Borrning till 93 mm av V4 motor

Forum Övrigt SSR Borrning till 93 mm av V4 motor

  • Detta ämne har 18 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2008-11-16 19:57 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #18888

    Till den som vet!
    Det verka som om många beskriver hur dom borrat sina v4 cylindrar till 93 mm.
    Min fråga är om man borrar upp sin standard 1500 cc motor till 93 mm
    -vilka kolvar passar rakt av?
    -Vad gör det för effekt om resterande är orginal?

    Kunskap är makt!
    //roger

    #129681
    roger
    Deltagare
    Roger_kristallv23 wrote:
    Till den som vet!
    Det verka som om många beskriver hur dom borrat sina v4 cylindrar till 93 mm.
    Min fråga är om man borrar upp sin standard 1500 cc motor till 93 mm
    -vilka kolvar passar rakt av?
    -Vad gör det för effekt om resterande är orginal?

    Kunskap är makt!
    //roger

    På din fråga, det gör man inte.. Man sätter i en 1700cc vevaxel också.

    – Troligtvis 93mm kolvar, men var du ska hitta såna till en 1500cc motor, det vettefan, du har en annan höjd på dom jmf med 1700cc kolvar. Det är få som gjort så här jmf med 93 borr till en 1700.

    – Marginellt, du får 1600cc så lite mer vrid, kanske nån hästkraft ytterligare.

    #129682
    mats a
    Deltagare

    Strypningen sitter till stor del i topparna. Öppnar man dem med större ventiler och tar upp såväl insug som utblås ökar man prestanda avsevärt. Men att – som Roger säger – ta endast ett av flera steg är inte tillräckligt eller ens tillrådligt.

    Annars säljer tex Dalhems kolvar med rätt dimension, både vad gäller bredd som höjd. Bör kompletteras med lämplig kam, ventilfjädrar och förgasare. Grunden är dock en 1700-vev.

    #129692
    morris
    Deltagare

    rätt höjd innebär att man slipper plana blocket som du får göra om man använder sig av ford 2,8 kolvar??
    Vad kostar kompletta kolvar om man handlar utan rabatter?

    #129697
    roger
    Deltagare
    morris wrote:
    rätt höjd innebär att man slipper plana blocket som du får göra om man använder sig av ford 2,8 kolvar??
    Vad kostar kompletta kolvar om man handlar utan rabatter?

    Nej, rätt höjd innebär att avståndet från centrum på kolvbulten till kolvplanet uppepå kolven är rätt. Sätter du 1500cc kolvar i ett block med en 1700cc vevaxel så sticker kolven upp ovanför blockplanet som en tulpanlök på våren.

    #129714
    morris
    Deltagare

    Du ser vad man kan lite…. men behöver du plana blocket med dom rätta kolvarna ihopsatt med 1700 vev ?
    Tanken är att det kostar att bearbeta ett block och kan man hålla ner den kostnaden genom att bara borra (inte plana) så kanske det är ett bättre alternativ än 2,8 kolvarna?
    För om du ska plana så måste väl vinklarna skena iväg och insuget blir för litet vilket bara den seriösa får till ??

    #129715
    roger
    Deltagare
    morris wrote:
    Du ser vad man kan lite…. men behöver du plana blocket med dom rätta kolvarna ihopsatt med 1700 vev ?
    Tanken är att det kostar att bearbeta ett block och kan man hålla ner den kostnaden genom att bara borra (inte plana) så kanske det är ett bättre alternativ än 2,8 kolvarna?
    För om du ska plana så måste väl vinklarna skena iväg och insuget blir för litet vilket bara den seriösa får till ??

    Kolvarna som hör till en 1700cc vevaxel passar utan åtgärd i ett block.

    Fattar inte vad du surrar om… Varför ska du plana blocket?

    #129716
    mats a
    Deltagare
    morris wrote:
    För om du ska plana så måste väl vinklarna skena iväg och insuget blir för litet vilket bara den seriösa får till ??

    Javisst. Om topparna ska planas bör de alltid planas tillsammans med såväl block som insug. Det görs enklast (och därmed på lång sikt billigast) hos en motorverkstad. Efter att först ha försökt fuska själv och sedan låtit olika motorverkstäder bygga tre olika motorer åt mig lämnar jag till proffsen allt sådant som kräver mikrometerpassning. Och det är oberoende av vilka kolvar man väljer.

    #129724
    roger
    Deltagare
    Mats A wrote:
    morris wrote:
    För om du ska plana så måste väl vinklarna skena iväg och insuget blir för litet vilket bara den seriösa får till ??

    Javisst. Om topparna ska planas bör de alltid planas tillsammans med såväl block som insug. Det görs enklast (och därmed på lång sikt billigast) hos en motorverkstad. Efter att först ha försökt fuska själv och sedan låtit olika motorverkstäder bygga tre olika motorer åt mig lämnar jag till proffsen allt sådant som kräver mikrometerpassning. Och det är oberoende av vilka kolvar man väljer.

    Mats A// Ni pratar om 2 olika saker känns det som. Det vanligaste är att man planar topplocken för ökat komp. Då måste man vinkla om insuget så det sluter tätt mot passningsytorna. Det är väl det du menar Mats?

    Det Morris pratar om är att sänka höjden på blocket för att kolvarna ska nå upp till packningsplanet, Det går ju, men vettefan om det går att göra så det blir bra.

    Tvärt om funkar ju, till viss del, ta 1500cc kolvar och använda ihop med 1700cc vevaxel, då sticker kolvarna upp ovanför kanten och man kan om utrymmet mellan kolvtopp och översta kolvringen medger det, svarva av kolvtoppen och göra sig en högkompskolv, men den kolven tål ju inte så mycket sen när den är tunnare.

    #129736
    morris
    Deltagare

    Som jag fattat är : Bygger du med ford 2,8 kolvar så får du för lite komp hur planade topparna än är och då ger du dej på att plana blocket oxå.
    Jag har ej mer fakta än detta utan fick tips om att använder du orginal kolvar/stakar ur 2,8 så blir det fel om du inte planar blocket, men jag har kanske fått fel uppgifter…..

    #129738
    roger
    Deltagare
    morris wrote:
    Som jag fattat är : Bygger du med ford 2,8 kolvar så får du för lite komp hur planade topparna än är och då ger du dej på att plana blocket oxå.
    Jag har ej mer fakta än detta utan fick tips om att använder du orginal kolvar/stakar ur 2,8 så blir det fel om du inte planar blocket, men jag har kanske fått fel uppgifter…..

    Det kan jag inte svara på.

    #129751
    chakka
    Deltagare

    Slaglängden på vevaxeln skiljer sig knappt 8mm mellan en 1500- och en 1700-motor. Men vad är det egentligen mer än veven som skiljer? Med bibehållen kompression finns det ju strängt taget tre vägar att gå:
    – Samma kolvar men kortare vevstakar
    – Samma vevstakar men kolvar med lägre komphöjd
    – Kortare stakar OCH lägre kolvar (dvs inget av dessa gemensamt mellan modellerna)

    Vilken av dessa alternativ gäller egentligen för en högkomps-1700?

    #129758
    fuling
    Deltagare

    Komphöjden är
    1500= 45,5
    1700= 40,5
    Stakar är lika på 1500 & 1700
    Mao kolven vänder ca 1mm mer under topplocksplanet på en 1700 än på en 1500.

    #129772

    Hej,
    Det verka som jag startadeen debatt men min skjutna fråga från höften.
    Sammanfattningsvis: Om man skall borra blocket till 93 mm och använda Ford 2.8 V6 kolvar skall man även sätta in en 1700 vevaxel, rätt eller?

    Vad är skillnaden i diameter på ramlägena och vevlagerlägena mellan en 1500 och 1700 vev eller hur skiljar man mellan en 1500 och 1700 vev.

    Jag misstänker att jag kan kanske ha en 1700 vev i en boda.

    //Roger

    #129779
    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Vevaxeln är stämplad enligt bilden:

    Skillnaden mellan 1700 och 1500 kolv:

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng