Forum › Modellspecifika forum › OG900 › ABS-ackumulator byte, hur göra?
- Detta ämne har 18 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-19 01:09 av .
- FörfattareInlägg
- 26 augusti, 2015 kl. 22:48 #378582
arcsmile
DeltagareHar kommit fram till att jag troligen behöver byta ABS-ackumulator snarast (MY-93) (lampan tänds efter 4 snabba pump på pedalen…), men när jag läser i verkstadshandboken står där att man aldrig ska montera isär de olika delarna på ABS-enheten, och det står uttryckligen att man inte ska skruva av ackumulatorn. Samtidigt finns det uppgifter i diagnos och felsöknings manualen på att man kan testa ackumulatorns tryckhållningsförmåga genom att skruva loss den (givetvis efter att ha släppt på trycket genom att trampa på pedalen en massa gånger med tändningen frånslagen eller batteriet urkopplat) och sedan ansluta en speciell tryckmätare mellan ackum. och ABS-huset, så det verkar ju som att det ska gå att plocka isär (?).
Om det nu ska vara ok att plocka av ackumulatortanken för att byta den, så ser det ut som bromsvätskebehållaren är i vägen. Kan man ta loss denna separat och måste man i så fall tömma den (och lufta om broms och koppling)?
Tacksam för all hjälp =)
26 augusti, 2015 kl. 23:51 #378590arcsmile
DeltagareHittade till slut den här länken: http://www.thesaabsite.com/faqs/FAQ–brakes-contributor–abs-accumulator-removal.html?id=981
Som ganska väl beskriver hur man ska göra för att byta ackumulatorn (enklare än det verkade). Någon som har synpunkter på metoden? I övrigt återstår väl bara at försöka få tag på en lämplig ackumulator (se köpes-annons).27 augusti, 2015 kl. 07:09 #378592saabaero
DeltagareTycker nog att det är lämpligt att byta bromsvätskan i samband med bytet.
Följer man rekommendationen att byta bromsvätska vart tredje år så är min erfarenhet att det ”alltid är dags” 🙂Hur många pump på pedalen kan du göra innan pedalen blir stum ?
27 augusti, 2015 kl. 09:46 #378596arcsmile
DeltagareHrm bytte den i höstas bara, men det är väl lika bra att göra det ordentligt. Osäker på hur många pump det blir på pedalen innan den blir stum, men när jag gör 10 pump på fem sekunder tänds både ABS och nivå lampan efter 3-4 pump och elektriska hydraulpumpn startar för att bygga upp trycket igen. Hittade ett par instruktioner på nätet bl.a. på STCS där det stod att under 5 så var den acken helt kass, och om den börjar lysa innan tio är det på gång att bli kass. Enl. det borde min ack. alltså vara ”helt kass”, därav mina tankar på att byta den, broms vill jag ju ha!
27 augusti, 2015 kl. 13:36 #378603saabaero
DeltagareMed så ny vätska skulle jag nog också ”fusk”a med bytet 🙂
Är nyfiken på mer info och framförallt resultatet. Vore därför intressant om du har möjlighet att kolla antalet pumpningar tills den stumnar.
Har en bil som beter sig ungefär lika som du beskriver men är inte helt övertygad om att det är accumulatorn..
Även den bilen tänder lampan efter bara några enstaka tryck men det behövs många pedaltryck innan pedalen stumnar. Minns inte exakt hur många men minst 20, kanske var det uppåt 30, dock vara antalet fullt jämförbart med en bil som fungerar normalt, dvs inte tänder lampan efter ett fåtal tryck.Rent teoretisk kan det vara andra saker än accumulatorn ger detta fel.
Tänker närmast på tryckvakten, dvs den som sköter start/stopp av pumpen. Man kan ju t.ex. tänka sig att pumpen stannar vid för lågt tryck eller startar vid för högt tryck.
Om det som i mitt fall finns tryck för att klara ganska många pumpningar känns det knepigt att det räcker med några enstaka tryck för att tända lampor och starta pump. Sjunker trycket från max till min på 3-4 pump verkar det konstigt att det ska finns kraft kvar för ytterligare 15 pumpningar.
Normalt ska ju pumpen starta innan trycket blir så lågt att lamporna tänds.När accumulatorn pajjar helt startar pumpen direkt vid första bromsningen. Om den bara tappat fjongen kan det nog bli så att det räcker med några enstaka pump för att trycket ska bli lågt.
27 augusti, 2015 kl. 16:21 #378610arcsmile
DeltagareHm tack för input. Återstår att försöka få tag på en ackumulator, det är kanske inte det enklaste. Någon som vet var man kan få tag på en, samt om det finns alternativ (det finns diverse lösa trådar om att det ska funka med ford-ackumulatorer, men inte så tydligt vilka).
27 augusti, 2015 kl. 17:09 #378615saabaero
DeltagareKolla Ford Scorpio från samma tidsepok
Även 9000 har accumulatorn du söker.
9000 har fö exakt samma prylar men dom sitter monterade på annat sätt. Är inte helt säker på att alla delar från en 9000 kan monteras på en 900 men accumulatorn är definitivt inget problem28 augusti, 2015 kl. 06:31 #378640turbocab
DeltagareInstämmer med Saabaero att det inte nödvändigtvis måste vara acken. Vi har pratat om detta i andra trådar tidgare. ABS på og900 framstår mer och mer som ett problembarn när bilarna nu börjar bli till åren. Min cabbe beter sig ganska likadant och jag har prövat att byta ack och grejor, helt utan nån skillnad. På min gamla röda så bytte jag med 3 olika ackar, ingen skillnad. Antingen var alla tre lika dåliga, eller så är det nåt annat. Jag tror mkt på inre läckage i systemet, för min får bygga upp tryck igen efter bara några timmar. Men vid körning, besiktning mm så funkar allt tillfredställande och när jag nyligen rullade ner för en backe utan motorn igång (köer….) så hade jag bromstryck kvar en bra stund. Mao – jag gör absolut ingenting åt detta, inte så länge bilens bromsar funkar fint och allt besiktigas utan problem. Körde ju tom alpvägar, upp mot 2700 möh i somras och inte hade jag några lampor som tändes eller nåt på vägen ner. Case closed. 🙂
Inne i enheten sitter ju en slags kolv/cylinder, som dock är en sluten enhet och några repsatser likt till vanliga icke-ABS system finns ju inte. Men designen torde ju ändå vara nåt snarlikt och bör även kunna slitas såklart? Lustiga är att min cabbe gått 8000 mil och den röda gått 25k. Det torde mer handla om ålders-slitage än bruks-slitage kanske.
28 augusti, 2015 kl. 06:51 #378641saabaero
DeltagareInstämmer med Saabaero att det inte nödvändigtvis måste vara acken. Vi har pratat om detta i andra trådar tidgare. ABS på og900 framstår mer och mer som ett problembarn när bilarna nu börjar bli till åren.
Kanske är jag heltokig som funderar på att montera ABS i min -83:a 🙂 🙂
En lite märklig detalj är att problemet verkar vara större på og900 än på 9000, och det är samma prylar…
Det skulle kunna vara denna som är boven
https://svenskasaabklubben.nordicshops.com/product.html/vakt?category_id=2428 augusti, 2015 kl. 11:43 #378649turbocab
DeltagareJa jag håller med, det är större på 900. Jag kanske är ute och cyklar nu, men det verkar vara mindre på generation 1, 1990 års modell också. Har ägt två 1990or, och det lyser mkt kortare tid vid uppstart på dom. På samtliga 1991 och framåt jag ägt (Eh, minst 5-6 st….) så har ABS betett sig annorlunda och lyst mkt längre vid uppstart mm. Så nån skillnad är det kanske på 1990 Vs senare?
Intressant med vakten där, jag tycker min pump startar ofta vid körning, men den går aldrig länge. Skulle ju kunna indikera att trycket eg är mkt bra men att systemet tror att det är dålig. Spannet är minskat liksom.
28 augusti, 2015 kl. 12:19 #378650saabaero
DeltagareAtt lamporna lyser länge vid uppstart beror sannolikt på inre läckage i någon ventil.
Min 9000 -91 har blivit plötsligt mycket sämre senaste månaden. Räcker att den står över natten för att pedalen ska bli stenhård så det har hänt något. Måste kolla hur många bromsningar den tål innan lampan tänds och pumpen startar.
Det räcker med att det fastnar något litet skräp i en ventil för att det ska bli läckage till retur.
28 augusti, 2015 kl. 12:20 #378651arcsmile
DeltagareLåter som att jag går från att vara övertygad om att jag måste byta acken till att vara övertygad om att det inte spelar någon roll vad jag gör. Allt funkar ju som det ska, så jag lär istället låta detta vara. Det enda som oroar mig är att den tappar tryck avstängd, så att pumpen måste gå länge (+30s) när man ska köra någonstans- tänker att det kommer slita ut pumpen förr eller senare… Tack för all input! Ska läsa om tryckvakten också..
edit: ser att saabaero nyss skrev om inre läckage i ventil. Hur allvarligt är detta?
28 augusti, 2015 kl. 16:44 #378662saabaero
DeltagareInre läckage kan göra att systemet tappar trycket snabbare och konsekvensen blir såklart att pumpen får jobba mer. Sen om det påverkar livslängden nämnvärt är en annan fråga.
Gjorde precis ett test på 2st 9000 på gården.
Bil 1 (MY -91 som tömmer accen helt på natten)
Med fulladdad accumulator startar pumpen efter 3-4 pumpningar
Lamporna tänds efter ca 12-13 pumpningar
Pedalen stumnar efter ca 46pumpningarBil 1 (MY -95 med TCS
Med fulladdad accumulator startar pumpen efter 2-3 pumpningar
Lamporna tänds efter ca 10 pumpningar
Pedalen stumnar efter ca 34 pumpningarAntal pumpningar blir ju lite grovhugget men det ger en hint om hur mycket man kan pumpa.
Har inte dubbelkollat att det verkligen är samma art nr på accumulatorn 900/9000/9000 TCS men jag är hyffsat säker att det är så.
29 september, 2015 kl. 12:48 #380214saabaero
DeltagareNågon mer som räknat antal pumpningar i ett fungerande system ?
Går det att återladda dessa accumulatorer ?
4 juni, 2016 kl. 21:36 #398174mikael vallentuna
DeltagareHej
900S -90 där jag ABS-lampan släcks efter 1 minuters körning och det behövs bara 3-4 pump för att tända den. Här om dagen i värmen slocknade den inte alls.
Vet någon vilka årsmodeller av huvudbromscylindern komplett med ack som passar till -90?
/mikael
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.