Bilder och tips på portning av toppar
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Bilder och tips på portning av toppar
- Detta ämne har 31 svar, 13 deltagare, och uppdaterades senast 2011-11-12 21:25 av
rallysaaben.
-
FörfattareInlägg
-
oktober 31, 2011 kl. 20:58 #31653
Jag tog fram båda topparna och mätte lite på dom, jag började då komma i håg lite hur jag tänkt.
Jag kom också på en sak till som trimgubben sa till mig, nämligen att han tyckte kanalerna hade rätt area ca 4cm in, dvs precis innan ventilstyrningen och att de var mest strypta längst ut och precis under ventilen.Den vänstra porten är som bekant längre och s-formad medan den högra är i princip rak och kort.
Så här har jag portat:
Ingången och den första cm har samma area på alla portarna, men på den högra porten så konar den något inåt, och arean minskar alltså då något.
eftersom den vänstra är längre/krokigare så har jag kompenserat detta lite genom att köra samma area rätt igenom på de två.Jag vet att detta förmodligen inte blir helt rätt eftersom man får lite lägre gashastighet i de kanalerna då, men det är nog si och så med flödet ändå så som kanalerna är utformade, fördelen är väl att det borde komma något mer bränsle till de två kanalerna då, och då kanske det jämnar ut bränslefördelningen lite,
om man kollar på en originalmotor så får de båda högerportarna mer bränsle än de vänstra, så en kompensation för detta kanske kan vara befogad för att inte två cylindrar ska gå snålare.Sen tror jag absolut att ett flödestest är på sin plats, men frågan är bara hur man vet när man är rätt?
Om man utgår från en originaltopp, och sen portar lite, och sen flödestestar, osv, hur vet man när man uppnått RÄTT flöde?
Jag menar, ska man ha så mycket flöde som möjligt eller ska man sluta porta vid ett visst flöde? och isåfall vid vilket flöde?Jag tror dock att med flödestestning+portning så kan man komma till rätta med de olika kanallängderna på ett mer korrekt sätt.
Sen bara för att visa ungefär hur mycket eller lite jag egentligen portat mina toppar, så kan jag säga att de högra kanalerna(på båda topparna) ca 4cm in har samma area som på en originaltopp, de vänstra har då något större area, inte mycket men något större pga kompensation för kanallängd/krokighet osv.
Jag tycker att jag lyckats få ut hyfsat bra med hk ändå fastän att jag portat såpass lite, frågan är vilket resultat jag skulle få med portning enligt saabs anvisning, jag undrar om jag skulle få så mycket mer hk, det tvivlar jag faktiskt starkt på.
På bilden syns de roterande filarna som jag använt när jag portat.
/Anders

@Rallysaaben wrote:
… Sen tror jag absolut att ett flödestest är på sin plats, men frågan är bara hur man vet när man är rätt?
Om man utgår från en originaltopp, och sen portar lite, och sen flödestestar, osv, hur vet man när man uppnått RÄTT flöde?
Jag menar, ska man ha så mycket flöde som möjligt eller ska man sluta porta vid ett visst flöde? och isåfall vid vilket flöde?Jag tror dock att med flödestestning+portning så kan man komma till rätta med de olika kanallängderna på ett mer korrekt sätt.
/Anders
Handlar inte portning om att fylla och tömma cylindrarna på snabbaste och effektivaste sätt? Med det har man ett riktvärde för flödet att gå efter.
Genom att få samma mätvärden på alla portar, dvs synkronisera dem så alla cylindrar jobbar lika tror jag man uppnår mycket. Dvs hög gashastighet och framförallt lika. Därför menar jag flödestestning har sin plats och det bör vara relativt enkelt att jobba med modeller tills man blir nöjd. Tar man bort för mycket material är det bara att gjuta på nytt och prova vidare.
Ikväll googlade jag och fann en sida att grunna på om Viktor Schaubergers idéer om vatten. Länk om vattnets rörelse. Tänkvärt eftersom en luftbränsleblandning som passerar nära metallytor uppför sig som turbulent vatten
Kom i tanke om innan katten väckte mig. Hur stor betydelse har avgassystemets utformning för gasflödet igenom topparna? Har det en avgörande funktion som på tvåtaktare för tömningen av cylindrarna där en väl avstämd avgaspipa kan ge en betydande effekthöjning?
Har man koll på hur mycket gasvolym avgassystemet i en sugmotor klarar av att forsla undan bör det gå att kunna räkna ut och prova fram insugets utformning där cylindervolym, varvtal, ventilstorlek, gastemperatur, etc är några parametrar.
Kommer ihåg i somras när jag på E6’an från Göteborg en tidig morgon i hög hastighet blev omkörd av en ylande motorcykel med ett ”trekantigt” avgassystem. Ljudet var speciellt och det lät som om mc-motorn gick väldigt rent.
Avgassystemet har stor betydelse.
Framför allt avståndet till punkten där höger och vänster sida går ihop.
Rent generellt gäller kort avstånd => högre effekt men sämre vridmoment, långt avstånd => ger bättre vrid men sämre toppeffekt.
Sen har även totala mottrycket stor inverkan också.Sabbe
@Sabbe wrote:
Avgassystemet har stor betydelse.
Framför allt avståndet till punkten där höger och vänster sida går ihop.
Rent generellt gäller kort avstånd => högre effekt men sämre vridmoment, långt avstånd => ger bättre vrid men sämre toppeffekt.
Sen har även totala mottrycket stor inverkan också.Sabbe
Motsvarande gäller väl också på insugssidan?
november 1, 2011 kl. 21:54 #34481[/quote]
Handlar inte portning om att fylla och tömma cylindrarna på snabbaste och effektivaste sätt? Med det har man ett riktvärde för flödet att gå efter.Genom att få samma mätvärden på alla portar, dvs synkronisera dem så alla cylindrar jobbar lika tror jag man uppnår mycket. Dvs hög gashastighet och framförallt lika. Därför menar jag flödestestning har sin plats och det bör vara relativt enkelt att jobba med modeller tills man blir nöjd. Tar man bort för mycket material är det bara att gjuta på nytt och prova vidare.
[/quote]
Japp jag är med på vad du menar, frågan är hur gashastigheten påverkar vridmomentet?
tittar man på förgasarna så kan en ändring av halsringar/gashastigheten ha stor betydelse för vridmomentet.Att först synka flödet i alla kanaler är väl grunden, och då har man lite att jobba på, som kanalerna ser ut på en v4, det är ju inte precis världens bästa utgångsmaterial, men nog vore det kul att exprimentera lite med mer seriösa metoder, det är ju synd att man inte har tid och råd bara.
/Anders.
Japp jag är med på vad du menar, frågan är hur gashastigheten påverkar vridmomentet?
tittar man på förgasarna så kan en ändring av halsringar/gashastigheten ha stor betydelse för vridmomentet.Att först synka flödet i alla kanaler är väl grunden, och då har man lite att jobba på, som kanalerna ser ut på en v4, det är ju inte precis världens bästa utgångsmaterial, men nog vore det kul att exprimentera lite med mer seriösa metoder, det är ju synd att man inte har tid och råd bara.
/Anders.
Att gjuta av topparna och skapa två modeller av silikongummi är varken det dyraste eller allra svåraste.
Lite inspiration.
* Någon som vet av en vettig och prisvärd inköpskälla för silikongummi? Här på ön får jag handla nästan allt via internet.Flödesmätning klarar man sedan enkelt av med hjälp av en dammsugare, en manometer och dito mätsond.
Sant är att en gammal Ford Cologne-motor rymmer på möjligheter för den är långt ifrån optimerad (och idag därför billig). Jag gissar starkt på att vridet hänger samman med hur mycket bränslet hinner finfördelas innan det når cylindrarna. Där kan Schaubergers teorier om turbulens i vatten komma väl till pass. Man får försöka tänja på gränserna och virtuellt med tillgång till trådens samlade kunskaper borde det gå att optimera topparna bättre än någonsin tidigare.
För några veckor sedan var jag upp till Trollhättan och blev förvånad över hur mycket Saab-kunnande som fanns i fingertopparna hos många av dem jag mötte, för att inte säga expertisen. Jag börjar förstå ”Saab-andan”. Internet är ett utmärkt hjälpmedel för att bygga broar, förmedla och koppla ihop olika kunskaper. Den möjligheten fanns inte för 40 år sedan. Saab 96 är idag retro och börjar bli kult. Nästan tidlös.
Inspiration en solig och fin dag som det ser ut att bli
Skippade lunchen och monterade av insugsröret med enkelförgasaren. Snabbt gjort. Nästa steg blir topparna som gjuts av, modeller görs och får sig en grundlig översyn med hjälp av flödesmätning. Det tar nog betydligt längre tid. När det är gjort kommer originalförgasaren, Solex dubbelportare på. Blir intressant.Årsmodell 78-85 passar. Trimningsanvisningar finns på tradera just nu tror jag
http://www.tradera.com/Trimningsanvisningar-till-Saab-V4-PA-CD-auktion_301910_143027204
Sen vet ju inte jag om det är rätt sätt att gå. Men det räcker för mig.@boroger1 wrote:
Och hur finner jag Saabs gr2 anvisningar?
//RogerBeställ VHB:n på CD här. Kapitel 10 handlar bara om detta…
http://norrland.saabklubben.se/annonssidacd.htm
november 12, 2011 kl. 17:29 #34874Personligen tror jag att 42mm på insug och 35mm på avgas är max vad man bör ha i en v4.
Vissa kör med 38/44, men det kan inte var optimalt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
