Ägare ng9-3

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Ägare ng9-3

  • Detta ämne har 57 svar, 33 deltagare, och uppdaterades senast 2014-04-01 17:54 av .
Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #55393
    Hällström
    Deltagare

    @Hans H wrote:

    @Hällström wrote:

    Hej Hans!
    På vintern är det stor skillnad !
    Gasar man fullt så skjuter den iväg som bara den utan att slira,det är en härlig känsla 😀
    Den är otroligt kul att köra,min har 210 hästars motorn med automat trevlig kombination 😀
    Den har även elektrisk diffspärr på bakaxeln det gör nog sitt till också.
    Frugan har aldrig varit så mycket för att köra men nu vill hon alltid köra 😀
    Mvh Ove

    Ja, det låter som en riktigt trevlig bil. Hur är det med bränsletörsten? Kör du på E85?
    Dieseln hade ju varit ett alternativ med sitt mysiga vridmoment, men den saknar väl både fyrhjulsdrift och automatlåda om jag inte minns fel.

    Hur är markfrigången jämfört med vanliga 9-3?

    mvh
    Hans H

    Jag har ingen biopower,så det är bensin som gäller.Biopower och automat fanns inte som en kombination
    konstigt nog.Den är rätt så törstig svårt att komma under litern,men det finns ju mackar 😉
    Jag har för mej att 9-3x är 35mm högre än vanliga 9-3.
    Dieseln fanns med automat men ej fyrhjulsdrift.
    Mvh Ove

    #57405
    hans h
    Deltagare

    @Hällström wrote:

    @Hans H wrote:

    @Hällström wrote:

    Hej Hans!
    På vintern är det stor skillnad !
    Gasar man fullt så skjuter den iväg som bara den utan att slira,det är en härlig känsla 😀
    Den är otroligt kul att köra,min har 210 hästars motorn med automat trevlig kombination 😀
    Den har även elektrisk diffspärr på bakaxeln det gör nog sitt till också.
    Frugan har aldrig varit så mycket för att köra men nu vill hon alltid köra 😀
    Mvh Ove

    Ja, det låter som en riktigt trevlig bil. Hur är det med bränsletörsten? Kör du på E85?
    Dieseln hade ju varit ett alternativ med sitt mysiga vridmoment, men den saknar väl både fyrhjulsdrift och automatlåda om jag inte minns fel.

    Hur är markfrigången jämfört med vanliga 9-3?

    mvh
    Hans H

    Jag har ingen biopower,så det är bensin som gäller.Biopower och automat fanns inte som en kombination
    konstigt nog.Den är rätt så törstig svårt att komma under litern,men det finns ju mackar 😉
    Jag har för mej att 9-3x är 35mm högre än vanliga 9-3.
    Dieseln fanns med automat men ej fyrhjulsdrift.
    Mvh Ove

    Tack för input. Jag är lite tveksam till diesel trots den lägre förbrukningen och vridmomentet. Den motorn är trots allt tyngre och så är jag tveksam till framtida servicebehov på dessa moderna dieslar. En bensinmotor är ju trots allt lite roligare. 😉
    Jag håller ögonen öppna ifall vår vardagsbil (en tysk GM-produkt) skulle ge upp.

    mvh
    Hans

    #57495
    Melwin
    Deltagare

    #57504
    lg tlr
    Deltagare

    Saab 93 Sport Combi ”Nordic Extrem R” 2007

    * Nordic Extrem R
    * 2.0L Turbo motor Trionic 8
    * Turbo TD04-16T
    * Nordic Spridare
    * Uppgraderad Luftfilterbox
    * KN filter.
    * Ferrita Motorsport 3″ framrör från turbo i rostfritt stål, med fullflödes metallisk 100 cells racekatalysator,
    * Ferrita 2,5″ Twinpipe system
    * Nordic Alu Intercooler

    //LG Classon

    #57623
    anders dackemyr
    Deltagare

    9-3 vector cab -06, Anniversary Edition

    // Anders

    #55544
    mojje
    Deltagare

    ng9-3 Aero 2.0T cab.
    Den bästa bil jag någon ägt!

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

    #57761
    emul
    Moderator

    Körde 9-3 SC 2.0T Vector -08 i 1,5 år. Mycket nöjd! Sålde när vi köpte hus, tänker köpa en -08 eller senare ganska snart igen..

    #57696
    turbojohan
    Deltagare

    Min far är också ägare till en ng9-3 sen ett par veckor tebax. Han slog till på en svart Vector TTiD kombi -09 med 6-stegad auto-låda. Går riktigt fint och de e bra drag i den.
    För de som inte vet så är det en 1,9 liters dieselmotor från Fiat som det året fanns både med 150hk (TiD, enkelturbo) och 180hk (TTiD, dubbelturbo). Samma motor sitter i bl.a Fiat och Opel MEN Saab skaffade patentlösning på dubbelturbon :AP Har även hört att när de började producera dubbelturbon så fick de akut stoppa produktionen, pga blocken pallade inte den effekt som blev med två snurror. Det tycker jag bevisar lite på hur duktiga Saab var när det gällde turboteknik 😉 Tänk om de hade fått bygga denna motorn från grunden, då hade den kanske blivit ännu starkare o rejälare? 🙂

    #57927
    Beeos
    Deltagare

    Nu är jag ochså ägare av en ng9-3 :read :AP

    #57932
    Karl Ask
    Moderator

    @Beeos wrote:

    Nu är jag ochså ägare av en ng9-3 :read :AP

    Bilder. 🙂

    #57940
    Beeos
    Deltagare

    Klart det finns bilder :AP



    #57952
    niils
    Deltagare

    Kör en 2008 9-3 SC Vector Active 2.0t Biopower Manuell.
    En trevlig bil som jag haf sedan den var ny (Hösten 2007) den har nu gått 16600 mil.

    Problem… Jodå
    * Oljud från växellådan på 3an i hastigheter runt 50 från ny; Löstes efter 2000 mil med byte av växelförarwire till Opel modell..
    * Brusten framfjäder Vänster fram 16000 mil
    * Läckande stötdämpare bak 8000 mil
    * Skeva bromsskivor fram bytta på garanti 1000 mil.
    * Förardörr hopplös att stänga, går ej att justera, dvs man får ta i ordentligt. Har varit så sedan nytt.

    Men jag är nöjd med bilen, Drar ca 0,83 på bensin och 1,10 på etanol blandad körning.

    I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

    #57963
    anders.dubbelj
    Deltagare

    Här har du en till ägare av 9-3! :CH

    #58768
    niils
    Deltagare

    Ska väl tillägga att jag sedan ett par dagar även är ägare till en
    Vit 9-3X 1.9TTiD av 2010 års modell. Går som en dröm, den ska bara få en hirsch spoiler därbak.

    I garaget finns: Saab 95 -1973 och Saab 9-5 Tid4/Hirsch -2010 samt en "nästan Saab" Cadillac BLS -2008 Biopower

    #59400
    rune
    Deltagare

    Har köpt en 9-3 SC 1,8 -09

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng