AKUT!

Detta ämne innehåller 5 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2009-03-02 14:13.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19668

    saab-jonte
    Deltagare

    passar innre drivaxelklockor från en 1988 års modell 900 på en 1984 års 900 motor, båda är 8 vents insprutare… skillnaden är att 84an har E som 5e växel

    tripoderna på 88an är för stora för 84ans klockor, tänkte därför byta ut 84ans klockor mot 88ans….

    #136587

    morsole
    Deltagare

    Om du menar passar på växellådan, det ska gå bra. Du får antingen byta klockorna eller byta drivaxeln i yttre knuten, det sista är lättast om du inte har motor/låda ur bilen. Drivaxeln sitter säkrad yttre knuten, det sitter en låssäkring, som du tvingar isär med tång eller skruvmejsel. Ha gärna en medhjälpare!
    Lycka till!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #136588

    saab-jonte
    Deltagare

    precis… menar ifall dom klockorna passar på växellådan… gör dom det så är det perfekt

    har allt i mycket bra skick till 88an, men måste byta klockorna på 84ans växellåda för att få i axlarna

    #136589

    saabaero
    Deltagare

    Det ska funka att byta klockorna.
    Viktigt dock att original lagerhållare och shims sätts tillbaka på samma ställe.
    Du bör alltså montera 88:ans klockor i 84:an lagerhus för att shimsningen av difflagren inte ska ändras.

    Enklast är väl att byta tripoderna på axlarna, förutsatt att man har tripoder att sätta dit 🙂

    #136591

    kaparn
    Deltagare

    Jag kommer inte ihåg precis hur det ser ut men givaren till hastighetsmätaren stämmer inte rakt av utan den gamla måste flyttas till nya klockan har jag för mig.

    #136592

    larzzon
    Deltagare

    Du måste byta de inre klockorna på växellådan. Allt passar med verendra. Vad du gör är att du lossar locket och slår ut hela klockan och axel och använder locket från den lådan du ska använda. Viktigt är att inte byta lock.

    Klockorna sitter fast med en segersäkring, det är lite pilligt men relativt enkelt att byta. Angående hastightes givaren så är det ju inga problem eftersom du tar loss själva locket och använder från den lådan du vill använda.

    Tänk på shimsen de är grymt viktigt att de hamnar rätt, så därför ska du bara lossa en sida i taget så ramlar inte diffen ner heller.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng