Airbag tillverkad av Takata
Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Airbag tillverkad av Takata
Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Airbag tillverkad av Takata
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2024-01-16 12:54 av hyvens.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 22, 2023 at 11:22 #511655
Hej
De flesta här har säkert läst om att man i andra delar av världen har/håller på att återkalla bilar som har airbag från Takata med “drivmedel” bestående av ammoniumnitrat. GM köpte, enligt artiklar i biltidningar, in airbags från Takata till Saab 9-3 från modellår 2006 och framåt. Finns det någon här som har funderat på att byta airbag (om det finns alternativ) på egen bekostnad eller känner man att sannolikheten att det ska hända något är relativt liten?
november 1, 2023 at 08:35 #511844Tidningar Vi Bilägare skriver i en artikel i nr 3/2023 att omkring 90 000 Saab rullar i Sverige med krockkuddar från Takara. Det är inte aktuellt med någon återkallelse i Sverige enligt verkstäder som tidningen haft kontakt med. Ingen vill ta ansvar för bilarna efter Saabs konkurs 2011 skriver tidningen. Artikeln handlar inte bara om Saab utan om krockkuddar från Takata i flera olika bilar och tidningen skriver att återkallelserna i USA har varit mer omfattande än här pga varmare och fuktigare klimat. Tidningen skriver vidare att något dödsfall till följd av exploderande krockkudde inte är känt i Europa. Om man på egen bekostnad byter krockkudde så kan byteskudden ha exakt samma specifikation som den gamla kudden enligt artikeln. Tidningen skriver att enligt amerikanska myndigheter blir krockkuddarna allt mer instabila ju längre tiden går. Det skulle i så fall tala för att det är bättre att byta till en ny krockkudde även om den nya har samma specifikation som den gamla. Tidningen tar sedan upp frågan igen i nr 7/2023 och skriver då att enligt information som tidningen fått från Transportstyrelsen och från Orio så ska bilarna i Europa ha krockkuddar tillverkade i Takatas fabriker i Europa/Tyskland och att det var bättre kvalitetskontroll i den fabriken. Förhoppningsvis är risken därför inte så stor med de bilar som rullar i Sverige. Konstruktionen torde dock vara densamma oavsett från vilken fabrik kudden kommer så en liten risk kanske det är trots allt. Jag vet inte.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.