Att sälja en gammal Saab
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Att sälja en gammal Saab
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Att sälja en gammal Saab
- Detta ämne har 28 svar, 16 deltagare, och uppdaterades senast 2005-04-20 19:35 av fuling.
-
FörfattareInlägg
-
april 15, 2005 at 05:11 #86181
Jag anser att framför allt skicket, samt ev historik och lite hur “udda” en bil är. Ex vis färg, utrustning mm, men framför allt skicket. En bil med rostiga skärmkanter, dörrkanter har i mina ögon ett mindre värde. Sedan vet jag att det är mycket billigare att betala ex vis 20-25000 kr för en fin bil än att köpa en för 5.000 kr och tro att det blir billigare att göra det själv. Bara lacken är ju minst 10000 kr. Min 99 turbo har nästan kostat ett 6 siffrigt belopp innan den var klar.
april 15, 2005 at 11:29 #86182Ser ni inget kul i att renovera bilar f¨ån dåligt skick till nyskick?
Så ni sen på SAABfestivalen kan stå och berätta om hur “sleten bilen va när ni köpte den” samtidigt som ni tar emot pris för finaste bilen i klassen.Kan väl inte finnas någon som tycker det är kul och ta emot pris för något som förre ägaren gjort?
Det gäller ju inte bara i pristävlingar. Det måste la alltid vara roligare åka runt i en bil som man renoverat själv, eller har jag fel?
april 15, 2005 at 16:34 #86184Personligen är jag glad över att bilarna är så billiga så att det möjliggör att man kan fortsätta med denna hobby, samtidigt så blir man ju så när man säljer och inte får ankskit för bilen så jag är kluven.
Att ha kakan och …….
Finns nog inga enkla svar på denna fråga.Per/Haninge
april 19, 2005 at 16:50 #86186Anders, Classic Motor och Blocket brukasr vara pålitliga när det gäller utländska köpare.
Att prissätta en 99:a är upp till var och en . Summan som jag nämnde tidigare ( 20.000:- ) är ju inget fast pris . En orginalbil i superbra skick är för mig värd mer än nyss nämnda summa.
Lycka till !
UlfAnonymapril 19, 2005 at 17:08 #86187Det blir lite konstigt när man nödvändigtvis ska ha ut alla pengar man lagt ner på bilen för annars blir man sur. Och då tycker jag nog att priserna blir alldelses befängda. Särskilt som det i den här hobbyn finns en massa människor som inte är “in it for the money”. Det klart att det blir en konflikt direkt mellan dom som vill tjäna pengar på hobbyn och oss andra. Dom här gamla Saabarna skall brukas och hållas i brukbart skick – det är inga klenoder. Redan för många år sen var det en SaabSport-ägare som inte ville ut och dra i gruset på en träff – bilen var för fin.Så min spontana mening är att bilarna ska rulla och priserna hållas på rimliga nivåer för då får vi roligare.Ni andra får gärna sälja utomlands eller vart som helst. Men jag tror att en del av er har fått överrenoverarsjukan.
Anonymapril 19, 2005 at 21:23 #86188en bil är ingen bil om den inte används. en bil ska köras, även om den är i nyskick! den är byggd för att köras och bör då köras, det går att hålla en bil fin och använda den, det gäller att vårda grejerna, svårare än så är det inte.
Anonymapril 20, 2005 at 08:43 #86190En fyrdörrars 81a i skapligt skick för 10000 kr är mycket rimligt.15000 mil i Skåne. Men jag är medveten om att jag beträder minerad mark – allt är ju rimligt. Så länge det finns nån som är villig att betala. Det jag är rädd för nu är att det blir en ny spekulationsrusch och att alla lite äldre bilar betraktas som investeringsobjekt. Och då öppnar det för dom som hellre har objektet i kassavalvet än på vägen.
I senaste numret av Classic Motor skrevs om en moped som till den grad renoverats att ägaren inte kört den eller ens startat den. Man gör naturligtvisa vad man vill med sina ägodelar men ett fordon är ju ett fordon och nog tycker jag att charmen försvinner om man inte får känna hur det känns att köra eller åka.
Så vad som är rimligt pris på en 99a är ju vad du kan tänka dig betala. Och hur mycket pengar du har och vad du skall använda den till. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.