blinkers og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / blinkers og900

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / blinkers og900

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 12, 2011 at 18:27 #25708

      Jag har kollat säkringar men alla hela. Har inte blinkers någonstans (inte ens på instrumentpanelen), och undrar om det kan vara blinkers-relät? Verka lite konstigt tyckte jag att alla tre utgångarna på relät är kass

        februari 12, 2011 at 18:50 #181880

        Låter som en bra gissning. Fungerar inte varningsblinkers heller?

          februari 12, 2011 at 19:02 #181881

          hmm nu funka det. 😕 kanske lite fuktigt någonstans som nu torkat

            februari 12, 2011 at 19:05 #181882

            Kan ju även vara spaken, kollat anslutningarna bakom ratten?

              januari 6, 2012 at 18:10 #188834

              Jag undrar vad av följande som behöver göras för att byta en blinkersspak som inte alltid vill fastna i aktiverat läge:

              1/ måste batteriet frånkopplas för byte av blinkersspaken?

              2/ kan det räcka med lite 5-56 i den silvriga delen av blinkersspaken som sitter på rattstången?

              3/ om en utbytesblinkersspak saknar pil för helljus (men det känns som att spaken kan dras emot en), bör den ändå ha helljusfunktion (eller fanns det 900 utan)?

              4/ måste mittkonsolen, knäpanelen samt instrumentbrädan bort för att kunna byta blinkersspaken?

                januari 6, 2012 at 18:12 #188835

                @turbo4ever wrote:

                måste mittkonsolen, knäpanelen samt instrumentbrädan bort för att kunna byta blinkersspaken?

                Nej,det är hur enkelt som –
                bara av med den lilla kåpan under ratten,sedan sitter det 2 skruvar på en “brygga” som du dra/lyfter ner tillsammans med begge spakarna 🙂

                  januari 6, 2012 at 18:21 #188836

                  Ok, tackar för svaret, kan jag få be om ett förtydligande:

                  så här:

                  1/ av med ratten

                  2/ bort med plastkåpan under yttersta delen av rattstången

                  3/ skruvar bort de två synliga torxen som sitter i ytterkanterna på den övre plastkåpan. Men sedan förstår jag inte vilka skruvar jag skall ta bort. Själva den silvriga delen av blinkersspaken sitter med två torx, varav jag fått bort den nedre.

                    januari 6, 2012 at 18:27 #188837

                    @turbo4ever wrote:

                    Ok, tackar för svaret, kan jag få be om ett förtydligande:

                    så här:

                    1/ av med ratten

                    2/ bort med plastkåpan under yttersta delen av rattstången

                    3/ skruvar bort de två synliga torxen som sitter i ytterkanterna på den övre plastkåpan. Men sedan förstår jag inte vilka skruvar jag skall ta bort. Själva den silvriga delen av blinkersspaken sitter med två torx, varav jag fått bort den nedre.

                    Nej låt bara ratten sitta kvar-
                    du kommer åt dom 2 små skruvarna genom att vrida ratten.

                    När kåpan är nere hittar du dom till “bryggan här

                    Sedan sitter sparkarna med var sina 2 skruvar

                    Är du tveksam kan du hitta lite hjälp i denna tråden

                      januari 6, 2012 at 18:33 #188838

                      OK! Så när även de skruvarna som är markerade med röd pil i bilden ovan lossas, så skall “spak-bryggan” följa med neråt?

                      Ratt och bilbatteri demonteras således ej.

                      Tack återigen.

                        januari 6, 2012 at 18:40 #188839

                        @turbo4ever wrote:

                        OK! Så när även de skruvarna som är markerade med röd pil i bilden ovan lossas, så skall “spak-bryggan” följa med neråt?

                        Ratt och bilbatteri demonteras således ej.

                        Tack återigen.

                        När dom gula (som är till själva kåpan) och röda skruvarna (som håller “bryggan”) är demonterade kan du lyfta ner “bryggan” med sparkarna.

                        Sedan skruvar loss den spaken du vill byta genom att demont dom 2 gröna skruvarna den sitter med.

                        Ratt demonteras inte,men vill du vara på den säkra sidan om du inte gjord detta innan –
                        så kan det vara en bra idé och koppla loss batteriet.

                          januari 6, 2012 at 18:43 #188840

                          Om jag inte demonterar batteriets minuspol, vid vilket moment skall jag vara särskilt försiktig?

                            januari 6, 2012 at 18:51 #188841

                            Det går nog inte och krångla till det –
                            är faktisk rätt så enkelt på OG 900.

                            Får man fråga vad det är för en OG 900 årsmodell med el utan farthållare ??

                              januari 6, 2012 at 18:55 #188842

                              1987 900 T16 f-hållare. Byter till blinkersspak utan f-hållare (hittade ingen 1987 med f-hållare)

                              Kan jag passa på och fråga om du vet hur man byter höljet (svarta plasten) på yttre sidobackspegel (eldriven)? Jag har en eldriven backspegel från en 1992 9000 – som enl uppgift – skall ha samma yttre kåpa.

                                januari 6, 2012 at 20:57 #188847

                                Jag lyckades inte. Det var långifrån så lätt eftersom originalblinkersspaken har fyra extra kablar (ansluter på själva spaken), inre kontakt syntes ej till. Det saknade helt den andra.

                                Den andra lyckades få till helljus, vä blink men ej hö blink. Varningsblinkers lyckades blinka alla ljus (6 st + instrumentpanel).

                                Vad göra?

                                1/ renovera den gamla spaken?

                                2/ hitta en annan blinkersspak (ngn som har en)? – men hur gör jag med kablarna som ansluter till spaken – klippa och skarva?

                                  januari 7, 2012 at 09:52 #188859

                                  Blinkersspaken (som inte fastnar i sina aktiverade lägen – man måste hålla upp/ner spaken) kan den renoveras och isåfall hur? Tacksam för alla förslag.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.