adapterplatta

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 adapterplatta

Detta ämne innehåller 12 svar, har 11 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-01-20 21:51.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13702

    anonymous
    Deltagare

    Hej Jag ska lägga i en golf disel och undrar om någon har gjort detta jag är ute efter adapterplattan mellan motor och växellåda
    tack på förhand.

    #91616

    jrt
    Deltagare

    äR Du iNntE kLocK i sKalEn!!
    dIesEl i eN sAaAb Fy och ve !!!!

    #91617

    matthias r
    Deltagare

    So what? Också en väg att bevara en gammal Saab. Lätt att återställa för den som någon gång vill
    i framtiden.
    Förståeliga tankegångar för den som vill åka gammal Saab till vardags, fortsätter bensinpriset att klättra som det gör måste man till radikala tag.

    Men; betänk att en rätt inställd V4 där allt är i ordning klarar sig på 0,65- 0,70 lit/mil blandad körning. Det gör min gamla 77:a efter att ha fått lite nya slitdelar i förgasaren.

    Förvisso tål väl dieselmotorn lite mer stryk och är driftsäkrare än det mesta, men den dag den klappar ihop kostar en bytes d:o från skroten en bra slant.

    Betr adapterplattan; du som ringde mig från Böda på Öland och lagt diesel i en 95:a, ring mig eller maila här på tråden så Calle kan få ett tips!

    Matthias Roswall tel 0143-13922

    #91618

    staffanv
    Deltagare

    Varför inte etanolkonvertera i så fall?

    Sedan undrar jag om man inte borde kunna göra ett single point injection-system till V4:an med hjälp av delar från Ford Mondeo.

    #91619

    enor
    Deltagare

    Allvarligt talat. Hur mycket körs en gammal Saab om året? Om vi räknar halvhögt och tänker oss att vi bruksar bilen och kör den ca 1500 mil per år, och den drar 0,7 liter per mil. Det blir med dagens bensinpris här i Vargön 10.05*0,7*1500 = 10500 kr om året.

    Om vi räknar på en VW TDI-motor så tar den ungefär 0,5 liter per mil, och diesel kostar 11 kr. 11*0,5*1500 = 8250. Man sparar 2250 kr i drivmedel per år alltså.

    Nu tänker vi oss inköp av en VW TDI-motor med tillhörande elhärva, bränslepump och elektronikboxar. Fabrikation av adapterplatta. Modifikation av bränsletank för den nya pumpen. Kostnader för anskaffande av intyg, och regbesiktning med nya motorn. Vad kan vara en realistisk kostnad för detta? 10000 känns optimistiskt, 15000 rimligt. Man kanske kan kompromissa och säga att det tar i bästa fall bara 5 år innan det hela börjar gå med vinst. Stigande bensinpris medför ingen direkt besparing; det är bara om bensinpriset stiger men dieselpriset ligger kvar som man kan göra pengar på det här…

    #91620

    noclaf
    Deltagare

    Han kanske ska lägga i en äldre sugmotor diesel utan en massa elektronik m.m som inte alls är dyra.
    Sedan kanske han kan köpa diesel från ett åkeri,lantbruk el.dyl.
    Vet inte vad literpriset ligger på då men runt tian per liter kanske?
    Jag skulle också kunna tänka mig diesel i min 96:a som sagt lätt att återställa i framtiden.
    Här i Närke är dieseln fortfarande billigare än bensin på macken.

    #91621

    saab-jonte
    Deltagare

    bensinpriset här i trakten av karlstad ligger förtillfället på 11,72 Hydro Obemannad. + minst 25öre litern på ex. OK bemannad (98 Oktan)

    #91622

    enor
    Deltagare

    Han kanske ska lägga i en äldre sugmotor diesel utan en massa elektronik m.m som inte alls är dyra.

    Kanske. Men i så fall lär han inte få lägre bränsleförbrukning än han redan har, det är ju bara de moderna tdi-spisarna som kommer ner i halvlitern per mil. Så den insparade slanten per mil blir inte större ändå.

    #91623

    hans s.
    Deltagare

    Jag skulle gått på etanol konvertering med insprut. hittar man ett system med single point insprutning utan fördelare och luftmassemätare är detta enklast, jobbigast blir nog då att få till vevaxelgivaren för tändningen. Detta ger minst mängd specialdelar som adaptrar, motorfästen, avgassystem mm att tillverka.
    /Hans

    #91624

    sabbe
    Deltagare

    Det är inte billigare att köpa diesel på ex. ett lantbruk längre. Det kostar över 10kr/liter även om man köper > 3 m3. Annat var det när jag gav 2kr/litern på 80-talet. Är ni medvetna om hur slö en VW-sugdieselmotor är. Skulle aldrig drömma om att köra något sådant.

    Sabbe

    #91625

    anders jensen
    Deltagare

    Hej Jag ska lägga i en golf disel och undrar om någon har gjort detta jag är ute efter adapterplattan mellan motor och växellåda
    tack på förhand.

    Nu har väl tråden ”adapterplatta” spårat ur lite. Inte skriver väl calle_V4 att han skall göra detta pga att spara några pengar.

    @calle: Jag såg faktiskt en V4 med Golf bensinmotor på Saabfestivalen för några år sedan så det borde gå att få tag på information, ritning etc.

    Mvh
    Anders

    #91626

    matthias r
    Deltagare

    Calle, ring mig, har fått tag i ölänningens telnr!
    Det var VW diesel han lagt i.
    /Matthias tel 0143-13922 el 070-9403556

    #91627

    groningen
    Deltagare

    Håll oss uppdaterade. Är lite sugen på en VW diesel i V4:an själv faktiskt.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng