Forum › Modellspecifika forum › OG900 › Bilen går dåligt på låga varv.
- Detta ämne har 29 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2014-01-07 19:57 av .
- FörfattareInlägg
- 2 december, 2013 kl. 02:52 #26340
escobar
DeltagareHär kommer en fråga, som är likvärdig ”Hur mycket kostar en bil?”. Men nåväl. Har en 900s 91a, som går lite illa när den är kall och på låga varv. Den går ibland bitvis bättre, samt även sämre. Jag skulle anta att den bara går på tre cylindrar, så antagligen är det tändningen som fallerar någonstans.
Ska börja med att byta stift, rotor samt fördelare. Något mer jag kan göra? Är helt rookie på gamla saabar.2 december, 2013 kl. 12:25 #197027svartvit
DeltagareLåter som en bra början. Återkom om det fortfarande är problem efter det!
2 december, 2013 kl. 12:29 #197028morsole
DeltagareEn ”ny” bil ger man alltid en grundservice innan man börjar använda den.
Det låter jättetråkigt, men det är så det går till.
Återkom efter du gjort det så får vi börja fundera!
Tänk på att tändkablar är färskvara…
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
2 december, 2013 kl. 14:37 #197029escobar
DeltagareGivetvis behöver en ny bil alltid lite pyssel, man måste ju dock veta i vilken ände man ska börja i :smile
Alla delar inhandlade, återstå att se resultat ikväll, efter montering.3 december, 2013 kl. 20:17 #197039escobar
DeltagareProblemet kvarstår. Har nu bytt stift, rotor samt fördelar. Gick även över en spridare som läckte, ny tätning fick tyst på den. Men som sagt, bilen går fortfarande oroligt. På tomgång så står den och tuggar på tre cylindrar, vilket är väldigt märkligt, eftersom motorgången är opåverkad, oavsett vilken spridare jag kopplar ur, går varken sämre eller bättre.
Några teorier?3 december, 2013 kl. 20:56 #197040joh900
DeltagareDå har du nog tändningsproblem då, är väl säkert en tändkabel som är kass
3 december, 2013 kl. 21:24 #197041escobar
DeltagareTveksamt, lyfte en efter en på hattarna, och dem slog gnistor vid sidan om stiften. Visst kanske inte fullt så starkt som dem borde, det vet jag ju inte.
Ingen som har en tändkabel att undvara? Då hade man ju kunnat köra uteslutsmetoden, vilken tändkabel det isåfall är fel på.3 december, 2013 kl. 21:28 #197042joh900
DeltagareHur ser stiften ut om du tar ut dem då? Sotiga, vita, gyllenbruna eller blöta?
Kan va intressant och göra ett komptest också
3 december, 2013 kl. 21:40 #197044escobar
DeltagareVerkade som bilen ätit stift tidigare, själva tråden var som en nål. Kolsvarta stift.
Ja, komptest får det väl bli om inte annat.
Den går dock som den ska förövrigt. Känns som en vakuumslang eller liknande som bara hoppat loss/Läcker.4 december, 2013 kl. 13:34 #197047morsole
DeltagareIridiumstift har väldigt tunna trådar från början; kan det vara såna som satt?
Pludder i tomgång låter som för mycket eller för lite bränsle; har haft problemet när pumpen gav upp (etanoldrift)
Kolla med startgas så hör du var den tar in extraluften…
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
4 december, 2013 kl. 14:50 #197049escobar
DeltagareEventuellt. Såg ut som vanliga NGK dock.
Det kan ju egentligen vara vad fasen som helst, har nu kört med startgas på varje tänkbar möjligen slang, utan gehör. Fick tipset att knacka in avståndet till 0.7mm på elektroden på stiftet. Sades att fördelare inte orkar skicka gnistan lika hårt, gentemot om du har DI-kassett.4 december, 2013 kl. 15:11 #197050morsole
DeltagareMen det är väl rätt avstånd med fördelare?
Har du kollat tomgångsmotorn funkar som den ska?
Sitter det rätt spridare?
Med större spridare kan man få problem vid tomgång pga för stora spridare nämligen
Pump och filter är ok?
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
5 december, 2013 kl. 09:44 #197057svartvit
DeltagareFråga: Har du satt i rätt stift, dvs NGK BCP7ES? Låter klart som det satt fel tidigare.
Ett annat tips kan vara att läsa ut felkoder från Lucas. Ger sällan så mycket, men är å andra sidan snabbt o lätt.
5 december, 2013 kl. 15:58 #197062turbocab
DeltagareTempgivaren? inte helt ovanligt på Lucas-bilar. Mellan 2 av stiften på toppen sitter tempgivaren. Ryck ur den helt. Då går bilen över i ett ”limp home” läge och om den går bättre då, så kan det vara tempgivaren. kanske bilen tror att det är 87 grader varmt ute? Min startade inte pga detta när den var kall…. Men när jag ryckte ut kontakten så gick den igång perfekt! Kanske långsökt men värt kolla upp kanske.
5 december, 2013 kl. 18:11 #197067escobar
DeltagareKomptest gjort, med friska resultat ”12” på alla cylindrar. Även gått över med startgas, dock inget resultat.
Några idéer? - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.