Bromsslang 9000 ok

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bromsslang 9000 ok

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • mars 4, 2011 kl. 19:05 #182548

      @shinyhead wrote:

      Angående Volvobelägg i de större 9000-oken, kika i denna tråd hos våra turbokollegor http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=4&t=148248&hilit=bromsbel%C3%A4gg+volvo&start=25″ onclick=”window.open(this.href);return false;
      För er som inte orkar blippa dit

      Volvo V70 –140hp att dom passar till Saab 9000.
      De stämde 100% , ingen modifiering behövdes , och är större än Saabs original,ses från mina bilder.

      100% samma konstruktion med belägg som är större. Sitter på min 9000-94 sen igår.
      Hade räknat i dator ca 12-15% större broms area än Saabs belägg.
      Skriv bil reg KJO898 på autoexperten.se firma.

      Även BMW verkar funka bra

      mekonomens 02-MBD1230, klossar till BMW 535I 1985-1987. Då behövde jag bara putsa av klossarnas stålplatta lite granna för att dom skulle passa i oken. klossen går ut över periferin på skivan och är lite biffigare nere mot navcentrumet. Helt klart större yta som nyper över skivan.

      Den tråden tackar vi för!

      Hade missat den totalt trots att jag läser STCS ganska ofta… 😳 Skall se om jag inte kan testa detta under helgen, en polare har nya 850 belägg på hyllan. 😎

      MVH

        mars 5, 2011 kl. 20:21 #182580

        Blev ingen uppgradering för min del

        http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=182868&p=2063758#p2063758″ onclick=”window.open(this.href);return false;

          mars 5, 2011 kl. 22:32 #182582

          Kikade lite på samma sak idag jag också, tog en liten jämförelsebild.

          Ganska stor skillnad på beläggytan mellan 900 och 9000, borde nog kunna märkas. 🙂

          MVH

            mars 6, 2011 kl. 08:27 #182584

            Nog blir det skillnad med dom stora 9000 oken och det blir samtidigt en kraftigare skiva.
            Min slutsats är att Volvobelägget knappast är värt besväret.
            Behöver man värre doningar är Viggenskivor/9-5 Aero med lämpliga ok det som passar närmast

              mars 8, 2011 kl. 20:45 #182676

              Här är en bild på mina bromsslangar från Ford Sierra.
              Som synses kan dom gärna vara några cm längre

                mars 8, 2011 kl. 21:59 #182677

                Nån extra centimeter hade nog som sagt inte gjort nått, men å andra sidan så funkar väl det där 🙂 Eller hur ser det ut vid fullt rattutslag (även om man nu inte åker på det ofta…)?

                Vore ju fint om det fanns nån tabell över längd/nipplar på olika bromsslangar nånstans… så kunde man kanske finna någon som var lite längre.

                Men detta är alltså slangar från Ford Sierra 1986-1992 (t ex art.nr 660237 på Biltema)? Lutar mer åt att jag byter slangar istället för att bygger ett fäste för hålla fast skarven mellan orginalslangen till orginalröret (från de mindre oken), latheten slår till… 😳

                MVH

                  mars 9, 2011 kl. 06:07 #182679

                  På Mekonomens hemsida finns mått och anslutningsdimensioner så det är nog bara å sätta sig å leta 🙂
                  Tänk på att det finns adaptrar att köpa så det beköver inte hane med rätt dim i båda ändar 😉

                    mars 20, 2011 kl. 14:39 #182874

                    Gjorde ett besök på Biltema nu under veckan…

                    Detta är resultatet (dålig mobilbild)

                    Från vänster:
                    Saab 900 88-93 fram (66-222)
                    Ford Sierra/Scorpio (66-0237)
                    Ford Escort/Orion (66-230)

                    Jag hade tyvärr inget och mäta med, men slangen till Escort/Orion är några centimeter längre, inte mycket, men om det fungerade med Sierra-slangar så kanske det blir mer eller mindre perfekt med Escort/Orion-slangarna? 109kr styck kostar de förövrigt, jag köpte två så det märks inom kort om det funkar. Nipplarna är samma i alla fall. 🙂

                    MVH

                      mars 20, 2011 kl. 15:20 #182875

                      Blir nog perfa det där !

                        mars 20, 2011 kl. 19:12 #182881

                        Ok..

                        Vill nu bara också bekräfta, som alla andra att Ford Sierra slangar funkar finfint.. och såsom alla andra också säger så skulle det inte skada om dom vore lite längre, men det GÅR.

                        Fick även med ett par 9000 skivor som var i mycket bra skick. testade att plocka på dom i samma veva som jag bytte. Fungerade även det perfekt.. 🙂

                        Så.. tack för all hjälp denna gången 😉

                          april 4, 2011 kl. 16:56 #183353

                          Hej!

                          Lite återrapportering igen

                          Oken på plats (och allt annat för den delen också, ÄNTLIGEN), skulle nog våga säga att det blev perfekt med Escort/Orion-slangarna


                          Hjulen rakt fram


                          Styrstopp vänster

                          Enda som är kvar nu är egentligen att försöka få tag på nya bult till ok-hållarna fram, bak var det M10 så det var inga problem, men fram vettefaa.. Tum eller M12 fingäng?

                          Får bli ett samtal till Saab-åf och se hur många hundra kronor styck de vill ha för dessa. :mrgreen:

                          MVH

                            april 4, 2011 kl. 18:12 #183357

                            @joH900 wrote:

                            skulle nog våga säga att det blev perfekt med Escort/Orion-slangarna MVH

                            Ser tjusigt värre ut det där 😀

                            Vilken årsmodell är det vi snacka om på escort här ❓

                              april 5, 2011 kl. 16:37 #183391

                              @plankan wrote:

                              @joH900 wrote:

                              skulle nog våga säga att det blev perfekt med Escort/Orion-slangarna MVH

                              Ser tjusigt värre ut det där 😀

                              Vilken årsmodell är det vi snacka om på escort här ❓

                              Blev lite bättre än innan i alla fall, det mesta gick då i en eller flera bruna nyanser… 😀

                              Jag köpte slangarna på Biltema, där har de art.nr 66-230. Biltema listar att det skall vara samma för Escort 1983-1990 samt Orion 1983-1990.

                              MVH

                                april 5, 2011 kl. 18:50 #183396

                                @joH900 wrote:

                                Jag köpte slangarna på Biltema, där har de art.nr 66-230.MVH

                                Den info tackar vi för 😀

                                @joH900 wrote:

                                Biltema listar att det skall vara samma för Escort 1983-1990 samt Orion 1983-1990.

                                Jo en orion är en escort med skuff helt enkelt 😆

                                  november 5, 2011 kl. 17:03 #185005

                                  En liten uppdatering på detta…

                                  Kör man med Ford Escort slangar på en 900 som år låg (drygt 1varv kapade kilen) så verkar det som att det finns risk att bromsslangen kan ta i drivaxeln! Det hade gjort det på min svarta på båda sidor. Min röda däremot som inte är lika låg (okapade kilen-fjädrar) är slangarna orörda på trots samma körstil och ungefär samma antal mil.

                                  På den svarta nu har jag bytt till slangar till Ford Sierra istället som är lite kortare (ca 35cm istället för ca 39cm) och det såg ut att bli lite mer frigång mellan slang och drivaxel så jag hoppas det ska fungera nu. Om det inte fungerar med de kortare slangarna så får det bli att bygga någon fästbygel till dem, eller köra med orginal slang från 900 med tillhörande rörböj, ska tydligen fungera om man bockar om röret lite.

                                  Så om ni kör med Escort-slangar och glider lågt, kolla över slangarna så ni inte har råkat ut för samma problem som mig.

                                  MVH

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 49 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.