Äntligen start av EMS -74 men underlig motor

Forum Modellspecifika forum 90/99 Äntligen start av EMS -74 men underlig motor

  • Detta ämne har 25 svar, 19 deltagare, och uppdaterades senast 2010-01-06 18:48 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21385
    johan josefsson
    Deltagare

    I början av den pågående EMS-hysterin som råder på forumet just nu så var det en -74 EMS till salu i kristianstad. Precis som tidigare tipstrådar säger så var jag köparen.

    Bilen hade stått i varmgarage i 20 år utan att bli startad. Samma ägare i ytteligare 10 år. Enligt dödsboet hade bilen blivit stående då ägaren börjat med sundare vanor som tex cykling för att ta sig till jobbet.
    Bilen hade då som nu gått ca 12200mil.

    Detta ingav hopp om en väldigt fin och oförstörd bil.

    Nu i mellandagarna har jag startat upp bilen och nu förstår jag varför den blivit stående. Det är ett otroligt lagerknack som jag inte trodde vara möjligt.

    De som såg bilden på blocket kanske observerade att den var lite låg bak? Nu vet jag varför. Under alla filtar och extra remmar och stövlar så fanns där även en extra motor. Den dåvarande ägaren hade alltså inte valt att cykla till jobbet utan anledning.
    Jag har nu lyft ur motorn ur bagaget och insett att den inte är korrekt. Blocket ser i det stora hela likadant ut men inte toppen. Tyvärr ser inte insuget ut att passa över från originalmotorn. Extramotorn har även kamrem och det har jag inte sett på någon Saab-motor från den tiden.

    Således behöver jag delar framöver för att kunna fixa originalmotorn men får demontera allt innnan jag vet vad som behövs.

    Bifogar en bild på den underliga extramotorn i bagaget i fall någon kan tyda vad det är? Tyvärr tagen med mobilkameran i mörkt garage. Hemmabygge? Nåt som är populärt i folkrace? Dom har i alla fall ansträngt sig och limmat dit ett Saab-emblem.

    God fortsättning!

    #150568
    Martin
    Deltagare

    Det sýns väl ganska tydligt vad det är för en topp… 🙂

    #150569
    saabfjollen
    Deltagare

    Du har något som är unikt nästan andligt heligt i ditt bagage!!!!!

    #150571
    900 classic cab
    Deltagare

    – Det var som 16… jag menar 17! 😀
    Detta är nog rätt ställe att ”ventilera” sådana här frågor. 😉

    #150573
    porsche944
    Deltagare

    Tack för senast! Jag undrar om du inte försöker dra en ”penna” med oss nu? Men men, undrens tid är kanske inte förbi?

    #150574
    pirre
    Deltagare

    ja den skulle passa fint i en ems 🙂 grattis!

    #150575
    siksten saabson
    Deltagare

    Jag har sett en sådana förut. Det topplocket är väldigt vanligt i Folkrace. Reijo Nyrönen är mannen bakom dem. Det är egentligen en Volvo B230-16 topp han konverterat och gjort en egen ventilkåpa till……funkar bäst med en enkel Strombergsförgasare.

    Mvh Siksten Saabson

    #150583
    krister k
    Deltagare

    Det där är inget att spara på, jag hämtar och kastar den åt dig. 😉

    Du driver med oss va?

    #150585
    Molte
    Deltagare

    Ojojoj det där ser väldigt lite ut som en Volvotopp måste jag säga.
    Är detta ett skämt eller låg den verkligen i bagaget utan att du hade en aning om vad du köpt?

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #150586
    nkro
    Deltagare

    Haha

    Ska motorn isär kräver vi full dokumentation.
    Ventilstorlek, kamaxlar kolvar…

    Niklas

    #150590
    Lustgasen
    Moderator

    De där är ett bojsänke, skicka hit den till mig istället

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #150617
    johan josefsson
    Deltagare

    Det var väldigt olika bud. Allt ifrån att motorn duger att fästa båten i på sommaren till en helig gral. Man har ju inte fått så många PM heller…

    Sämst värde har den nog i Lidköping för där var den värd en b-motor i byte.

    Får göra som Siksten Saabson säger: Montera på en enkelförgasare och se om den låter bättre i lagren än den nuvarande motorn.

    #150627
    urban
    Deltagare

    Cylinderlocket som är på bilden kommer från SAAB tävlings avd. På 70 talet innan Saab började använda turbo på sina 99 utväcklade detta cylinderlock med 16 ventiler. Effekten på dessa motorer var omkring 220 hk.

    Alltså det du har är ett av få cylinderlock med 16 ventiler till Saabs B motor

    #150628
    walle
    Deltagare
    Johan Josefsson wrote:
    Det var väldigt olika bud. Allt ifrån att motorn duger att fästa båten i på sommaren till en helig gral. Man har ju inte fått så många PM heller…

    Sämst värde har den nog i Lidköping för där var den värd en b-motor i byte.
    vad är fel med en motor med låda i kanon skick å 7000 mil mot en som låg i koffertern???

    Får göra som Siksten Saabson säger: Montera på en enkelförgasare och se om den låter bättre i lagren än den nuvarande motorn.

    #150629
    Molte
    Deltagare

    Teknikens Värld nummer 2 1977 rekomenderas då de testar 99 EMS Rally med denna motorn.
    225 hk @ 7500 rpm DIN
    22 kpm @ 5500 rpm DIN
    0-110 på 8,8 sek

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng