Bilen går dåligt på låga varv.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bilen går dåligt på låga varv.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bilen går dåligt på låga varv.
- Detta ämne har 29 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-01-07 19:57 av escobar.
-
FörfattareInlägg
-
Kom att tänka på en sak, kallstartsventilen. Skulle denna möjligen kunna ligga på fullt helt tiden, eller liknande?
Någon som vet vart denna sitter?
Dessutom så sitter det en intercooler (FTT) på den. (vilket det inte ska göra, standard) Kan detta påverka i någon aspekt?Du har ingen kallstartsventil! Läs mitt förra inlägg i tråden. Tempgivaren tar hand om kallstarten genom att förlänga bränsletiderna då bilen är kall. Funkar den dåligt, så går bilen dåligt då den tror att det är alldeles för varmt, eller kallt. Jag har bytt 3x tempgivare på olika 900S/T16 genom åren.
ICn påverkar inte alls i detta sammanhanget – så tillvida att den är tät och alla slangar runt den är täta och åtdragna!
@Turbocab wrote:
Du har ingen kallstartsventil! Läs mitt förra inlägg i tråden. Tempgivaren tar hand om kallstarten genom att förlänga bränsletiderna då bilen är kall. Funkar den dåligt, så går bilen dåligt då den tror att det är alldeles för varmt, eller kallt. Jag har bytt 3x tempgivare på olika 900S/T16 genom åren.
ICn påverkar inte alls i detta sammanhanget – så tillvida att den är tät och alla slangar runt den är täta och åtdragna!
Sorry, såg inte att det var två sidor med svar. Trodde ingen svarat mig.
Ska kolla detta i helgen.
Tusen tack för ert engagemang!@svartvit wrote:
Fråga: Har du satt i rätt stift, dvs NGK BCP7ES? Låter klart som det satt fel tidigare.
Ett annat tips kan vara att läsa ut felkoder från Lucas. Ger sällan så mycket, men är å andra sidan snabbt o lätt.
Nu sitter det bosch i, Motsvarigheten till ngk såklart. Innan så satt det ovan nämnda stift.
Har slitit ut tempgivaren, men har svårt att uppskatta om den gick bättre eller ej. Det kändes som den gick bättre på låga varv, men den både rök och gick som en påse nötter, samt att “check engine” gick igång (inte så konstigt kanske).
Antar att jag får söka vidare. Förresten, vad sitter det för spridare i 900 ltt original? Jag har inte kollat numret, men såg att det satt svarta med gul/orange rand över sig.Det är rätt spridare till en 91a!
Har du läst ut felkoder? Om inte följ guiden här:
http://saab.doda.se/Dokumentation/Lucas/lucas-cu14-troubleshooting-guide.pdfDen lilla sladden med kontakt kan vara svår att hitta. Den ligger ofta klämd mellan kupéluftintaget och innerskärmen. Och du behöver inte någon switch som det står, en sladd som du håller mot bar metall någonstans på karossen duger gott.
Min bil gick riktigt kasst tidigare, ville inte riktigt hålla tomgång. Jag provade det mesta. Tills jag besiktade slangarna (för femte gången) dom var lite spruckna men tyckte inte det var så farligt. Bytte i allafall alla jag kunde. Och vips. Så går den jämt och håller tomgången. Har gått bra sedan dess.
För den vetgirige kan jag tala om att jag löst problemet (lite i vart fall).
Det visade sig vara en spridare som hade gått och hängt sig, samt returslangen från btr:en, såg inte under insuget först, men jovisst efter en rejäl granskning så hittades en tämligen nedgången slang sitta och läcka.
Hur som helst så införskaffades nya spridare, direkt så började allt spöka igen. Nu gick bilen vettigt (om än lite smått nervöst fortfarande) på låga varv, men vid gaspådrag så ströp den, inte att den dog, utan snarare att den inte orkade. Kliade mig i huvudet och jämförde spridarna. Kunde inte hitta något som skiljde dem åt, förutom att dem nyförvärvade var delvis i metall, medans mina var klädda helt i plast på utsidan.
För skojs skull så tänkte jag kolla wastegaten, utifall den blivit slapp och inte kan mäta erhållen mängd bensin med begärd luft, man vet ju aldrig… Då hittar jag ett soppafilter mellan turbon och wastegaten. Då slog det mig, självfallet har bilen varit pystrimmad innan! I fyllan och villan har väl något tagit bort t-korset och istället monterat ett filter, i ren improvisation, då slangen redan var skuren. Slängde på ett gammalt pystrim, och laddade upp den till 0.8-0.9 och då jäklar gick den som ett skållat troll! Har dock svårt att avgöra om det är samma symptom med att den blir trött vid högre varv, innan turbon börjar ladda ordentligt, då det smäller till som tusan.
Dessutom har jag ju sen tidigare höjt på ögonbrynen över att jag har en IC monterad, men visst förra ägaren kanske ville vara lite extra snäll mot motorn, men nu vet jag ju i alla fall lite mer.
Ska ta ut boxen imorgon och kolla ifall chipet ser ut att vara utbytt.
Har ni något att tillägga i detta virrvarr så är ni välkomna med lite input, känns som man inte är riktigt helt på det torra :tsskGod fortsättning på er!
Gött att du verkar fått ordning på bilen! Troligt att du har originalchip. Tills du vet vad där sitter skulle du nog sänkt laddet något om du ska köra på bensin. Originalintercoolern gör nytta, men inte så att du kan garantera spikfritt. Min original (apc-trim) T16 spikar lätt vid 0.8 bar och 16 graders tändning. 95 oktan då.
Säkert att det inte var ett litet luftfilter som satt? Blir undertryck i pysslangen vid vanlig körning och kan vara idé att filtrera luften som går in.
@svartvit wrote:
Gött att du verkar fått ordning på bilen! Troligt att du har originalchip. Tills du vet vad där sitter skulle du nog sänkt laddet något om du ska köra på bensin. Originalintercoolern gör nytta, men inte så att du kan garantera spikfritt. Min original (apc-trim) T16 spikar lätt vid 0.8 bar och 16 graders tändning. 95 oktan då.
Säkert att det inte var ett litet luftfilter som satt? Blir undertryck i pysslangen vid vanlig körning och kan vara idé att filtrera luften som går in.
Skumt att föregående användare inte tänkt på bensinen dock, men men. Installerar en ställbar btr, med 10-15 % högre tryck än vad standard ger snart istället. Har även köpt en IC från en 9000 för att kompensera soppan något.
Jag är säker på att det var ett bensinfilter, ett standard-filter som sitter på gamla förgasarhojar.
Tack för all hjälp grabbar! :smile -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.