b201c

Detta ämne innehåller 13 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-09-13 12:52.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22650

    backbone
    Deltagare

    jag har köpt min första saab 900 och jag undrar vad som finns att säga om motorn… bilen är en -85 med b201c motor och SU förgasare modell 175 cd. vilka svaga punkter har motorn?

    #161445

    Morten S.
    Moderator

    Så lenge disse motorene får regelmessig oljeskift, og annen service kan de gå veldig langt. 30-40.000 mil er det mange eksempler på. Det er en membran i forgassren som bør skiftes med jevne mellomrom. Et godt tips er å ha et slikt liggende som reserve i bilen.
    Du vet at det skal være litt olje i toppen av forgassren+ (automatgirolje)

    Been a Saab owner since 1987.
    I have owned at least 30 Saabs, mainly older Saabs.
    Today I have:
    1960 93F
    1967 96 Monte Carlo 850
    1974 96 "rally car"
    2007 9-3 SC

    #161447

    backbone
    Deltagare

    jag har fyllt på olja i förgasaren 🙂
    är det samma motor som i ems modellen? och den första turbo motorn?

    #161451

    fredrikc
    Deltagare

    Hej,

    Det är inte samma motor. Tom 1980 är det B-motorn http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_B_engine och från 1981 H-motorn http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine

    För att underlätta, och inte skapa förvirring 😉 så har H-motorerna beteckningar som börjar med ett B, t ex B201 med två ventiler per cylinder och enkel överliggande kamaxel.

    #162154

    backbone
    Deltagare

    mycket bra information men jag undrar om 8v hade annan insprutning än CIS sprutet? eller kom det först med b202 motorn? alltså med elektriska spridare? passar insuget från 16v motorn på 8v motorn? misstänker att det inte gör det men om man inte frågar så får man inget svar……

    #162159

    peter engqvist
    Deltagare

    16v insuget passar inte på 8v.
    men det är enkelt att modifiera en 8v så ett lh-system från 16v passar.

    precis byggt om min -88 från k-jet till lh från en 16v -89

    #162169

    backbone
    Deltagare

    du får jättegärna förklara hur 😉

    #162173

    morsole
    Deltagare

    Du får nog förklara också hur du tar dig genom bilprovningen med annat sprut?

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #162179

    plankan
    Deltagare

    Jag skulle bli duktigt förvånad över om dom ens ser/märker det på SBP 🙂

    Sedan finns det jo även andra som har gjord den ”modifikationen” nice:

    http://www.garaget.org/?car=183055&image=1936739

    #162187

    morsole
    Deltagare

    Det är ju trevligt om de sänkt garden lite.
    För många år sen besiktigade jag bilen och var lättsinnig nog att berätta om motorbyte och växellådsbyte; jisses vilket liv det blev, jag fick ordna med passande motornummer på den nya motorn…
    Då råder nästan sunt förnuft där nu för tiden med andra ord??

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #162443

    backbone
    Deltagare

    har en till fråga…. var sitter oljereturen i blocket från turbon på 8v motorn?

    #162457

    plankan
    Deltagare
    Baggot street wrote:
    har en till fråga…. var sitter oljereturen i blocket från turbon på 8v motorn?

    Den sitter där den även sitter på B202:

    Från MY 85 ->

    På bilar utan Turbo sitter där en ”täck/frostplugg”

    #162458

    ingvar k
    Deltagare

    Ett vackert drivaggregat. Hur bär man sig åt för att få det utseendet på växellådan? Polering, blästring, lackering?

    #162465

    backbone
    Deltagare

    perfekt! håller med IK… grym finish på både motor och drivlina 🙂

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng