Bosse – Saab 95 -69

Forum Övrigt Projekt / Min bil Bosse – Saab 95 -69

Detta ämne innehåller 41 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2017-08-15 09:21.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #401754

    AlexLindhe
    Deltagare

    Det blev ingen Ekeby-träff för Bosse, tyvärr.
    Ihopmonteringen gick utan större bekymmer, och nu är han ren och snygg inuti. Tanken kom på plats och ett vettigare påfyllningsrör hittades i gömmorna, så nu har han fått ett lite snyggare tanklock än det solblekta svarta i plast.

    IMG_0352

    Men inget gott som inte har något ont med sig, eller hur är det man säger? 😉
    Jag hade ju trott, i min enfald, att det bara skulle vara att vrida om nyckeln och tugga igång igen. Men riktigt så enkelt är det visst inte.
    Efter en del förgasarpuffar, flyttande av tändkablar och en hel burk startgas hoppade han faktiskt igång – en stund. Men det lät som att han höll på att strypa sig själv och så fort han inte fick full gas dog han direkt.

    Efter lite felsökning och allmänna svordomar kom vi (jag och sambon) fram till att det nog är förgasaren som är knepigt inställd. ”Locken” mot luftboxen står vidöppna och går knappt att röra, vilket känns lite märkligt. Det ser heller inte riktigt rätt ut vid alla små vipparmar och fjädrar som styr de där ”locken”.

    SÅ! På’t i eftermiddag igen. Tillsammans med en vän ska jag se om vi kanske kan ställa in förgasaren (som enligt säljaren ska vara en Weber 32/36). Även brytaravstånden ska ställas in ordentligt också.

    Vad hände med tanken då, förresten?
    Mja, vi pluggade igen den med Stål-Epoxy. Eftermiddagen lär utvisa om det har hållit tätt eller inte!

    IMG_0358

    Bilagor:
    #401764

    sabbe
    Deltagare

    Vill man ha bekymmer skall man köpa en felbestyckad Weber.

    #401786

    tore t
    Deltagare

    När man återmonterer forgasaren efter att ”topplocket” (på forgasaren altså) har varit demonterat, kan armen som styrer chokespjället havna ”på fel sita av topppunktet” , och då fungerar inte choken alls… (Har själv varit ute för detta)…
    Ut från det du beskriver, tror jag detta er felet….!
    Ta bort luftrenaren, Lossa de seks skruverna på förgasarens Lock 3-4 varv, så bør du klara att flytta armen över i rätt läge… dra så åt skruvarna, och forsöka provstarta …!

    #401895

    AlexLindhe
    Deltagare

    Haha, verkligen, @sabbe
    Härliga tider 😉

    • Det här svaret redigerades 1 år, 5 månader sedan av .
    #401897

    AlexLindhe
    Deltagare

    När man återmonterer forgasaren efter att ”topplocket” (på forgasaren altså) har varit demonterat, kan armen som styrer chokespjället havna ”på fel sita av topppunktet” , och då fungerar inte choken alls… (Har själv varit ute för detta)… Ut från det du beskriver, tror jag detta er felet….! Ta bort luftrenaren, Lossa de seks skruverna på förgasarens Lock 3-4 varv, så bør du klara att flytta armen över i rätt läge… dra så åt skruvarna, och forsöka provstarta …!

    Tack, jag testade att pilla med spjällarmen och fick den att ”lossna”. Den hade fastnat i vidöppet läge, men nu fungerar den igen.

    Det hjälpte dock inte med att få igång bilen, men jag inser också att jag glömt ställa brytaravståndet så kanske ligger en del fel där nu.
    Om inte det fungerar vet jag inte vad jag ska ta mig till. Kanske får bli verkstad i sådana fall. >_>

    #429749

    AlexLindhe
    Deltagare

    Hallå där!

    Det blev visst vinter, och med den hamnade stackars Bosse under en presenning och i dvala.
    Mycket har hänt sedan i höstas, även om det inte handgripligen (nåja) innefattar bilen. Det som skett är dock att föräldragården, där vi varit och skruvat, har blivit såld. Därför står vi just nu utan en vettig lokal att hålla till i. Bosse bor visserligen i sitt garage igen, istället för under en presenning på gården, men i det garaget finns ingen möjlighet att meka.

    Därför söker nu jag och de andar i Saabulous Saaberz en lokal lämplig som verkstad i Örebortrakten. Har du tips? Hojta gärna 🙂
    https://www.blocket.se/orebro/Verkstad_Garage_till_veteranbilsentusiaster_72887666.htm?ma=1

    Men vadå, Alex, har du inte gjort någonting med den stackars bilen? :'(
    Jodå, det har jag! Den har fått åka släpvagn från gården hem till stan, och jag har bytt bränslefilter (vilket jag borde gjort redan i höstas…) och gjort rent bränslepumpen.
    Jag och sambon har också lyckats få lite liv i åbäket, om än bara för en kort stund. Problemet med att bilkraken självdör efter bara en kort stund kvarstår, och snart har jag slut på idéer.

    Nästa steg nu blir att göra rent förgasaren ordentligt. Nya packningar och ny nål kom i posten igår, och ska hamna på plats under helgen. Jag funderar också på att sätta i ett extra bränslefilter under baksätet. Bränsleröret byttes ändå till slang i höstas, så det är snabbt gjort ändå.

    För, som ni kanske kommer ihåg, luktade det rätt mycket bensin i kupén. Det visade sig att det inte bara var golvet som tagit stryk av rost, utan även bränsleröret. Efter att jag kapat hela rördelen som går genom kupén och ersatt det med slang har lukten försvunnit.

    På återhörande! 😀

    Bilagor:
    #429912

    AlexLindhe
    Deltagare

    Så, söndagen kom och med den några timmar under huven på Bosse.

    Förgasaren, Weber 32/36, monterades av och plockades isär. Alla små kanaler gjordes rent, precis som filtret/”silen”, nålen byttes till en ny och flottörnivån ställdes.
    Och, hör och häpna, biljäkeln gick till slut igång!! Och höll sig på tomgång i säkert 10 minuter, helt för egen maskin.
    – Äntligen! tänkte jag.

    Efter de där 10 minuterna kände vi oss nöjda och stängde av bilen med tändningen. Vi ville montera på luftburken och sätta på ett annat däck höger fram, då det som satt där har pyspunka och inte hade supermycket luft kvar i sig.

    När tändningen vreds av kom en avgassmäll – en ganska rejäl sådan. Nåja, vi bytte däck och monterade på luftburken.
    Glad i hågen hoppade jag in i bilen och vred om nyckeln för att köra runt garagelängan en sväng. Vi ville ju se om motorn klarade lite mer än bara tomgången.

    Men någon provtur blev det inte. Motorn bara tuggade, och vägrade tända igen. Och inget vi gjorde hjälpte. Inte ens startgas.
    Vi kollade stiften, som får gnista. Vi provade med en ny tändspole – ingen skillnad.
    Det gick inte ens att knuffa igång den.
    Vi skruvade till och med ut stiften för att kolla så de inte flöt runt i bensin. Snustorra.

    Så, summa summarum – ett steg fram, två steg bak.
    Är det någon som har någon idé om vad som kan vara problemet?
    Jag blir tamigfan galen!

    Motor

    Bilagor:
    #429936

    saabcustom
    Deltagare

    De e inte så att du har en väldigt massa skräp/rost i tanken som kommer fram lite pö-om-pö ?
    Har du ett inline-filter (sånt i plast som du hade bild på) sittandes i bränsleledningen ? Kanske du skulle ha ett mellan tanken och pumpen och ett till mellan pumpen och förgasaren. Så du kan hålla koll på om och hur mycket smuts det kommer den vägen.

    Dom där tankarna kan rosta lika mycket inifrån som utifrån.

    Om du ska byta tank så kolla på septitankar till fritidsbåtar. Det finns en massa rostfria varianter. Har för mej att jag (för sent) hittade nån som skulle kunna ersätta originaltanken efter en mindre modifiering av röranslutningarna…

    / Kenth
    P.S. Bosse stod 23 bilar efter min bil på bandet. Min var oxo sjögrön en gång i tiden 😉 Tro´t eller ej….. B-)

    #429938

    Janne Hagnell
    Moderator

    Funar bränslepumpen?

    #429941

    AlexLindhe
    Deltagare

    Funar bränslepumpen?

    Japp, den fungerar – vad jag kan se – felfritt. 🙂

    #429942

    AlexLindhe
    Deltagare

    De e inte så att du har en väldigt massa skräp/rost i tanken som kommer fram lite pö-om-pö ? Har du ett inline-filter (sånt i plast som du hade bild på) sittandes i bränsleledningen ? Kanske du skulle ha ett mellan tanken och pumpen och ett till mellan pumpen och förgasaren. Så du kan hålla koll på om och hur mycket smuts det kommer den vägen.
    Dom där tankarna kan rosta lika mycket inifrån som utifrån.
    Om du ska byta tank så kolla på septitankar till fritidsbåtar. Det finns en massa rostfria varianter. Har för mej att jag (för sent) hittade nån som skulle kunna ersätta originaltanken efter en mindre modifiering av röranslutningarna…
    / Kenth P.S. Bosse stod 23 bilar efter min bil på bandet. Min var oxo sjögrön en gång i tiden Tro´t eller ej….. B-)

    Tanken var väldigt skitig när jag tog ur den i höstas. Den sköljdes, ställdes 24h med citronsyra i, och sköljdes sedan igen. Den såg och kändes ren då iaf, men det är klart att det fortfarande kan vara så att det är skit kvar som fortsätter ställa till det. Jag har funderat på att sätta in ett filter till, under baksätet, just av den anledningen. Men så var det någon som sa att ett sådant filter kan göra att det svårt för bränslepumpen att få fram tillräckligt med soppa… Kan det verkligen stämma?

    Bra tips om septitank för båt! Blir det ett byte ska jag absolut titta på en sådan 🙂

    Oj, är det så? Vad kul att höra – och ganska oväntat 😉
    Sjukt imponerad av ditt bygge!

    #429946

    Janne Hagnell
    Moderator

    Jepp, pappersfilter är tryck-, inte sugfilter. Ta av hatten på bränslepumpen och kolla filtret där. Har du mycket skräp i tanken kan du få just fenomenet att den startar och sedan stannar för att filtret sätter igen. Då är det bara att plocka loss och rensa, starta och köra tills den stannar, rensa igen osv tills det är slut på skit – och det kan ta en stund… Ja, eller byta tank, förstås.
    En mer långsökt idé är att slangen från tanken till röret i kupén delvis vulkat igen av ålder och värme. Att byta den slangen, och de andra med för den delen, är ju en enkel åtgärd som i vilket fall är bra i förebyggande syfte.

    #429947

    AlexLindhe
    Deltagare

    Jepp, pappersfilter är tryck-, inte sugfilter. Ta av hatten på bränslepumpen och kolla filtret där. Har du mycket skräp i tanken kan du få just fenomenet att den startar och sedan stannar för att filtret sätter igen. Då är det bara att plocka loss och rensa, starta och köra tills den stannar, rensa igen osv tills det är slut på skit – och det kan ta en stund… Ja, eller byta tank, förstås. En mer långsökt idé är att slangen från tanken till röret i kupén delvis vulkat igen av ålder och värme. Att byta den slangen, och de andra med för den delen, är ju en enkel åtgärd som i vilket fall är bra i förebyggande syfte.

    Ah okej, tack! Jag visste inte ens att fanns en skillnad där. Men då bör det finnas sugfilter att införskaffa då..?
    Pumpen är rengjord bara några dagar innan bilen startades i söndags, och då var det lite skit i den. Får ta loss den igen då, och göra rent en gång till. 🙂

    Från tanken till kupén, alltså? Tror jag har rör hela vägen där, faktiskt. Delen inne i kupén bytte jag i höstas till slang då delar av röret fått rostskador. Kanske lika bra att kolla rörändarna igen också, så jag inte gjort något dumt där också.
    Kanske ska fixa lite tryckluft också, och blåsa rent i alla slangar och rör…?

    #429955

    saabcustom
    Deltagare

    Filter runt pumpar…. över varje filter får man ett tryckfall, Pumpar är i allmänhet bättre på att trycka än att suga. Därför påverkas systemet ”tank—>pump—>förgasare” mindre av att du sätter filtret på trycksidan mellan pumpen och förgasaren. Men du kan ju alltid prova med att sätta ett filter på sugsidan, Du väljer lämpligen ett filter som är så stort som möjligt för att (förhoppningsvis) få så lågt tryckfall som möjligt. Om det funkar ser du ju enkelt på om det kommer bensin ur pumpen eller inte…..

    Observera att ledningen från tanken till pumpen också inför ett tryckfall som pumpen egentligen inte gillar. Därför är det viktigt att även den delen är OK.

    Jag köpte 8mm bränsleledning i koppar på Biltema, och ersatte det gamla murkna röret hela vägen från tanken till pumpen. Hyfsat lätt att montera, rostar inte och funkar bra.

    Idén med ett filter på sugsidan var att det är lättare att hålla koll på OM det kommer smuts från tanken, Men du kan naturligtvis hålla koll på silen i pumpen istället. Lite kladdigare bara men det kanske måste göras på det sättet….

    / Kenth

    • Det här svaret redigerades 9 månader sedan av .
    #429975

    Janne Hagnell
    Moderator

    Du måste väl ha slang från tanken in i kupén? Eller har du rör direkt på tanken? Låter som det skulle vara svårt att få dit med tanke på att man måste mickla det igenom förstärkningsplåtarns över baksxeln.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng