99LE 1973
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99LE 1973
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / 99LE 1973
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2014-01-23 17:16 av saabgunnar.
-
FörfattareInlägg
-
januari 17, 2014 at 07:51 #45353
Hej
Inte helt säker på om det stämmer men jag har för mig att en bekant hade en veronagrön 99LE -73. Tonat glas och öppningsbara bakrutor var enda extrautrustningen. Bilen gick i Trollhättan. Det var något speciellt med insprutningen.
/mikael
El insprutning, minns inte vad systemet heter, men de går så in i…
Kanske knepigt med delar, men rolig bil att köra
Och inte världens mest ekonomiska bil men den är VÄLDIGT TACKSAM att trimma.
Har haft ett antal som gått som ett skott i natten!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
januari 19, 2014 at 18:08 #124558Hej!
Hitade denna bild.
Det ser ut att vara en 73a.Trodde också att LE kom -74.
Kanske fanns dom i USA även -73.
Mvh Ove Hällströmjanuari 19, 2014 at 18:55 #147300Det kan inte ha varit en årsmodell 1974 men uttagen 1973?
Min 99:a är en årsmodell 1983, men uttagen i november 1982 :read
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
januari 20, 2014 at 18:41 #149021Hej!
Insprutningen är en D-jetronic, BOSCH första som kom till Volkswagen 1969 för att klara avgaskrav i USA. Den doserar inte bränslet utifrån uppmätt insugen luftmängd utan på undertrycket i insugsgrenröret. Den är också baserad på ett analogt styrdon med diskreta komponenter som anses mycket långlivat. Tomgångsblandningen kan justeras med en skruv på styrdonet om jag minns rätt.
Det fick dåligt rykte pga att bilarna inte alltid gick som de skulle. Men när det fungerar brukar de gå bra. Mycket av det dåliga ryktet kan nog ha berott på att mekanikerna inte var så vana vid elektronik på den tiden. Det skulle ju ändra sig med tiden kan man säga….
1975 bytte man till K-jetronic som är rent mekaniskt. Med katalysatorerna kom KE-jetronic på 900 8-v. På 16v har det alltid suttit LH-jetronic som är digitalt och med luftmassemätare.MVH/Gunnar
Nej det var inget dåligt system, det brukade funka, både på de engelska motorerna och på de svenska.
Att bilarna drog mycket var väl inte sprutets fel, utan oftast tung gasfot; för de gick väldigt bra, de här bilarna, mycket bättre än de senare med k jetronic.
Den senare modellen ke tronic var ju ett system som Gud hade glömt. Då funkar systemen på 16v betydligt bättre, fast det finns en del bry av och till, som man får lära sig.
Hade en 280 SE -73 med D-jetronic; den fick jag ner på 1,1l milen med ägg under gasen…
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
januari 23, 2014 at 17:16 #103236Jag fick för en massa år sedan en 99 LE-73, finskregistrerad…
Vad jag kommer ihåg så sa föregående ägare att det var en ovanlig modell och bara fanns i Finland.
Tror hans far hade varit Saabhandlare i Finland så det kan ju finnas en sanning där.
Dock så tror jag att den var finsktillverkad.Den hade förövrigt varken tonade eller öppningsbara fönster.
Dessutom var det ju tyvärr på den tiden 99:orna hade ännu lägre värde än idag – så den fick gå till de sälla jaktmarkerna…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.