Bromsar på 900 Aero -86–87
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bromsar på 900 Aero -86–87
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-12 20:57 av
saabaero.
-
FörfattareInlägg
-
april 11, 2015 kl. 16:58 #228704
Jag har en fråga till de som vet bättre än mig vilka bromsar det satt på 900 Aero -86 och -87. Jag är ägare av en 900 Aero 1987 och den har standardbromsar som satt på alla andra bilar den årsmodellen. Varför då denna fråga? Jo, jag har en kompis som har kompletta bromsar med nav och skivor liggande som är ventilerade och han har fått berättat för sig att årsmodellerna 1986 och 1987 hade Aeromodellen uppgraderade ventilerade skivor fram från fabrik. Eller är detta en option som var till för den amerikanska marknaden?
Någon som har koll på detta? Tacksam för information om detta!
Med vänlig hälsning Tedapril 11, 2015 kl. 20:04 #228914Stämmer bra har själv en aero 86 och har samma broms system som du beskriver.
Det finns dom som koncerterar detta system till det senare med handbromsen bak och 4×108 i bultdeling då.Med vänlig hälsning Nisse
Inte ovanligare än att jag hållit i åtskilliga såna ok med lite större utrymme för skivan i bygeldelen.
Finns inte de oken att tillgå kan man nog RELATIVT ENKELT göra om standard ok så de passar!
Vill man så kan man!
Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
Navet skiljer väl också, som Saabteddan skriver så har hans kompis nav skivor och ok liggande. Walle satte det ju på sin gamla 1985a men shimsade nåt i naven istället, osäker på hur. Jag skulle gissa att bromsarna tillkom på ”Varma” marknader, vilket man kan knappast kan beskylla Sverige för att vara. 🙂
Eg var det väl först 9-5 Aero 1999 som fick större bromsar modell ”Aero”? Känns som att bromsar aldrig vart nåt Saab fokuserat på….. Arvet från Karlsson på taket, han bromsade ju aldrig…..
Saabs bromsar på 900 efter 88 uppfyller väl de mesta kraven; man får tänka på att inte alla kör rally mellan rödljusen. Och de ”nya bromarna” räcker länge, i alla fall för normalt bruk. De ska skötas och pysslas om, som allt annat, men det som det slarvas mest med är nog byte av bromsvätskan; gör man inte det så samlar det sig vatten i oken, och kolvarna rostar.
Mycket vanligt fenomen på ”de nya bromsarna” på 900, att man får byta kolvarna. Sen bör man tänka på att om man skulle råka köpa Biltemas ok, så torkar dammskydden upp efter ETT ÅR, och måste bytas. Annars funkar oken helt ok.
Sen kör jag nog som Karlsson på taket; om man planerar körningen så behöver man inte bromsa mycket. Har mina Green Stuff klossar fram sen fem eller sex år, snart dax att byta, men inte riktigt än…Mvh Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
april 12, 2015 kl. 14:01 #231223Tack för era inlägg och att ni delar med er av er kunskap. Ni bekräftar mina teorier kring detta med bromsarna. Jag får se om jag köper dessa bromsar ändå och gör en uppgradering men nu vet jag ju hur detta förhåller sig på bilarna från fabrik.
Med vänlig hälsning TedJag har haft en US-specad Aero -87 och den hade dom ventilerade skivorna.
I vanlig Saab-anda finns det såklart undantag från ordinarie spec, dvs det brukar alltid finnas bilar som inte riktigt stämmer med hur det ska vara 🙂Nav, bygel och bromshus skiljer jämfört med std oken.
Den tjockare skivan gör att ”ET” på bromsarna måste ändras, därav delarna som skiljer.
Inkromet i oken är samma som std bromsarna.Det är ju inga racebromsar men nog klarar dom lite mer värre än std bromsar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.