AKUT!

  • Författare
    Inlägg
    • mars 2, 2009 at 12:31 #19668

      passar innre drivaxelklockor från en 1988 års modell 900 på en 1984 års 900 motor, båda är 8 vents insprutare… skillnaden är att 84an har E som 5e växel

      tripoderna på 88an är för stora för 84ans klockor, tänkte därför byta ut 84ans klockor mot 88ans….

        mars 2, 2009 at 12:42 #136587

        Om du menar passar på växellådan, det ska gå bra. Du får antingen byta klockorna eller byta drivaxeln i yttre knuten, det sista är lättast om du inte har motor/låda ur bilen. Drivaxeln sitter säkrad yttre knuten, det sitter en låssäkring, som du tvingar isär med tång eller skruvmejsel. Ha gärna en medhjälpare!
        Lycka till!

        Mvh Johannes

        Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

          mars 2, 2009 at 13:00 #136588

          precis… menar ifall dom klockorna passar på växellådan… gör dom det så är det perfekt

          har allt i mycket bra skick till 88an, men måste byta klockorna på 84ans växellåda för att få i axlarna

            mars 2, 2009 at 13:18 #136589

            Det ska funka att byta klockorna.
            Viktigt dock att original lagerhållare och shims sätts tillbaka på samma ställe.
            Du bör alltså montera 88:ans klockor i 84:an lagerhus för att shimsningen av difflagren inte ska ändras.

            Enklast är väl att byta tripoderna på axlarna, förutsatt att man har tripoder att sätta dit 🙂

              mars 2, 2009 at 13:56 #136591

              Jag kommer inte ihåg precis hur det ser ut men givaren till hastighetsmätaren stämmer inte rakt av utan den gamla måste flyttas till nya klockan har jag för mig.

                mars 2, 2009 at 14:13 #136592

                Du måste byta de inre klockorna på växellådan. Allt passar med verendra. Vad du gör är att du lossar locket och slår ut hela klockan och axel och använder locket från den lådan du ska använda. Viktigt är att inte byta lock.

                Klockorna sitter fast med en segersäkring, det är lite pilligt men relativt enkelt att byta. Angående hastightes givaren så är det ju inga problem eftersom du tar loss själva locket och använder från den lådan du vill använda.

                Tänk på shimsen de är grymt viktigt att de hamnar rätt, så därför ska du bara lossa en sida i taget så ramlar inte diffen ner heller.

              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.