Bakaxel Saab 96

Forum Övrigt SSR Bakaxel Saab 96

Detta ämne innehåller 26 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-17 09:31.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15295

    kalle .p
    Deltagare

    Tips hur man får mer camber på bakaxelen. Har lossat den för att byta busstningar och då tänkte jag även se om man kan få mer camber på den.

    Har en idé men vet inte om den funkar?

    Finns det någon bild så är jag taksam.

    #101200

    johan josefsson
    Deltagare

    Eftersom du har en rally-Saab Kalle, så får du väl gå ut i garaget och hämta din bakaxelrikt och använda den?
    Det är väl det enda jag kan tänka mig fungerar.

    #101202

    fuling
    Deltagare

    Vad vill du uppnå med mer camber?
    Vad skall bilen användas till?
    Vad åker du med för däck?
    Vad åker du med för fjädar?

    #101208

    kalle .p
    Deltagare

    Så många frågor på en gång.

    Det som jag vill är bara att få lite negativ camber på bakhjulen bara en grad eller liknade.

    Bilen används mest till asfalt körning men det kan hända att den körs på grus då och då.

    Däck så kör jag med är 155-15 eller 165-15 av standad typ.

    Fjädrar har jag ett par v4 fram (12mm) men har inte testat dessa än.

    Johan J: Jag hittar inte min Bakaxelriktare så tror du att jag kan få låna din 😉

    #101212

    johan josefsson
    Deltagare

    Ett eventuellt lån går alltid att diskutera. Vad har du för camber nu på bakhjulen?

    #101214

    truls herland
    Deltagare

    Kan någon berätta lite om vad mer negativ camber gör för skillnad på väghållningen på bilen? Jag menar inte generelt..

    mvh

    Truls

    #101215

    tobias_ersson
    Deltagare

    Hej!

    Mer negativ camber kan bidra till mer grepp vid kurvkörning. Genom att öka på statisk camber kan man kompensera en del av camberförlusterna när bilen börjar kränga, man strävar ju efter att ha så mycket av slitbanan i asfalten som möjligt hela tiden för bästa grepp. På våra gamla Saabar är vi mindre känsliga för cambervariationen än en modern bil med lägre profil på däcken. Olika hjulupphängningar har olika mängd camberkompensation, t.ex en stel bakaxel har 100% kompensation då hjulen alltid har samma vinkel mot underlaget medans en fjäderbensframvagn (McPherson) har dålig kompensation pga sin geometri. Nackdelen med för mycket camber är däcksltage och till viss del även spårkänslighet. För att motverka däckslitaget kan man samtidigt ställa mer toe-in. Mer toe in på bakvagnen ger dessutom mer grepp initialt.

    Värt att tänka på är att man behöver tänka på helheten, om man ökar greppet i bakvagnen med tex camber innebär detta ju att bilens grundbalans blir mer understyrd.

    I helheten ingår ju dessutom en mängd andra parametrar som Fuling var inne på: Däck,fjädrar bussningar etc…

    Inget kort svar men ändå…
    /Tobias

    #101216

    fuling
    Deltagare

    Kalle:
    Vore jag i dina kläder skull jag fixa stötdämpare och fjädring först. Och det viktisgaste justa ostar.
    På en FWD bil brukar det lilla problemet vara bak.

    #101217

    kalle .p
    Deltagare

    På frångan varför vill jag ändra camber vinkelen på bakaxelen.

    För det första för att var säker på att jag inte ha någon posetiv camber på bakvagnen. För de hjälper ju inte vägegenskaperna att har postetiv camber på hjulen för tom om man skulle köre en gammal F1 bil från 20-30talet för det kör med mycket posetiv camber på den tiden.

    För det andra så har jag gjort detta på en av mina andra bilar och det gjorde så stor skillnad att jag vill testa detta även på Saaben.

    Men det är klar att den kommer att slita däck mer. Men på tallan om däck så fick jag bara ut 700 mil på de sista paret framdäck som jag satte på bilen.

    För er som inte vet vad posetiv och negativ caber är så skall ja hjälpa er.

    För enket skrivet så är camber vinken på hjulet settrakt fram i från.
    Tänket er hjulet som ett rakt sträck och om detta sträck lutar utåt i över kant så har vi posetiv camber och om detta stäck lutar inåt i över kant så har vi negativ camber.

    På en vanlig bil så är camber vinkelen oftst något posetiv för då för man mins däck slitarge.
    Men på en racing bil så är denna vinkelen flera grade negativ för att erhålla mest grepp i kurvorna. för man behöver mer grepp i kurvorna än på rakan och därför så kör en racing bil med minder däcks kontakt på rakorna än i kurvorna.

    Till skillnad på en vanlig bil som är tvärt om och ha mer däcks kontakt på rakväg än i kurvorna en av anlidingarna till detta är att det helt änket finns mer rak väg än kurvor i vårat vägnät.

    Fick inte in någon bild så jag kunde vissa vad jag menar.

    #101218

    saabben
    Deltagare

    Hej jag har 2 grader toeinn och 1 grad casterfungerar mktb bra både i skogen och på gata jag använder 4 hjulsinställning och portopover Häls saabben

    #101223

    fuling
    Deltagare

    Om egen camber, oavsätt täcke(+-), har LITE med slitaget på däckan att göra rakt fram. Därimot toe-vinklar sliter däck.

    Men Kalle du skall börja fram pga bak har du 100% camber komp bak.
    Så fram lär din bil få massor med possetiv camber vid krängning.
    Och din bil kränger MYCKET, det vet jag pga de fjädrar du åker med.

    Om man skall ha negativ camber är det bara böja axen på mitten.
    Vad som behövs är 2st klossar, en hydraldomkraft och ett statigt tak.

    Och 2grd toein är åt hel.. förmycket , redan 0,5grd är mycket.
    Därimot med toeout får bilen en släng av kåt snok syndråmet.

    #101227

    roger
    Deltagare

    Hur mycket är 2 grader i millimeter? Alltså på toe-in..

    #101229

    fuling
    Deltagare

    2grd är ca 13mm mätt på fäljen.

    #101233

    kalle .p
    Deltagare

    Detta är mitt vinter projekt.

    Monterade nya gasstötdämpare fram från en Saab 99 och det gjorde att bilen inte krängde så mycket. Jag trodde att det var på tok för hårda för en vanlig TT när det passar bra till 99 som har mycket mer vikt på fram hjulen. Detta är inte någon rallystötdämpare till 99 utan vanliga gas till 99 turbon.

    Så har jag fått tag i 13mm fram fjädrar fran rally v4 och det skall passa bra till de hådare stötdämparna. men dom har jag inte monterat än så jag vet inte hur det funkar

    Så tänker jag montera de 12mm v4 fjädrar som sitter fram nu bak ihopp med v4 rally dämpare av märket ”DeCarbon”.
    Och ihopp med att jag byter fjädrar och stötdämpare bak så byter jag också bussningar i bak vagnen och i sammband med detta så vill fixa till bakvagnen så bilen får mer grepp bak och detta görs genom att ge bakaxel negativ camber.

    2grader negativ camber på bakaxelen har jag på en annan av mina bilar och där kör man nästa bara på insidan av däcker när ma kör rakt fram men i kurvorna så kör man på hela däcket. Den bilarn är utrustad med 225:er så där gör det inte så mycket att ha så mycket camber på bakaxelen för man har ju alltid däck som är in backen.det ända som är tråkit när man spinner med den bilen är att man bara får två smala spår efter sig som nog är smalare än saabens däck.
    Men på min Saab som det sitter 155:er eller 165:er på går det inte att ha så mycket camber på bakaxelen.

    #101235

    fuling
    Deltagare

    Stötdämparna hindrar bara bilen att kränga temporärt.
    Allså så länge man har rörelse, utan rörelse är det fjädar och krängarens jobb.

    Fjädrna med 13mm tråd kommer funka.
    Bak har jag ingen 100% koll men du får gärna tala om hur många varv fjädern får när du kapat klart.

    Med 155, 165 har ju en HÖG profil som ger en vek stomme så jag sätter en tunna ski.. på att du kommer åka på snudd på hela däcket i alla fall.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng