Blaska ur vxl-låda-med diesel?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Blaska ur vxl-låda-med diesel?

Detta ämne innehåller 10 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-03-08 20:59.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13897

    stefan w
    Deltagare

    Jag skall rengöra växellådan på min V4 och tänkte då ta diesel för detta.

    1. Tappa ur oljan
    2. Fylla den helt med diesel (eller till hälften så jag slipper e.v. duscha kopplingen )
    3. Köra en stund med framhjulen i luften
    4. Tappa ur dieseln och om den är smutsig upprepa 2 och 3
    5. I med en simpel motorolja och köra en stund
    6 Tappa ur denna och fylla på QS Q5 75W

    Jag har läst en del inlägg om att använda lacknafta men jag inbillar mig att diesel smörjer lite bättre. Jag har en misstanke att eftersom rengöring med just lacknafta avhandlats så fungerar det inte med diesel. Att jag väljer diesel beror bara på att jag har det hemma.
    Kan diesel skada något i lådan?

    #92818

    fuling
    Deltagare

    Skulle förvåna mig kopiöst om dieseln skulle skada något i lådan.

    #92819

    Martin Sigge
    Deltagare

    Jag hade problem med att frihjulet hängde sig, så jag började med att tappa ur oljan. Den såg ut som silverfärg (men det var nog mest aluminium och stål).

    Sen fyllde jag på lite diesel och körde ett varv runt kvarteret. Allt lät normalt, men det som kom ut när jag sen tömde såg ungefär likadant ut som första gången, fast mer lättflytande.

    Andra varvet lät det också normalt, men det som kom ut vid tömning såg ganska skapligt ut; inte så mycket partiklar.

    För att göra det hela grundligt fyllde jag ytterligare en gång med diesel, men efter en minmut eller så började det låta ganska illa i lådan (malande ljud), och jag körde försiktigt hem, tömde ur dieseln som såg rätt fin ut, och återfyllde med växellådsolja. Oljudet försvann när den fick riktig olja igen, och sedan dess har den gått fint, och frihjulet har aldrig hängt sig igen.

    Slutsatsen är väl att man lugnt kan skölja med diesel, men som Du föreslår är det nog fiffigt att hissa upp bilen och bara köra obelastat när man sköljer. Det jag gjorde var nog inte så smart, men jag slapp hissa upp bilen (vilket ju hade varit lätt gjort). I alla fall tog nog inte min låda någon skada.

    Snart är det vår!!

    hilsen/MO

    #92820

    henric
    Deltagare

    Tack för tipset Martin, ska försöka med den operationen på långnosen. Jag hade tänkt att höra av mig till dig men efter några datorhaverier så är din adress väck. Hör gärna av dig.

    MVH Henric henric.tungstrom@telia.com

    #92821

    petter
    Deltagare

    Står det inte fotogen som rekommendation nånstans här på hemsidan. Personligen körde jag endast med syntetmotorolja en gång, körde försiktigt ca en kilometer innan jag tappade ur igen och på med QS. Hade problem med att växla ned till tvåan dessförinnan, men de problemen försvann direkt. Oklart om det berodde på sköljning eller på QS, dock.

    Mvh Petter

    #92822

    stefan w
    Deltagare

    Det är just 2:an och frihjulet som är problemet. När lådan är kall så är 2:an svår att få i och får jag i den så är det inte till nån nytta eftersom frihjulet redan släppt. Lägger jag då i 1:an eller 3:an så greppar det igen. Tar jag sedan 2:an så släpper det Skumt. När lådan blir varm så fungerar det bättre. Lådan har rullat ca 26000 mil men går ändå skapligt tyst så jag skall pyssla om den lite så kanske den går 30000. Jag läste om att man skall lossa påfyllningen innan man tappar ur oljan. Jag glömde detta en gång när jag skulle byta olja och tappade ur och fick sen inte ur påfyllningspluggen , men det löste sig. Jag lyfte upp plastgrunken till frihjulslåsningen och fyllde där istället.

    #92823

    fuling
    Deltagare

    Fotogen eller diesel, spelar cyckelpump.
    Vätska som i bästa fall löser skiten.

    citat:
    Jag lyfte upp plastgrunken till frihjulslåsningen och fyllde där istället.

    Den var inte dum (tumme upp)

    #92824

    Martin Sigge
    Deltagare

    Det är nog välbetänkt att göra sista sköljningen med lite vanlig olja för att undvika diesel eller fotogenrester i den nya oljan, som Stefan W föreslår.

    #92825

    bjorn dahl
    Deltagare

    Jag läser i min verkstadshandbok till tvåtaktarn att fotogen ska de vara .Fyll upp o kör en kort bit,tappa ur
    Kan de bli enklare?

    #92826

    stefan w
    Deltagare

    Ärligt så tror jag att, precis som fuling skriver, att det inte spelar roll vad man sköljer med bara det löser men jag föredrar att ha hjulen i luften. Låser man det ena hjulet nåt ögonblick så får man diffen tvättad också, om man inte har diffbroms alltså. Funkar nog med bensin också. Lite mer eldfängt att hantera bara. Dagens diesel är ju rätt blaskig och löser nog bättre jämfört med dieseln som fanns på den tiden som 2T handböckerna skrevs. Dieseln då förresten innehöll väl ämnen som inte var så kul, svavel o dyl. Kanske synkringarna inte var så glada åt det.

    #92827

    stefan w
    Deltagare

    Nu är det gjort! Den gamla oljan tappades ur och jag skjöljde 2 ggr med diesel. Franhjulen var upplyfta samt även bakvagnen så att bilen stod plant. Vid varje skjöljning så körde jag med hjulen spinnande 3-4 min och på alla växlarna, till sist gick det inte att växla. Jag avslutade med att skjölja med motorolja vilket nog var klokt för det rann dieselblandad olja en bra stund ur lådan. Påfyllningen av vätskorna fick ske genom hålet för frihjulslåsningen sedan denna demonterats efterson påfyllningen vägrade släppa. Detta fungerade utmärkt med hjälp av tratt med pip som var nog stor så att pinnen till frihjulslåsningen pick plats inne i pipen utan att det för den skull gick sakta att fylla. Som avslutning fyllde jag med QS Quadralube 75W och jag känner bra nog skillnad på både frihjulsfunktion och växling. Frihjulet har hittills inte missat en gång och man kan tro att växelspaken sitter med andra änden i en smörbytta. Vid varje skjöljning rensades magnetpluggen från spån men vid sista skjöljningen med motoroljan var mängden obefintlig.

    Så här långt har allt gått bra men jag får nu se om packboxarna håller tätt eller inte. Det är upp till var och en att våga prova dieseltricket men två saker har jag erfarit, och det är att det kan vara klokt att ha hjulen i luften samt att slutskjölja med en vanlig motorolja innan växellådsoljan påfylles.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng