99LE 1973

  • Författare
    Inlägg
    • januari 17, 2014 at 07:34 #7538

      En kompis har just köpt en 99LE ifrån 1973. Jag trodde dessa bara fanns 1974-75

      Någon som vet något mer???

      Bilen är tillverkad i Trollhättan

      /Fredrik

        januari 17, 2014 at 07:51 #45353

        Hej

        Inte helt säker på om det stämmer men jag har för mig att en bekant hade en veronagrön 99LE -73. Tonat glas och öppningsbara bakrutor var enda extrautrustningen. Bilen gick i Trollhättan. Det var något speciellt med insprutningen.

        /mikael

          januari 19, 2014 at 08:48 #60767

          El insprutning, minns inte vad systemet heter, men de går så in i…

          Kanske knepigt med delar, men rolig bil att köra

          Och inte världens mest ekonomiska bil men den är VÄLDIGT TACKSAM att trimma.

          Har haft ett antal som gått som ett skott i natten!

          Mvh Johannes

          Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

            januari 19, 2014 at 18:08 #124558

            Hej!
            Hitade denna bild.

            Det ser ut att vara en 73a.Trodde också att LE kom -74.
            Kanske fanns dom i USA även -73.
            Mvh Ove Hällström

              januari 19, 2014 at 18:55 #147300

              Det kan inte ha varit en årsmodell 1974 men uttagen 1973?

              Min 99:a är en årsmodell 1983, men uttagen i november 1982 :read

              Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
              Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
              Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
              Saab 9-3 Vector SC ´09

              Skämsbil:
              Audi A6 Avant

              Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

                januari 19, 2014 at 19:12 #147210

                Det är en 73:a även på Chassienumret. Kanske en förseriebil???

                Den finns i Sverige men är importerad i från Finland

                /Fredrik

                  januari 20, 2014 at 18:41 #149021

                  Hej!

                  Insprutningen är en D-jetronic, BOSCH första som kom till Volkswagen 1969 för att klara avgaskrav i USA. Den doserar inte bränslet utifrån uppmätt insugen luftmängd utan på undertrycket i insugsgrenröret. Den är också baserad på ett analogt styrdon med diskreta komponenter som anses mycket långlivat. Tomgångsblandningen kan justeras med en skruv på styrdonet om jag minns rätt.
                  Det fick dåligt rykte pga att bilarna inte alltid gick som de skulle. Men när det fungerar brukar de gå bra. Mycket av det dåliga ryktet kan nog ha berott på att mekanikerna inte var så vana vid elektronik på den tiden. Det skulle ju ändra sig med tiden kan man säga….
                  1975 bytte man till K-jetronic som är rent mekaniskt. Med katalysatorerna kom KE-jetronic på 900 8-v. På 16v har det alltid suttit LH-jetronic som är digitalt och med luftmassemätare.

                  MVH/Gunnar

                    januari 20, 2014 at 20:12 #149005

                    Nej det var inget dåligt system, det brukade funka, både på de engelska motorerna och på de svenska.

                    Att bilarna drog mycket var väl inte sprutets fel, utan oftast tung gasfot; för de gick väldigt bra, de här bilarna, mycket bättre än de senare med k jetronic.

                    Den senare modellen ke tronic var ju ett system som Gud hade glömt. Då funkar systemen på 16v betydligt bättre, fast det finns en del bry av och till, som man får lära sig.

                    Hade en 280 SE -73 med D-jetronic; den fick jag ner på 1,1l milen med ägg under gasen…

                    Mvh Johannes

                    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

                      januari 23, 2014 at 17:16 #103236

                      Jag fick för en massa år sedan en 99 LE-73, finskregistrerad…

                      Vad jag kommer ihåg så sa föregående ägare att det var en ovanlig modell och bara fanns i Finland.
                      Tror hans far hade varit Saabhandlare i Finland så det kan ju finnas en sanning där.
                      Dock så tror jag att den var finsktillverkad.

                      Den hade förövrigt varken tonade eller öppningsbara fönster.

                      Dessutom var det ju tyvärr på den tiden 99:orna hade ännu lägre värde än idag – så den fick gå till de sälla jaktmarkerna…

                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.