99LE 1973

Forum Modellspecifika forum 90/99 99LE 1973

Detta ämne innehåller 8 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2014-01-23 17:16.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7538

    rally
    Deltagare

    En kompis har just köpt en 99LE ifrån 1973. Jag trodde dessa bara fanns 1974-75

    Någon som vet något mer???

    Bilen är tillverkad i Trollhättan

    /Fredrik

    #45353

    Hej

    Inte helt säker på om det stämmer men jag har för mig att en bekant hade en veronagrön 99LE -73. Tonat glas och öppningsbara bakrutor var enda extrautrustningen. Bilen gick i Trollhättan. Det var något speciellt med insprutningen.

    /mikael

    #60767

    morsole
    Deltagare

    El insprutning, minns inte vad systemet heter, men de går så in i…

    Kanske knepigt med delar, men rolig bil att köra

    Och inte världens mest ekonomiska bil men den är VÄLDIGT TACKSAM att trimma.

    Har haft ett antal som gått som ett skott i natten!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #124558

    Hällström
    Deltagare

    Hej!
    Hitade denna bild.

    Det ser ut att vara en 73a.Trodde också att LE kom -74.
    Kanske fanns dom i USA även -73.
    Mvh Ove Hällström

    #147300

    lsoderlund
    Deltagare

    Det kan inte ha varit en årsmodell 1974 men uttagen 1973?

    Min 99:a är en årsmodell 1983, men uttagen i november 1982 :read

    http://saab99tt.blogspot.se/

    Saab 99, Saab 900 och förhoppningsvis snart en TT

    #147210

    rally
    Deltagare

    Det är en 73:a även på Chassienumret. Kanske en förseriebil???

    Den finns i Sverige men är importerad i från Finland

    /Fredrik

    #149021

    saabgunnar
    Deltagare

    Hej!

    Insprutningen är en D-jetronic, BOSCH första som kom till Volkswagen 1969 för att klara avgaskrav i USA. Den doserar inte bränslet utifrån uppmätt insugen luftmängd utan på undertrycket i insugsgrenröret. Den är också baserad på ett analogt styrdon med diskreta komponenter som anses mycket långlivat. Tomgångsblandningen kan justeras med en skruv på styrdonet om jag minns rätt.
    Det fick dåligt rykte pga att bilarna inte alltid gick som de skulle. Men när det fungerar brukar de gå bra. Mycket av det dåliga ryktet kan nog ha berott på att mekanikerna inte var så vana vid elektronik på den tiden. Det skulle ju ändra sig med tiden kan man säga….
    1975 bytte man till K-jetronic som är rent mekaniskt. Med katalysatorerna kom KE-jetronic på 900 8-v. På 16v har det alltid suttit LH-jetronic som är digitalt och med luftmassemätare.

    MVH/Gunnar

    #149005

    morsole
    Deltagare

    Nej det var inget dåligt system, det brukade funka, både på de engelska motorerna och på de svenska.

    Att bilarna drog mycket var väl inte sprutets fel, utan oftast tung gasfot; för de gick väldigt bra, de här bilarna, mycket bättre än de senare med k jetronic.

    Den senare modellen ke tronic var ju ett system som Gud hade glömt. Då funkar systemen på 16v betydligt bättre, fast det finns en del bry av och till, som man får lära sig.

    Hade en 280 SE -73 med D-jetronic; den fick jag ner på 1,1l milen med ägg under gasen…

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #103236

    Magnus Dufva
    Deltagare

    Jag fick för en massa år sedan en 99 LE-73, finskregistrerad…

    Vad jag kommer ihåg så sa föregående ägare att det var en ovanlig modell och bara fanns i Finland.
    Tror hans far hade varit Saabhandlare i Finland så det kan ju finnas en sanning där.
    Dock så tror jag att den var finsktillverkad.

    Den hade förövrigt varken tonade eller öppningsbara fönster.

    Dessutom var det ju tyvärr på den tiden 99:orna hade ännu lägre värde än idag – så den fick gå till de sälla jaktmarkerna…

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng