Bromsslang 9000 ok

Forum Modellspecifika forum OG900 Bromsslang 9000 ok

Detta ämne innehåller 48 svar, har 12 deltagare, och uppdaterades senast av 2012-03-09 17:30.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)
  • Författare

milkmachine
    Deltagare

Tjo..

Har en fråga som jag hoppas att någon har koll på..

Skall byta ok fram på min 900s (91’a) till 9000 ok, men vet ju att slangen då blir för kort.. Dock har jag inte hängt med på vad för slang som är en lämplig ersättare?
    Då vi snackar om bromssystem som vill jag nog hellst undvika att köpa på Biltema :/

Hoppas någon kan hjälpa mig här 🙂

//Milkan

eirik
    Deltagare

En av mine kompisar användar denna slang:

Köpte denna på Mekonomen 🙂

milkmachine
    Deltagare

Öhh.. jag tackar för svaret, men tyvärr så säger det mig inte så jättemycket 🙂

Sökte lite på mekonomens hemsida, artickelnnummer m.m.. men hittade inte så mycket :/
    Du har inte lite mer information?

Tack ändå 😉

anderslindh
    Deltagare

Då du verkar satsa på bättre bromsar så kika på dessa, lär vara riktigt bra. De är för 900 (88-93) med 9000-ok fram.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-79-93/broms/bromsslang/stalomspunna-bromsslangar-900-88-93.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

saabaero
    Deltagare

Jag kör med slangar från Ford Sierra.
    Provade först 9000 slangar men dom är för långa

milkmachine
    Deltagare

Anderslindh: Tackar för svaret!

Dock så vet jag inte vad jag skall göra med 6 st (!) slangar.. varför säljer man dom i ett sådant antal för. dumt. :/

SaabAero: Tipptopp.. tackar.. funkar till vilken sierra då eller.. årsmodell? 🙂

milkmachine
    Deltagare

..hittade nu visserligen bromsslang till Ford Sierra 86-92 på Biltema för 99 Kr st (art. nr: 660237). Var det dessa du syftade på?

plankan
    Deltagare

@milkmachine wrote:

Dock så vet jag inte vad jag skall göra med 6 st (!) slangar.. varför säljer man dom i ett sådant antal för. dumt. :/

Låter som om der är den satsen med stålombundna slangar –
    och dom ger en mycket bättre känsla i bromsarna.

joh900
    Deltagare

Går även att snida ihop ett fäste som liknar den hållare som sitter original på de mindre oken (og900 samt tidiga 9000), man använder då den lilla rörstumpen och fäster den metallbygel som man får tillverka (rostfri plåtbit med ett par hål i mer eller mindre) i en (eller båda) bultarna där bygeln till bromsoket är skruvat i styrpsindeln. 🙂 Då kan man använda orginal 900-slangar.

Om det passar med slangar från Ford Sierra och man ändå ska byta slangar är ju dock det enklare, återkom gärna med vilka slangar som passar!

MVH

milkmachine
    Deltagare

@plankan wrote:

@milkmachine wrote:

Jovisst.. men som sagt 6 st..!? Jag har endast fyra ok på min bil så vitt jag har förstått..? (ett per hjul :/ )

plankan
    Deltagare

@milkmachine wrote:

Jovisst.. men som sagt 6 st..!? Jag har endast fyra ok på min bil så vitt jag har förstått..? (ett per hjul :/ )

jo förvisso,och ändå inte……

Du har en slang på vart bromsok –
    men du har även 2 slangar bak,mellan karossen och bakaxlen ”inre” så att den kan röra sig upp/ner
    och då blir det till 6 slangar 😉

Dock får jag tillägga undantaget när det gäller bilar med ABS bromsar –
    då dessa endast har en bromsslang bak,blir då = med endast 5 slangar på dessa bilar

longjohn61
    Deltagare

@milkmachine wrote:

@plankan wrote:

@milkmachine wrote:

Har du abs så har du väl fler slangar har jag för mig 😉 köpte en sats till min aero nyligen det va bara 4 slangar hmmm.

Mvh Nisse

eirik
    Deltagare

@milkmachine wrote:

Öhh.. jag tackar för svaret, men tyvärr så säger det mig inte så jättemycket 🙂

Sökte lite på mekonomens hemsida, artickelnnummer m.m.. men hittade inte så mycket :/
    Du har inte lite mer information?

Tack ändå 😉

Om du kontaktar mekonomen måste vel dom kunne hjälpa dej att få tag på dessa.

eirik
    Deltagare

Det e som plankan säger, 6 slangar totalt på vanliga bromsar (en per hjul, och två mellan karross/bakaxel). 5 slangar totalt på bilar med ABS, där man endast har en slang mellan karross/bakaxel.

M.Broberg
    Deltagare

@milkmachine wrote:

@plankan wrote:

@milkmachine wrote:

Du glömmer dom 2 slangarna till bakaxeln 🙂

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 49 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng