Forum › Modellspecifika forum › OG900 › bilen går inte som den ska…
- Detta ämne har 11 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2006-02-26 08:49 av .
- FörfattareInlägg
- 21 februari, 2006 kl. 17:34 #13853
saab-jonte
Deltagarenu växer skägget ner till marken av funderingar… bilen (saab 900 gls) går inte som den ska, trots brytarjustering och byte av brytare… och jag ställer mig fortfarande frågan varför 2 förgasarvarianten har brytare? jaja… i more när solen tittade fram så var det en alldeles utmärkt dag för att skruva på, tog tag i det hela då bilen inte riktigt har gått alls som jag vill… startade den och upptäckte att den gick på 3 cyl.. enda problemet var att den gick klockrent på 3 cyl.. stark och bra… plockade ur stiften och uppdagade att 2:an var helt död… satte i nya stift. blen small igång på 3 varv för starten och gick sedan som den brukar, hackande, liksom som om den missar lite då och då.. varje helt varv den gör missar den på olika hela tiden… misstänker att det händer skumma saker inne i fördelaren eller att den bara är kass helt enkelt… skulle behöva lite hjälp i det här ärendet.
21 februari, 2006 kl. 18:51 #92580kaparn
DeltagareSpricka i fördelarlocket, trasigt tändstift(att det är nytt behöver inte betyda att det fungerar), Loppa mellan brytarspetsarna.
Det är dom saker jag skulle kolla först.21 februari, 2006 kl. 22:03 #92581oyvind
DeltagareHei
Kolla tändkablarna også.Øyvind
21 februari, 2006 kl. 22:06 #92582lelle f
DeltagareTa gärna en titt i fördelarlocket så alla kontakter är hela .
21 februari, 2006 kl. 22:44 #92584matthias r
DeltagareKolla upp punkterna som föregående talare räknat upp, och var helt 100 på att de är schyssta.
Ställ även in tändningen med stroboskop. Motorgången blir inte alls den önskade om så tändläget bara är några grader fel.B-motorn reagerar nästan lika känsligt som H-motorn på en felinställning.
Men det ska i o f s inte göra att motorn vägrar gå säkert på alla fyra cylindrar.Något som däremot kan göra att den upplevs som att den går på 3, är som du varit inne på, om fördelaren inte ställer upp/ner tändningen vid det varvtal som det är tänkt, d v s att den fastnar i ett av lägena. Vanligaste orsaken bakom det är nog centrifugalvikternas rörelsemekanism, som drabbas av kärvhet elller annan defekt.
Precis som då en cylinder ”slocknar” upplevs felet genom en oharmonisk bluddergång
vid gaspådrag, fast alla burkar är med.Om den ena förgasarens membran är dåligt kan det ge samma symptom.
22 februari, 2006 kl. 07:38 #92585saab-jonte
Deltagareajdå… demonterade fördelaren i går kväll noga vid köksbordet… allt ser bra ut tills man kommer till innre delen grejjerna som sitter under locket där brytspetsan sitter, massa små mettalbitar hittade jag där, som rasade ut… inte vad jag önskade mig? detta verkar vara allvarligt?!
hur som helst ska kanske satsa på min brytarlösa variant istället…. har ett tjog sådana fördelare som är kononfräscha.Kaparn: Allt detta nämmnda är kontrollerat och i okej skick
Oyvind: Kablarna är hela och fungerar mycket bra i bilen dom lånades i från, inte nya men bra ohm värden.
Lelle F: Locket är nytt och rotorn lika så.. kontakterna är hela
saabanders: jepp jepp.. monterade nya tänddelar i sommras och då har bilen inte rullat en meter, knappt vait i gång, monterade bosch delar, så jag har alltså ej monterat biltema eller anndra budget delar
Mattias R: har bytt insug till ett med enkelförgasare på då jag först misstänkte att någon av dessa 2 var defekt eller trasig. ny packning och klister. tätt? jadå till 100%!, observation borde även läggas på att bilen har H-Motor och har alltid haft det, och jag frågar mig fortfarande lite grann på varför just min har brytarspetser, det borde vara logiskt bättre med brytarlöst. enda som är är att motorn är bytt från en 83-ans orginal till en 1984 års 99GL motor.
det här resonomanget riktar sig allt mot att det är något med tändningen som är fel. det tror jag men, som någon nämmnde så kan ett stift vara dött, har kontrollerat det och då bytte jag alla fyra till nya, just det att bilen gick bra och var stark när debn gick på 1, 3, 4, (2död)… men att den gick sämmre och var orkeslös på alla fyra, som om den inte får tillräcklig gnista… hur är det med kondelsator m.m. om man slår på tändningen när brytarna är i hop och pillar isär dom med en mejsel så uppsår en ljusbåge och slutar direkt när men fått ett spel mer än 0,5 mm.
22 februari, 2006 kl. 07:46 #92586stefan
Deltagareom det nu inte slutade med nåt fel i fördelaren så mät kompressionen………..du verkar ju ha provat allt annat så……..
24 februari, 2006 kl. 22:53 #92587matthias r
DeltagareHoppsan, där läste man för snabbt… såg bara ”GLs” och kopplade i det undermedvetna direkt ihop det med en 79-80:a, trots att modellen finns till 83… självklart skulle vi då snackat bara H-motor.
Men följ ändå felsökningsideerna av alla talare här, hjälper det inte så fram med kompprovaren. Eller varför inte, börja med det istället så kan grundläggande motorfel uteslutas eller inringas direkt./Matte
25 februari, 2006 kl. 13:25 #92588saab-jonte
Deltagaremattias: hehe.. så kan det vara, ska undersöka och ta kompprov på måndag och justera tändningen så bra jag kan med befintlig fördelare på. så återkommer jag med värden för bilen så får jag se om jag har problem med maskineriet eller om det är kringutrustningen som är knasig.
25 februari, 2006 kl. 16:10 #92589stefan w
DeltagareJag har ingen bra ide och ger därför inte nåt direkt tips, men jag skall nämna ett fenomen som jag haft på en 900 GL. Bilen gick på 3 cyl. Konstaterade att fördelarlocket spruckit. Bytte detta + rotor o stift. Bilen gick fortfarande på 3. Slet mitt hår, kollade allt jag kom på att kolla. Allt såg bra ut. Sista förtvivlad och omotiverad åtgärd var ur med de nya stiften, och vad ser jag?? Ett stift var helt utan elektrodavstånd. Nya stiftet!!! Jag hade tagit det direkt ur förpackningen och skruvat i det. Efter detta tar jag inget för givet precis som Kaparn skriver, utan jag har med i beräkningen att en ny reservdel faktiskt kan vara felande även fast den är ny och försöker komma ihåg detta när jag felsöker.
25 februari, 2006 kl. 20:05 #92590Bengt Åkesson
DeltagareTändstiftens elektrodavstånd bör man alltid kolla innan montering. Någon kan ha tappat kartongen med stift i golvet och då kan avståndet vara ”nada”.
/B
26 februari, 2006 kl. 08:49 #92591hans s.
DeltagareKolla kompressionen i motorn, kan vara en ventil som inte stänger riktigt.
/Hans - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.