Besvärlig lack V4

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Besvärlig lack V4

Detta ämne innehåller 20 svar, har 13 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-04-24 11:50.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #14105

    jacke
    Deltagare

    Hej på er!
    Jag har en V4 -70 med den udda färgen savannbeige. Förra veckan skulle jag tvätta den och använde då en avfettning typ sån som finns på Ö&B (kommer inte ihåg vad den heter men kan kolla upp det). Hursomhelst, den lämnade hemska ränder i lacken som inte går att få bort Iallfall inte med vanlig avfettning (av annan bra sort). Rent allmänt kan man säga att denna lack (som är originallack) är väldigt besvärlig att jobba med och är känslig för vissa typer av medel.

    Vad bör jag göra för att få bort de eländiga ränderna? Har provat lite med polish och det funkar dåligt.
    Kan rubbing/lackrens fungera? Och vad bör man försegla lacken med för att slippa nya problem?

    MVH

    Jacke

    #94251

    Molte
    Deltagare

    Jag hade testat rubbing. Det är ju ett slipmedel. Lyckas du inte så ring till en lackverkstad.

    Lycka till!

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #94252

    jacke
    Deltagare

    Tack för snabbt svar!
    Då ska jag testa det. Annars lutar det ju åt att man får lämna in den…men har nog inte råd just nu…för det brukar väl gå på minst 1000 kr att lämna på rekondering va?

    /Jacke

    #94253

    Lustgasen
    Moderator

    Jag känner en person som har hört av en lackerare att man inte ska ha avfettningsmedel. Det tar bort fettet i lacken som skyddar själva bilen…Du väljer själv om du ska tro på det eller ej.

    Orange rubbing kanske funkar..

    mvh

    #94254

    jacke
    Deltagare

    Det låter inte helt orimligt. Tror min bil har sk cellulosalack och brorsan sa att just den årsmodellen jag har hade dålig lack. Vet inte om det är så men det är ju lite skillnad att tvätta farsans Green silver metallic 9-3
    Kanske testar med orange rubbing!

    MVH

    Jacke

    #94255

    Dicst
    Deltagare

    Se upp för miljöavfettning! Den är baserad på lut, vilket kan förstöra vilket material som helst verkar det som.

    På jobbet testar vi automotive-specade prylar i all möjlig svår miljö, typ: saltssyra, saltdimma, dränkning, +125 till -40 grader i cyklingar på 2000h osv osv. Av alla dessa tester är miljöavfettning den mest aggresiva! Den äter upp all plast och gummi och förstör metallens yta.

    Själv har jag förstört kullager och en vevaxels glidlagerytor med denna sk*tvätska!

    /Grr!

    #94256

    Martin
    Deltagare

    Cellulosalack övergav Saab redan på Saab 92-tiden, så det är nog troligt att du har en vanlig syntetlack. Du kan pröva med rubbing som du själv sa.
    Blev bilen ren i övrigt?

    #94257

    Istället för att använda tveksamma avfettningsvätskor: Tvätta först bilen ordentligt med tvättmedel. Handdiskmedel är utmärkt och billigare än bilshampo. Skölj ordentligt. Använd sedan flytande vax av beprövat fabrikat för att ta bort asfaltsfläckar och annat som sitter fast. Polera sedan upp glansen. På detta sätt ”gör du två flugor på smällen”! Skiten är borta och bilen är nyvaxad.

    Många av ”bilvårdsprodukterna” är helt värdelösa. Använd gamla beprövade metoder och sunt förnuft

    #94258

    Molte
    Deltagare

    Jag använder Simoniz (tror de stavas så) hårdvax och deras flytande och fasta oranga rubbing. Funkar bra tycker jag. Rekomenderar dessa produkter.

    MVH

    - 9-3 Aero 2,8T XWD TX Edition, Hirsch Performance -10
    - 9000 CC 2,3 Turbo 16 Sport -91 när det är sommar
    - 96 GL V4 Super -79 när vägen svänger
    - 90 T16 -87 när jag ska överraska

    #94259

    saab-gamen
    Deltagare

    Vad ska man tvätta bort asfaltsfläckar med istället för avfettningsmedel?

    #94260

    Lustgasen
    Moderator

    Bara duinte använder Sonax flytande polish.. Den tar bort färgen :S
    här finns det ett riktigt bra test
    http://www.automotorsport.se/artikelmall.asp?version=6425

    #94261

    jacke
    Deltagare

    Tack för allas erfarenheter i ämnet!
    Jag kommer nog undvika avfettning på bilen i fortsättningen. Diskmedel låter ju inte dumt.

    Martin:
    Tack då vet jag att det är syntetlack och inget annat. Bilen blev väl ren men den ser inge vidare ut just nu (vita ränder från avfettningen) Den ska dessutom MHRF-besiktas snart vilket inte gör saken bättre…

    Förresten så var det oerhört svårt att få bort fläckar orsakat av mina klåfingriga, smutsiga, händer. Fick ta en sån där insektssvamp för att få bort dem och sen gnugga en del. Som sagt, den är inte lätt att ha å göra med den lacken.

    Tror jag testar med rubbing nu i helgen när man har tid. Återkommer med resultat!

    MVH

    Jacke

    #94262

    stefan w
    Deltagare

    Jag tvättade med 50/50 vattenspädd Micro 801 och fick vertikala ränder.
    Dessa försvann dock efter nån vecka, om du har möjlighet så avvakta och se vad som händer innan du gör nåt.

    #94263

    jacke
    Deltagare

    Okej, jag kan ju avvakta lite isåfall. Faktum är att detta har hänt en gång tidigare och efter en längre tid försvann det mesta av ränderna. Men nu har jag ju lite brådis att få bilen att se hyffsad ut så jag får se hur jag gör.

    Angående Simoniz rubbing:
    Var finns den att köpa?

    Nån som har testat Hagmans Lackrens? (tror den heter så)

    MVH

    Jacke

    #94264

    patric h
    Deltagare

    Har varit med om en liknade fadäs när jag använde en miljöanpassad avfettning. Det var dock ingen Saab som blev vit mattflammig den gången utan en motorcykel en Rd 5oo. Motorcykeln var omlackad i helt fel färg när jag köpte den och i mitt tycke inte alls fin. Jag gjorde mitt bästa för att få tillbaks den i originalskick, Tog fram recept på kulörerna med hjälp av en annan likadan hoj och beställde dekal och stripessats från utlandet. Våren 2004 var jag klar och rätt nöjd med att ha denna lite ovanliga hoj tillbaks i originalutseende. Men mitt i sommaren det året när hojen var lite extra skitig så blev det tvätt, tyvär med hjälp av ett miljöanpassat avfettningsmedel vilket ledde till att lacken blev vitmattflammig i stort sett överallt Just då var det ganska lätt att hålla sig för skratt. Tur i oturen var att jag hade lackat med baslack och sedan lagt klarlack över både basfärgen och dekalerna. Så det blev en lätt nerslipning av klarlacken och till att lägga ett nytt lager klarlack ovanpå, sedan var flammigheten borta. Efter detta så väljer jag att använda mig av kallavfettning av äldre typ, har inte varit med om detta problem med sådan avfettning. De miljöanpassade avfettningarna har ju sina fördelar men man bör nog vara försiktig och framförallt få bort de snabbt från lackerade ytor då de verkar ha förmågan att etsa sig fast i underlaget om de får ligga på för länge.
    Denna motorcykel har inte mycket med Saab att göra men jag vill ändå dela med mig av misstaget. Kanske räddar det någon Saablack.

    /Patric

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng