99/900-spindlar på 96:a

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 99/900-spindlar på 96:a

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / 99/900-spindlar på 96:a

  • Författare
    Inlägg
    • juni 18, 2007 at 15:38 #16216

      Har sett att en del kör med 99-fälgar på sin 96/95:a. Har alltid trott att det gjordes med spacers men sedan har jag sett att vissa faktiskt monterat på spindlarna från 99/900. Man borde då få lite bättre bromsar och billigare fälgar men hur svår operation är det egentligen?

        juni 18, 2007 at 15:53 #108031

        Kan vara så att de har sportnav monterat också.

        Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
        Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
        Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
        Saab 9-3 Vector SC ´09

        Skämsbil:
        Audi A6 Avant

        Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

          juni 18, 2007 at 17:42 #108036

          Japp skulle tro att de flästa som kör 4-bult åker med sport nav och trummor.

          Spindlarna till 99/og900 gillar jag inte riktigt pga att spindelvinken är tämligen stor, 11,5grd om jag mins rätt. Detta är i klass med ett MacÄckelben.

            juni 19, 2007 at 06:50 #108056

            Är 96 4-bult pinkompatibelt med 99/90/900?
            Hmm… Är det därför den övre bärarmen är kortad här?

              juni 19, 2007 at 10:01 #108060

              Följer tråden med intresse,
              Blir förmodligen V4 spindlar för mig med ventilerade skivor av nåt slag som passar,
              Sen funderas det lite va jag skall göra för o får 4-bultat. har inte kommit så långt.
              Förmodligen en spacer fram, om man inte kan borra på befintlig.

                juni 19, 2007 at 19:30 #108089

                Bromsar fram:(5-bult) se
                http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=26903&page=27

                Bromsar med sport-nav:
                Saab 9000 och NG900 ok 94-96(har jag för mig).
                Funkar även med 9000 ok.

                Framnaven 5-bult går att göra om till 4-bult.
                Finns en kille i Skåne som har gjort det förut i alla fall.
                Då även gjort om trummor till 4-bult.

                  juni 19, 2007 at 22:06 #108109
                  fuling wrote:
                  Framnaven 5-bult går att göra om till 4-bult.
                  Finns en kille i Skåne som har gjort det förut i alla fall.
                  Då även gjort om trummor till 4-bult.

                  här är en liten bild på hur det kan se ut, trummorna är svarvade och borrade till Ford hål (inte säkert, minnet?) killen hade tänkt ha dom till en TT-trike men intresset hade svalnat. förmodligen är det tänkt till några lite bredare jänke fälgar.

                    juni 20, 2007 at 05:02 #108117

                    Det låter intressant det där med att göra om framnaven från 5-bult till 4-bult och även modifiera trummor till 4-bult. hur går man tillväga då?

                      juni 20, 2007 at 05:42 #108119
                      MarcusK wrote:
                      Det låter intressant det där med att göra om framnaven från 5-bult till 4-bult och även modifiera trummor till 4-bult. hur går man tillväga då?

                      Borrning +gängning i bef trumma, gäller bara att det finnes matrial att göra detta i, + att bult skallarna inte går inte för långt. Inget man direkt gör på frihand med borrmaskinen hemma från Nyborg..

                      Eller letar man upp sportens grejor och bultar dit (smidigast)

                      Ett annat alt som jag personligen helst undviker är spacer plattor med ändrade bultmönster.

                      Finns en hel del i forumet, men sökmotorn har en del o önska.

                        juni 20, 2007 at 19:55 #108148

                        B-400: Late last year I replied to one of the threads on spacers for a 96, I received information from Manton Racing that they could supply a set of spacers for 2.600 SEK. I would recommend anyone interested in spacers contacting them at:

                        http://www.manton.se

                        As soon as finances allow I am looking at getting a set for myself, would really like to have a set of ronal rims on my car, but 10.000 SEK for a set is worth way more than the car is, needless to say, way out of my budget.

                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.