Att sälja en gammal Saab

Forum Modellspecifika forum 90/99 Att sälja en gammal Saab

Detta ämne innehåller 28 svar, har 16 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-04-20 19:35.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12494

    brandchefen
    Deltagare

    Jag tycker själv jag har ett genuint Saabintresse och har genom åren samlat på mig några gamla saabar. Sent ska syndaren vakna, jag alltså, och upptäcker att jag inte hinner köra med alla bilar, vilket jag tycker man ska.
    Alltså bestämmer jag mig för att sälja några stycken. Att sälja 99 i Sverige är ju bara slöseri med tid om man inte skänker bort dom. Åtminstone verkar det så på Saabklubbens hemsida. Här ska bilar överhuvudtaget inte kosta någonting. Kontentan av detta är att jag annonserar aldrig mina bilar här.( Hur många har sålt en 99 för över 20.000:- ? Räck upp en hand !!! ) Nu gäller det inte bara 99:or.
    Vad har konsekvensen blivit ? Jo, en 93:a till Holland , en Saabo till Danmark , en 92b till Norge , en 95:a -63 till Tyskland och fortsättning lär följa. Detta oroar mig, på lång sikt. Behöver jag tillägga att det inte är bara jag som har sett trenden ?
    Men kanske jag kan irritera någon med att säga att jag har inte dåligt samvete, svenskar har haft chansen men inte tagit den. F. ö. importeras det klassiska bilar till Sverige också ( massvis )
    men kanske inte så många Saabar. Mig veterligen mest Sonetter, men när får vi se någon som importerar en 96, V4, eller en 92:a eller en 99:a ha, ha eller en …..

    Jag vet jag sticker ut hakan och kommer att få ta en del smällar. Det bjuder jag på . Men är det inte dags för Saabentusiasterna i Sverige att vakna ???

    Klockan är faktiskt tio i tolv !!!

    Ulf

    #86165

    Kan bara hålla med Dig Ulf!

    Detta är sorgligt, men vi kommer antagligen om några år få se en markant skillnad. Detta kommer nog att ske när ”fadershanden” över Saab plötsligt försvinner och Saab kommer att bli ett ”utgånget märke” som många av de faktiskt tusentals märken som funnits, sedan bilismen tog fart i början på 1910-talet!

    Så; vårda ömt din Saab-relikt!

    #86166

    norrbagge
    Deltagare

    Vel…jeg er ihvertfall glad for den bilen jeg fikk kjøpt. Vegen til og fra jobb er nå mye mer spennende… . Og så kommer man vel tilbake på ”semester” og sprer totaktsrøyk….

    #86167

    valmet
    Deltagare

    Tack Ulf för dessa ord jag har har tänkt i samma banor, jag tror att vi här lite

    söderöver har en annan syn på värdet av att få äga en SAAB med dess egenheter.

    Ta väl vara på dom ,deras värde varar. Mina är ej till salu 92, 95,90, och 9,3

    #86168

    Lollo
    Deltagare

    Hej,
    Jag tycker också att detta är synd, jag ringde på din 95:a men när jag fick se att det var du förstod jag att det var fel pris i tidningen, hade gärna köpt den om jag haft pengarna.

    Även jag har fått sälja mina bilar som varit något ”värda” eller ”ovanliga” utomlands.
    Det verkar vara det enda sättet att kunna få tillbaka lite av det man lagt ut .

    Jag blev bjuden det som insuget på min 1815 motor i ypperligt skick var värt för hela motorn .

    Men det är väl jag som betalar för mkt för allt eftersom det inte går att sälja innom Sveriges gränser igen.

    Försöker ju att sälja en 99T bredprovsbil, men det verkar var omöjligt att få det man själv lagt ut, hade detta varit ett annat märke med den historia som denna bil har hade den troligtvis varit såld för länge sedan.

    #86169

    porsche944
    Deltagare

    Hej.

    Jag kan bara hålla med, min 1 ägare 99 -70 begärde jag 9.500 kr för, den gick till Norge, ingen ville ens bemöda sig att titta, fick en del skambud per mail och telefon. De var så låga så folkrace vore ett bättre alternativ, dom satte ialla fall värde på en rostfri kaross.

    Min 96 73:a annonserades även den ut på SAAB forumet för ca 3 veckor sedan, någon hörde av sig dock inte många, här ville någon köpa recaro stolarna, nästa ville ha fotbollsfälgarna, en tredje ville ha sport&rally ratten, en ville ha varvräknaren, men ingen ville egentligen ha bilen.

    Annons på blocket med bild sent söndag em, begärde 9.900 kr, på måndagen hade jag fått 6 svar från danmark, 4 från Norge, 1 från Holland, 1 från Frankrike samt 3 från Sverige. En svensk ca 2 mil hemmifrån tyckte inte han hade tid att titta innan nästkommande helg och ville jag skulle hålla bilen till honom, detta gjorde jag INTE. På tisdagen ringde en dansk kille som ville ha bilen till varje pris, han kom redan nästföljande dag, från Jylland ca 45 mil bort, tittade betalade det jag begärde,och bilen lämnades efter påsk i Helsingborg där han mötte upp med danska skyltar. Dessutom åkte han på 1300 DKK för lån av interimsskyltar i Danmark samt ca 5000 DKK i införelse avgifter, totalt ca 14.500 DKK eller 17.600 SEK för en 73:a V 4:a.

    Fransmannen mailade på torsdagen och ville ha ett bankkonto där han kunde sätta in pengar, han var alltså berädd att köpa på de bilder han fått!!! Samt hämta bilen om 3 månader!!!

    Jag tröstar mig med att dessa bägge köpare fått bilar som varit fina och bra för sin ålder.

    Min ialla fall i mina ögon mycket fina svarta 99:a från 1969 har varit utannonserad på forumet, alla vill ”ha” enligt inläggen, ingen hör av sig!!! Här gällde bästa bud över 20.000 ‘sek, bilen har gått 12000 mil sedan ny, den är äldre än vad museets bil är!!! Som det ser ut nu så kanske den stannar i Sverige, annars finns det ett par seriösa spekulanter i Norge så då lämnar kanske Sveriges äldsta och minst körda 99:a landet.

    Vid nyår annonserade jag ut en SAAB 92 A 1951 ett renoverings objekt här, fick ett par svar denna gång från Norge, samt ett par från Sverige. Där fanns en köpare som inte fort nog kunde få bilder data mm, samt givetvis hämta bilen i början av januari, nu var det heögen som stormen gick så det sköts på framtiden, varpå jag ”sumpade” den Norske spekulanten ( detta gladde ju Ulf Stenson som fick sin 92:a såld till den killen) svensken har ännu inte hämtat bilen, lovade att betala i förskott mm, inget hände, i det läget är det bättre att säga att man ångrat sig än att förhala och förhala hela tiden. Nu är bilen dock såld till en pålitlig skåning som hämtar i morgon.

    Detsom förvånar mig är att många tycker 15 mil är långt bort!!! Jag kan själv kasta mig i bilen med släp efter och köra både 50 och 100 mil om det finns något som jag vill ha, avståndet är inget hinder enligt mig.

    Så jag kan bara hålla med, vakna innan alla fina gamla bilar försvinner ur landet. Tydligen vill man inte betala någonting för en äldre SAAB, några tusenlappar verkar vara det maximala.

    En undran är om det är samma sak för gamla Volvo bilar? enligt annonserna i Classic m.fl tidningar så är det ju inga blygsamma summor som begärs.

    99:an med ch nr 237 är alltså fortfarande till salu om någon undrar, en garanterad lågmilare 12000 mil på 36 år blir 333 mil om året i snitt!!! Vore kul om den fick stanna i Sverige framför allt med sina lite annorlunda historik.

    MVH Michael Rasmussen

    #86170

    Dicst
    Deltagare

    Hej Ulf!

    Så synd att du inte annonserade här, jag visste inte om att din 95:a var till salu. Antar nu att det var dig som jag fick ett tips om från en Classic motor-läsare.
    Jag är på jakt efter en mer färdig bil (95:a alltså) som jag i viss mån är beredd att betala lite mer för om den är fin och i brukbart skick direkt, eftersom mina andra projekt och min fru äter upp all min tid och mina pengar. Det finns inte pengar nog för att göra mer renoveringar nu. Tyvärr kanske mina husbyggarplaner sätter stopp för dessa drömmar ändå…

    Sten-Arvid: Kul att du börjar se slutet på ditt bygge! Jag vet att du har fört bok över alla utgifter, vore kul (eller nyttigt?) att se detta när du räknat färdigt… Det är ju inte gratis att renovera, men det är ju trots allt lättare att smyga undan småsummor ur hushållskassan än att motivera en stor utgift på en gång.

    Sedan en annan vinkling:
    Stundom undrar jag om inte det här fenomenet med värderingen är självframkallat bland SAAB-folk? När helst man pratar SAABar så är det bara Sport/MC och GT-modellerna som är värda att nämnas. Kommer man på stan så börjar folk prata med en och plötsligt låter det: ”Jo serru , min brors kusins blablabla, han hade ju en sån där Sport vetdu. En SÅN skulle man ju ha/du ha haft!” En standard SAAB verkar inte vara lika attraktiv att lägga ner jobb på hos gemene man…
    Å visst, jag har trillat dit själv och börjat konvertera en bil med sportens tillbehör. Men som ”normalsaabägare” känner man ibland lite tendenser till att bli diskriminerad och undervärderad (även av sina egna) om ni förstår vad jag menar.
    När ska statusen hos gårdagens vardagsbil lyftas? När blir man en hjälte för att man bryr sig om den enkla bilen? Har vi ett mindervärdeskomplex gentemot Volvo så vi försvarar oss med att ta fram sportarnas bedrifter hela tiden? Vanligt folk relaterar ofta gamla volvobilar till kvalitet och ”riktig bil”. Den bilden finns ju inte riktigt av SAAB som vardagsbil, så trots att det finns floder av PV, Amazon och 140 så står de högre i kurs än SAABarna.

    Det här kan jag säker få skit för att jag säger, men då blir jag bara glad eftersom ni motbevisar mig! Fram för mer ryggdunkande och uppmuntran i SAAB-sverige!

    #86171

    pelle s
    Deltagare

    Hej!

    Detta är ett intressant ämne som dyker upp igen!
    Här har vi en tråd som också startades av Ulf: ” En helt vanlig dag…..

    Samma debatt förs när det gäller träbåtar där Sverige dräneras på stora, välskötta exemplar, det är främst till Tyskland, Holland och USA som båtarna går. Man kan i den debatten höra att det skulle vara omoraliskt att sälja utomlands då båtarna kan anses tillhöra vår gemensamma kulturskatt… Men har man lagt ner stora summor på renovering och underhåll blir det naturligtvis frestande när man blir bjuden ända upp mot tio gånger mer utomlands! Följden kan i båda fallen bli att de fina exemplaren försvinner och kvar blir de sämre som ägarna inte sätter värde på att bevara.

    Annars tycker jag att prisderivatan på gamla saabar verkar vara positiv även här i Sverige. Fina exemplar verkar ha stigit en tredjedel de senaste åren. Det börjar bli dags att samla på sej delar och objekt nu.

    Rent allmänt verkar det vara så att sextiotalet kommer nu. TV har visat en serie om musiken och tittar man på antikrundan börjar det bli en massa sextiotalsprylar som värderas högt. Det beror kanske bland annat på att vi som växte upp då börjar få råd och plats för nostalgisaker som fanns omkring oss när vi var barn.

    Anser
    Pelle

    #86172

    janne2takt
    Deltagare

    Tittar man mot USA så kan man säja att vi har rensat dom på många objekt och renoverat här i sverige. Nu börjar jänkarna att leta efter bilar här och köpa tillbaka vilket jag tror blir likadant för oss om 10-15år. Då köper vi tillbaka renoverade Saabar av dom som idag ”länsar” oss på vårat kulturarv. Kan man kalla detta ”recykling”

    #86173

    berth
    Deltagare

    Jag förstår inte….
    Varför ska man sälja det man tycker om? Har man en gång skaffat sig en SAAB så behåller man väl den?
    Men ni tycker kanske inte att dom är så bra, eftersom ni säljer bort dom, eller bygger om? Ingen SAAB verkar gå fri, inte ens Sonetterna drar man sig för att bygga om. Ta lite lärdom från Antikrundan!

    #86174

    fuling
    Deltagare

    Är jag förvånad??? Näää
    Kan inte annat än hålla med Ulf, trågigt men sant.

    Berth:
    Är all ombyggnad tabu?
    Rally da?
    Historisk raceing?
    Om man vill använda sin saab till mer an att köpa glass i då?
    Är det tabu att timma och byta fjäding och stötadämpare?
    Eller vad är du ute efter???

    #86175

    wibbe60
    Deltagare

    Jag kan bara hålla med, det är tragiskt att våra medlemsbilar måste säljas till utlandet för att säljarna ska få skäligt betalt för sina ögonstenar.

    Dock, jag har inte dåligt samvete för att jag inte har ekonomisk möjlighet att köpa mig en hobbybil för 30-40.000:-. Som vanlig ”jobbare” med stort bilintresse får jag hålla mig till dom (gammelsaabar) i vettigt bruksskick som betingar ett lägre pris. När det gäller 99:or (och andra ”veteranbilar”) är det väl så att tillgång och efterfrågan är det som ytterst styr priset.

    Och är det inte också så att vi alla lite till mans vill sälja för så mycket som möjligt samtidigt som vi vill köpa så billigt som möjligt?

    Men det kanske är dax att vända sig till utlandet nu och se om någon där är intresserad av min 99EA-72:a.

    #86176

    berth
    Deltagare

    Det jag var ute efter var ju närmast vad det beror på att man vill sälja den bil man säger sig vara så intresserad av. Tänkte att det hade nåt samband med att man inte tycker att de är så bra egentligen, och det kanske också är anledningen till ombyggnationer? Presumtiva köpare kanske anser samma sak?
    Historisk racing tyder på ett starkt och välutvecklat intresse för både bilmärke och företelse som sådan, det finns ju inte så många av den typen av fordon till salu, eller hur?

    #86178

    brandchefen
    Deltagare

    Till Berth ( i första hand )
    Eftersom det var jag som drog upp tråden vill jag svara dig:
    Jag tycker för mycket om bilar, jag får verkligen hålla mig i skinnet att inte köpa på mig, eftersom jag till skillnad från många andra har plats. Jag får verkligen ha en inre diskussion med mig själv och fråga mig vad den och den bilmodellen vill tillföra mitt liv och som tur är kommer jag då fram till att de tre sommarbilar jag har räcker väl. Under årens lopp har samlat på mig några stycken, i vissas ögon inte så många i andras en hel del. Närmre bestämt åtta stycken. Inga av dessa är vrak utan alla kunde och kan köras. Då jag kommit till den insikten nu, att jag inte hinner köra alla bilar så känner jag det bättre att sälja några stycken som förhoppningsvis blir använda än som det är i mitt fall bara står och samlar damm. Därutav mitt val Berth och det står jag för. Du har kanske andra kriterier och det är bra, jag accepterar det. Du är säkert så vidsynt att du kan förstå andras åsikter och respektera dom också.

    F.ö. tycker jag att det är lite roligt att av alla inläggen är det bara en som varit lite kritisk.
    Jag väntar spänt på alla er som tycker att det är åt h-lv-te att sälja bilar utomlands och att priser runt 20.000:- är vansinnigt för mycket för en fin 99;a . För sådana medlemmar vimlar det av i klubben Stäm uppp era pipor !!!

    Mvh Ulf

    #86179

    berth
    Deltagare

    Jadu Ulf, var och en får göra som man vill. Det är klart att man ska sälja om man har för många bilar. Det kanske jag har också när jag tänker efter…. Samtidigt måste man ju ha köpt dom av någon anledning? På nåt konstigt sätt så har mina fått vara kvar, trots varierande grad av renovering/sönderfall. Måste nog tänka över det ändå nu när du har pekat på att man ska kunna/hinna köra med dem också!
    Samtidigt blir det ju ingen diskussion om man bara mjäkar med, eller hur?
    Gillar inte alls att bilar exporteras! Eftersom jag äger en gammal VW också så har jag blivit medveten om att när det gäller gamla folkor är det nog ännu värre på den fronten än med Saab.
    Det annonseras ju hejvilt av sådana som köper upp och exporterar, både färdiga bilar, renoveringsobjekt och framförallt gamla tillbehör.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 29 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng