blinkers og900

Forum Modellspecifika forum OG900 blinkers og900

Detta ämne innehåller 18 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-01-14 11:57.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25708

    mulleina
    Deltagare

    Jag har kollat säkringar men alla hela. Har inte blinkers någonstans (inte ens på instrumentpanelen), och undrar om det kan vara blinkers-relät? Verka lite konstigt tyckte jag att alla tre utgångarna på relät är kass

    #181880

    mattem
    Deltagare

    Låter som en bra gissning. Fungerar inte varningsblinkers heller?

    #181881

    mulleina
    Deltagare

    hmm nu funka det. 😕 kanske lite fuktigt någonstans som nu torkat

    #181882

    anderslindh
    Deltagare

    Kan ju även vara spaken, kollat anslutningarna bakom ratten?

    #188834

    turbo4ever
    Deltagare

    Jag undrar vad av följande som behöver göras för att byta en blinkersspak som inte alltid vill fastna i aktiverat läge:

    1/ måste batteriet frånkopplas för byte av blinkersspaken?

    2/ kan det räcka med lite 5-56 i den silvriga delen av blinkersspaken som sitter på rattstången?

    3/ om en utbytesblinkersspak saknar pil för helljus (men det känns som att spaken kan dras emot en), bör den ändå ha helljusfunktion (eller fanns det 900 utan)?

    4/ måste mittkonsolen, knäpanelen samt instrumentbrädan bort för att kunna byta blinkersspaken?

    #188835

    plankan
    Deltagare

    @turbo4ever wrote:

    måste mittkonsolen, knäpanelen samt instrumentbrädan bort för att kunna byta blinkersspaken?

    Nej,det är hur enkelt som –
    bara av med den lilla kåpan under ratten,sedan sitter det 2 skruvar på en ”brygga” som du dra/lyfter ner tillsammans med begge spakarna 🙂

    #188836

    turbo4ever
    Deltagare

    Ok, tackar för svaret, kan jag få be om ett förtydligande:

    så här:

    1/ av med ratten

    2/ bort med plastkåpan under yttersta delen av rattstången

    3/ skruvar bort de två synliga torxen som sitter i ytterkanterna på den övre plastkåpan. Men sedan förstår jag inte vilka skruvar jag skall ta bort. Själva den silvriga delen av blinkersspaken sitter med två torx, varav jag fått bort den nedre.

    #188837

    plankan
    Deltagare

    @turbo4ever wrote:

    Ok, tackar för svaret, kan jag få be om ett förtydligande:

    så här:

    1/ av med ratten

    2/ bort med plastkåpan under yttersta delen av rattstången

    3/ skruvar bort de två synliga torxen som sitter i ytterkanterna på den övre plastkåpan. Men sedan förstår jag inte vilka skruvar jag skall ta bort. Själva den silvriga delen av blinkersspaken sitter med två torx, varav jag fått bort den nedre.

    Nej låt bara ratten sitta kvar-
    du kommer åt dom 2 små skruvarna genom att vrida ratten.

    När kåpan är nere hittar du dom till ”bryggan här

    Sedan sitter sparkarna med var sina 2 skruvar

    Är du tveksam kan du hitta lite hjälp i denna tråden

    #188838

    turbo4ever
    Deltagare

    OK! Så när även de skruvarna som är markerade med röd pil i bilden ovan lossas, så skall ”spak-bryggan” följa med neråt?

    Ratt och bilbatteri demonteras således ej.

    Tack återigen.

    #188839

    plankan
    Deltagare

    @turbo4ever wrote:

    OK! Så när även de skruvarna som är markerade med röd pil i bilden ovan lossas, så skall ”spak-bryggan” följa med neråt?

    Ratt och bilbatteri demonteras således ej.

    Tack återigen.

    När dom gula (som är till själva kåpan) och röda skruvarna (som håller ”bryggan”) är demonterade kan du lyfta ner ”bryggan” med sparkarna.

    Sedan skruvar loss den spaken du vill byta genom att demont dom 2 gröna skruvarna den sitter med.

    Ratt demonteras inte,men vill du vara på den säkra sidan om du inte gjord detta innan –
    så kan det vara en bra idé och koppla loss batteriet.

    #188840

    turbo4ever
    Deltagare

    Om jag inte demonterar batteriets minuspol, vid vilket moment skall jag vara särskilt försiktig?

    #188841

    plankan
    Deltagare

    Det går nog inte och krångla till det –
    är faktisk rätt så enkelt på OG 900.

    Får man fråga vad det är för en OG 900 årsmodell med el utan farthållare ??

    #188842

    turbo4ever
    Deltagare

    1987 900 T16 f-hållare. Byter till blinkersspak utan f-hållare (hittade ingen 1987 med f-hållare)

    Kan jag passa på och fråga om du vet hur man byter höljet (svarta plasten) på yttre sidobackspegel (eldriven)? Jag har en eldriven backspegel från en 1992 9000 – som enl uppgift – skall ha samma yttre kåpa.

    #188847

    turbo4ever
    Deltagare

    Jag lyckades inte. Det var långifrån så lätt eftersom originalblinkersspaken har fyra extra kablar (ansluter på själva spaken), inre kontakt syntes ej till. Det saknade helt den andra.

    Den andra lyckades få till helljus, vä blink men ej hö blink. Varningsblinkers lyckades blinka alla ljus (6 st + instrumentpanel).

    Vad göra?

    1/ renovera den gamla spaken?

    2/ hitta en annan blinkersspak (ngn som har en)? – men hur gör jag med kablarna som ansluter till spaken – klippa och skarva?

    #188859

    turbo4ever
    Deltagare

    Blinkersspaken (som inte fastnar i sina aktiverade lägen – man måste hålla upp/ner spaken) kan den renoveras och isåfall hur? Tacksam för alla förslag.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng