Äntligen start av EMS -74 men underlig motor
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Äntligen start av EMS -74 men underlig motor
- Detta ämne har 25 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-06 18:48 av
lovet.
-
FörfattareInlägg
-
januari 1, 2010 kl. 20:43 #21385
I början av den pågående EMS-hysterin som råder på forumet just nu så var det en -74 EMS till salu i kristianstad. Precis som tidigare tipstrådar säger så var jag köparen.
Bilen hade stått i varmgarage i 20 år utan att bli startad. Samma ägare i ytteligare 10 år. Enligt dödsboet hade bilen blivit stående då ägaren börjat med sundare vanor som tex cykling för att ta sig till jobbet.
Bilen hade då som nu gått ca 12200mil.Detta ingav hopp om en väldigt fin och oförstörd bil.
Nu i mellandagarna har jag startat upp bilen och nu förstår jag varför den blivit stående. Det är ett otroligt lagerknack som jag inte trodde vara möjligt.
De som såg bilden på blocket kanske observerade att den var lite låg bak? Nu vet jag varför. Under alla filtar och extra remmar och stövlar så fanns där även en extra motor. Den dåvarande ägaren hade alltså inte valt att cykla till jobbet utan anledning.
Jag har nu lyft ur motorn ur bagaget och insett att den inte är korrekt. Blocket ser i det stora hela likadant ut men inte toppen. Tyvärr ser inte insuget ut att passa över från originalmotorn. Extramotorn har även kamrem och det har jag inte sett på någon Saab-motor från den tiden.Således behöver jag delar framöver för att kunna fixa originalmotorn men får demontera allt innnan jag vet vad som behövs.
Bifogar en bild på den underliga extramotorn i bagaget i fall någon kan tyda vad det är? Tyvärr tagen med mobilkameran i mörkt garage. Hemmabygge? Nåt som är populärt i folkrace? Dom har i alla fall ansträngt sig och limmat dit ett Saab-emblem.
God fortsättning!
januari 1, 2010 kl. 20:54 #150569Du har något som är unikt nästan andligt heligt i ditt bagage!!!!!
januari 1, 2010 kl. 21:01 #150571– Det var som 16… jag menar 17! 😀
Detta är nog rätt ställe att ”ventilera” sådana här frågor. 😉januari 1, 2010 kl. 21:22 #150573Tack för senast! Jag undrar om du inte försöker dra en ”penna” med oss nu? Men men, undrens tid är kanske inte förbi?
januari 1, 2010 kl. 21:39 #150575Jag har sett en sådana förut. Det topplocket är väldigt vanligt i Folkrace. Reijo Nyrönen är mannen bakom dem. Det är egentligen en Volvo B230-16 topp han konverterat och gjort en egen ventilkåpa till……funkar bäst med en enkel Strombergsförgasare.
Mvh Siksten Saabson
Ojojoj det där ser väldigt lite ut som en Volvotopp måste jag säga.
Är detta ett skämt eller låg den verkligen i bagaget utan att du hade en aning om vad du köpt?'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraskaDe där är ett bojsänke, skicka hit den till mig istället
2x 92B -53 (Svart)
95 -61 (Pärlgrå)
99 -69 Custom (Vit)
900 TurboS Cabriolet -91 (Platinagråmetallic)
9000 CDE -94 (Platinagråmetallic)
9-5 Anniversary Edition, -07 (Ice Blue Metallic)
9-3 Griffin -12 (Carbon Grey Metallic)januari 2, 2010 kl. 19:59 #150617Det var väldigt olika bud. Allt ifrån att motorn duger att fästa båten i på sommaren till en helig gral. Man har ju inte fått så många PM heller…
Sämst värde har den nog i Lidköping för där var den värd en b-motor i byte.
Får göra som Siksten Saabson säger: Montera på en enkelförgasare och se om den låter bättre i lagren än den nuvarande motorn.
Cylinderlocket som är på bilden kommer från SAAB tävlings avd. På 70 talet innan Saab började använda turbo på sina 99 utväcklade detta cylinderlock med 16 ventiler. Effekten på dessa motorer var omkring 220 hk.
Alltså det du har är ett av få cylinderlock med 16 ventiler till Saabs B motor
Johan Josefsson wrote:Det var väldigt olika bud. Allt ifrån att motorn duger att fästa båten i på sommaren till en helig gral. Man har ju inte fått så många PM heller…Sämst värde har den nog i Lidköping för där var den värd en b-motor i byte.
vad är fel med en motor med låda i kanon skick å 7000 mil mot en som låg i koffertern???Får göra som Siksten Saabson säger: Montera på en enkelförgasare och se om den låter bättre i lagren än den nuvarande motorn.
Teknikens Värld nummer 2 1977 rekomenderas då de testar 99 EMS Rally med denna motorn.
225 hk @ 7500 rpm DIN
22 kpm @ 5500 rpm DIN
0-110 på 8,8 sek'- 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
- 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
- 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
- 90 T16 -87 när jag ska överraska -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.