mellan 1976 till 1978.


    SAAB 99 GLE 1976.

    #101590

    saab-jonte
    Deltagare

    den blå på herrhagen har elspeglar och econometer, varvräknare, 5-speed och insprutning, dock syns det inte utvändigt för 5-speed märket är borta, har servat denna och det är samma sprut som sitter i en 900 gli, väldig lätt att konvertera en 99GL till en gli, förutsatt att man får tag på en tank. insug och sprut är det minsta bekymmret.

    #101591

    Martin Sigge
    Deltagare

    Jag hade en 99 Gli -81. Silvermetallic, 118 hk. 4-växlad låda, elmanövrerade ytterbackspeglar. Ingen econometer. Insprutningssystemet var Bosch CI (continous injection), luftmängdsstyrd insprutningsreglering.
    Hade den från -84 till -95. Bra bil med bra klös, ”smooth as a nut” som en engelsk vän tillika racerförare tyckte när vi hade plattan i mattan mellan Jönköping och Mjölby nå’n gång på 80-talet.

    Cheers/MO

    #101632

    anders dahl
    Deltagare

    900 GLi fanns bara under årsm.-84, tidigare insprutare hette antingen EMS eller GLE, fr.o.m -85 hette modellen bara i.

    #101638

    vm.
    Deltagare

    Det fanns en SAAB 900 GLi endast med 5 dörras fr.o.m våren 1983.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng