Bränsleförbrukning SAAB 99 (eller 90), enkät!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bränsleförbrukning SAAB 99 (eller 90), enkät!
Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Bränsleförbrukning SAAB 99 (eller 90), enkät!
- Detta ämne är tomt.
-
FörfattareInlägg
-
Min SAAB 99 GL Super Automatic (3d CC) verkar dra runt 1,1l/mil. Detta är ”blandad körning” men med klar övervikt för landsväg (bor 3,5 mil ut på landet). Det förefaller väl rätt normalt för en gammal bil med automat och dubbelfuggar.
Men hur är bränsleförbrukningen på andra 99or och 90? Jag har ju själv haft flera 99or, men det var på den tiden man tankade och var glad, så inte minns jag vad de drog (eller om jag ens mätte).
Förresten stör jag ju mig inte på förbrukningen på min 99 nu heller, men jag vardagskör den ju inte heller.Det finns lite tankar kring att skaffa åtminstone en till gammal SAAB. En ”skattesmitare” som kunde funka som vardagsbil åtminstone sommartid. Så det kunde vara lite skoj att höra vad olika 99-varianter drar:
– 1,7 respektive 1,85l manuell?
– 2l enkelförgasare manuell (70-talare)?
– 2l dubbelfugge manuell (70-talare)?
– 2l GLE och EMS? (visst är väl GLE alltid auto, eller minns jag fel?)
– GL 80-talare 4vxl?
– GL 5 vxl?
– Turbo?
– 90 5vxl?Slutligen, finns det några påtagliga/faktabaserade skäl att hellre titta på en 900 fram till 92 års modell som ”skattesmitare” framför en 99a eller 90a? Jag tänker då inte på komfort (en 99a duger gott åt mig och min lilla hund) utan snarare på slitage/reparationer och dylikt?
Anders Olsson
oktober 13, 2021 at 18:04 #489471Min 99:a från 1983 (5-växlad med 7:ans primär) vill jag minnas jag snittade 0,75 milen med när jag brukskörde den.
T16-caben från 87 snittar jag 1,16 milen, med femmans primär och gasglad högerfot. (varvar för högt i marschfart).
Tidigare og900i 8v från 87 drog 0,95 men då med 50/50 blandning 95 oktan och e85, bruksades hårt och tungt.Rent krasst, så drar en og900 eller 99:a inte så mycket mer än många mycket nyare bilar. Välservad och välinställd så är de rätt så snåla när man kör med skallen. Men det är ju sällan man gör det. I alla fall inte med turboladdning.
Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
Saab 9-3 Vector SC ´09Skämsbil:
Audi A6 AvantKassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion
november 10, 2021 at 13:01 #489988Sen till diskussion, men min 90a från 87 drar 0,95 cirkus blandad körning, 70% landsväg 30% stad kanske. Kör inte särskilt försiktigt med gasen.
Hej och God Fortsättning!
Den snålaste SAAB 99/900 jag haft är en 900 GLi -84. (B201 H-motor 118 hk)
Vi körde Stockholm-Skåne 6 ggr/år och jag roade mig med att mäta bensinförbrukningen.
Absolut minimum var 0.75l/mil ej över 90 km/h (förutom enstaka omkörningar). Detta är ren landsväg, 2 vx + 2 barn plus ofta markant last.
Förbrukningen är väldigt känslig. Ihärdig motvind räcker för att det går över 0.8 l/mil. Sommar/vinter-däck likaså samt lufttrycket i däcken, speciellt om man är lastad.Eftersom jag har erfarenhet av en 99 -73 så har jag efarenhet från den också. Knappast under 0.8 l/mil hur försiktigt man än kör.
Angående livslängd slitreservdelar 99/900. Jag har inte erfarenthet från 99 -81 — -84. Men jag erfor en tydlig skillnad mellan 99 -73 och 900 -84.
Som exempel så fick jag byta packningen i kopplingens huvudcylinder ca 3 ggr i 99-an från ny till ca 14 000 mil. Även andra gummi detaljer är sämre på 99an (OBS! -73)
På mina (två 900) -84 och -91 har jag inte behövt byta/renovera kopplingens huvud- och slavcylinder. 900 -84 gick 30 000 mil. Enda stärre reparationen var byte av
pinjonglager i växellådan. De äldre SAABarna tål E10/15 sämre och bör tankas med 98-oktan (+blyersättningsmedel).Orginal avgassystem håller mycket bättre på turbo av naturliga skäl (värme-torkar ur). På sugmotorer är det nog vettigt att ha rostfritt. Även om vi inte kör långt med våra
skattebefriade klenoder så är just kortkörningar är inte bra för avgassystemet av samma naturliga skäl. Det är svårt att få tag på slutljuddämparen till en 99 -73.
Dessutom så får man ”metalliskt klingnde ljud” livslängden ut med rostfritt.
När vi nu ändå är vid avgasröret så vittnar färgen på det väldigt mycket om motorns kondition och inställningar (dvs efter en icke försumbar landsvägskörning).Körstil. ca 9-11 000 mil mellan däckbyten på 900. SAAB orginal var Pirelli mjuka sämre slit undre gränsen, Michellin bättre övre gränsen.
Vänliga Hälsningar
Adam Zdunek
PS. Min 900S -91 gubbakör jag inte -;) -:). Det är en ”rolig” bil att köra. Lite får man unna sig.På 30 liter bensin kommer jag strax över 400 km med min 99 GL -83. Fyrväxlad manuell och förgasarmotor, men jag har ett väldigt snålt körsätt med tanke på bränslepriserna just nu. Kör mest motorväg och landsväg, brukar ligga i 90-100 km/h även på motorvägen.
99 GL -83maj 1, 2022 at 10:53 #493662Precis det resultatet jag kommit fram till med min Saab 90, 4-petad. Jag har inte ägt bilen så länge än dock. Tankade efter precis 40 mil och fick i precis 30 liter.
Pendlar utan köer, men det blir några stopp, bilen är pigg och glad så det håller sig väl till 80-90 km/h.
Jag trodde att fyrväxlaren skulle bytas ut snarast, men kommer absolut behålla den! Att slippa växla mellan 50 och upp är otroligt trevligt.När jag skulle ner till Sölvesborg en sommar så tänkte jag låta min 900i 2.0 -91 sträcka lite på sig och med 130 km/h på motorvägen ner till Laholm (från Göteborg), samt 80-90 km/h på 2.1-väg, samt över 100 km/h där det gick, så var bränsleförbrukningen ca 0,7 L/milen. Högre hastighet än 130 km/h verkar dock försämra förbrukningen.
900 GL 3d 4vxl -82, 90 4vxl -85 900i 4d -91, 900 2.0i 5d automat -97 9-5 2.0t automat SC Linear -06, 9-5 2.0t manuell SC Vector -06, 9-5 2.3t automat SC Vector -08, NG9-5 2.0t automat Vector -10
maj 10, 2022 at 10:17 #493852Saab 99 med T16 och låda med 6:ans primär:
Som minst har jag kommit ner i 0,85 l/mil mellan tankningar (tror jag kört snålare med låda med 7:ans primär, typ neråt 0,7 l/mil)
I medel: 1,09 l/mil
Som mest: 2,88 l/mil (kan hända att det var bankörning då 😉 )Vh. Henning
Saab 99 GLT16 -84
Kobolt Runabout (Super-7-replika)
http://hoftware.comMin 99GL Super Automatic är nybesiktigad, och för att få den igenom besiktningen krävdes en renovering av dubbelförgasaruppsättningen (dåliga membran, bl.a.).
Provkördes idag för att se vad förbrukningen landade på, hastighetsintervall 70-90km/h med en mycket liten del stadskörning. På exakt 14 mil drog den 11liter, eller knappt 0,8liter/mil.
Visst, det var ”bilpromenad” i avslappnat tempo, men jag höll hastigheten enligt skyltarna och gjorde några omkörningar av traktorer och söndagsbilister (söndagsbilister kännetecknas i detta fall av att huvudet frekvent vrids 180 grader för att titta på blommande träd, vackra stugor, vilande kossor m.fl. sevärdheter, medans trafikskyltar, mittlinjer och backspeglar fullständigt ignoreras…).
Hursomhelst, den förbrukningen känns mycket tillfredställande mot bakgrund av att den drog runt 1,2liter/mil före förgasarfixet!
Återigen, tack till er som bidragit med erfarenheter från era SAABar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.