Ägare ng9-3
Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Ägare ng9-3
- Detta ämne har 57 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-01 17:54 av
henrikm.
-
FörfattareInlägg
-
juli 7, 2013 kl. 16:27 #55393
@Hans H wrote:
@Hällström wrote:
Hej Hans!
På vintern är det stor skillnad !
Gasar man fullt så skjuter den iväg som bara den utan att slira,det är en härlig känsla 😀
Den är otroligt kul att köra,min har 210 hästars motorn med automat trevlig kombination 😀
Den har även elektrisk diffspärr på bakaxeln det gör nog sitt till också.
Frugan har aldrig varit så mycket för att köra men nu vill hon alltid köra 😀
Mvh OveJa, det låter som en riktigt trevlig bil. Hur är det med bränsletörsten? Kör du på E85?
Dieseln hade ju varit ett alternativ med sitt mysiga vridmoment, men den saknar väl både fyrhjulsdrift och automatlåda om jag inte minns fel.Hur är markfrigången jämfört med vanliga 9-3?
mvh
Hans HJag har ingen biopower,så det är bensin som gäller.Biopower och automat fanns inte som en kombination
konstigt nog.Den är rätt så törstig svårt att komma under litern,men det finns ju mackar 😉
Jag har för mej att 9-3x är 35mm högre än vanliga 9-3.
Dieseln fanns med automat men ej fyrhjulsdrift.
Mvh Ove@Hällström wrote:
@Hans H wrote:
@Hällström wrote:
Hej Hans!
På vintern är det stor skillnad !
Gasar man fullt så skjuter den iväg som bara den utan att slira,det är en härlig känsla 😀
Den är otroligt kul att köra,min har 210 hästars motorn med automat trevlig kombination 😀
Den har även elektrisk diffspärr på bakaxeln det gör nog sitt till också.
Frugan har aldrig varit så mycket för att köra men nu vill hon alltid köra 😀
Mvh OveJa, det låter som en riktigt trevlig bil. Hur är det med bränsletörsten? Kör du på E85?
Dieseln hade ju varit ett alternativ med sitt mysiga vridmoment, men den saknar väl både fyrhjulsdrift och automatlåda om jag inte minns fel.Hur är markfrigången jämfört med vanliga 9-3?
mvh
Hans HJag har ingen biopower,så det är bensin som gäller.Biopower och automat fanns inte som en kombination
konstigt nog.Den är rätt så törstig svårt att komma under litern,men det finns ju mackar 😉
Jag har för mej att 9-3x är 35mm högre än vanliga 9-3.
Dieseln fanns med automat men ej fyrhjulsdrift.
Mvh OveTack för input. Jag är lite tveksam till diesel trots den lägre förbrukningen och vridmomentet. Den motorn är trots allt tyngre och så är jag tveksam till framtida servicebehov på dessa moderna dieslar. En bensinmotor är ju trots allt lite roligare. 😉
Jag håller ögonen öppna ifall vår vardagsbil (en tysk GM-produkt) skulle ge upp.mvh
HansSaab 93 Sport Combi ”Nordic Extrem R” 2007
* Nordic Extrem R
* 2.0L Turbo motor Trionic 8
* Turbo TD04-16T
* Nordic Spridare
* Uppgraderad Luftfilterbox
* KN filter.
* Ferrita Motorsport 3″ framrör från turbo i rostfritt stål, med fullflödes metallisk 100 cells racekatalysator,
* Ferrita 2,5″ Twinpipe system
* Nordic Alu Intercooler//LG Classon
juli 23, 2013 kl. 14:12 #57696Min far är också ägare till en ng9-3 sen ett par veckor tebax. Han slog till på en svart Vector TTiD kombi -09 med 6-stegad auto-låda. Går riktigt fint och de e bra drag i den.
För de som inte vet så är det en 1,9 liters dieselmotor från Fiat som det året fanns både med 150hk (TiD, enkelturbo) och 180hk (TTiD, dubbelturbo). Samma motor sitter i bl.a Fiat och Opel MEN Saab skaffade patentlösning på dubbelturbon :AP Har även hört att när de började producera dubbelturbon så fick de akut stoppa produktionen, pga blocken pallade inte den effekt som blev med två snurror. Det tycker jag bevisar lite på hur duktiga Saab var när det gällde turboteknik 😉 Tänk om de hade fått bygga denna motorn från grunden, då hade den kanske blivit ännu starkare o rejälare? 🙂Kör en 2008 9-3 SC Vector Active 2.0t Biopower Manuell.
En trevlig bil som jag haf sedan den var ny (Hösten 2007) den har nu gått 16600 mil.Problem… Jodå
* Oljud från växellådan på 3an i hastigheter runt 50 från ny; Löstes efter 2000 mil med byte av växelförarwire till Opel modell..
* Brusten framfjäder Vänster fram 16000 mil
* Läckande stötdämpare bak 8000 mil
* Skeva bromsskivor fram bytta på garanti 1000 mil.
* Förardörr hopplös att stänga, går ej att justera, dvs man får ta i ordentligt. Har varit så sedan nytt.Men jag är nöjd med bilen, Drar ca 0,83 på bensin och 1,10 på etanol blandad körning.
I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower
Ska väl tillägga att jag sedan ett par dagar även är ägare till en
Vit 9-3X 1.9TTiD av 2010 års modell. Går som en dröm, den ska bara få en hirsch spoiler därbak.I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.