Bromsslang 9000 ok

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bromsslang 9000 ok

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • februari 10, 2011 kl. 15:18 #181784

      @milkmachine wrote:

      ..hittade nu visserligen bromsslang till Ford Sierra 86-92 på Biltema för 99 Kr st (art. nr: 660237). Var det dessa du syftade på?

      Tror det är den men är tyvärr inte 100% säker. Kan mäta mina slangar och återkomma med längden.
      Kan tipsa om att Mekonomen har skisser och slanglängder på nätet 😉

      Antalet slangar beror väl lite på vilken bil man har 😉
      -87 är det 4st slangar
      88- är det 5 eller 6 slangar beroende på ABS eller ej

      Edit
      Mekonomen har även ett sortiment av adaptrar ifall det behövs

        februari 23, 2011 kl. 00:44 #182345

        Liten uppdatering här..

        Införskaffade Ford Sierra slangar & jämförde dom med de jag hade.. ser ut att fungera perfekt (är ca 5 cm längre)! 🙂

        …dock så har jag inte kunnat att testa det än då jag har lyckats att förlägga mina fina 9000 ok.. man kan väl säga att jag blev tokig för mindre.

        Menmen, så snart jag funnit dem, eller köpt nya så skall detta testas, & ny uppdatering komma. 😉

          februari 24, 2011 kl. 06:34 #182363

          Jag kör med Ford Sierra slangar och det funkar fint för mig.

            februari 24, 2011 kl. 06:36 #182364

            Har dubbelkollat att det är Sierraslangar även på min bil.
            Dock skulle det vara bra om slangen vore några cm längre för den är i kortaste laget.

              februari 24, 2011 kl. 20:31 #182381

              Flikar in en fråga här i tråden: Saab 9000 Ok fr 1988, originalnr 8955916 och 8955908, är det dom som sitter på og900 1990-1993?
              Det är ju ”äldre” 9000 som har samma ok fram som vi har på og900 om jag förstår rätt, men var är brytpunkten?

                februari 25, 2011 kl. 06:35 #182388

                Gamla oken på 9000
                900 88-93 9000i 85-89 9000 turbo 85-87

                Nya större oken
                9000 i 90-98 9000 turbo 88-98

                På dom större oken ska det enl uppgift gå att montera belägg från Volvo 850/ogV70. Snart vet jag hur det är med den saken 🙂

                  februari 25, 2011 kl. 18:06 #182404

                  @SaabAero wrote:

                  På dom större oken ska det enl uppgift gå att montera belägg från Volvo 850/ogV70. Snart vet jag hur det är med den saken 🙂

                  Återkom med resultat! Och ev vad som behöver ”fixas” för att få det att passa. 😉

                  MVH

                    februari 25, 2011 kl. 19:47 #182407

                    Kommer att redovisa resultatet i min projekttråd på STCS 😉
                    Går planerna i lås blir det banpremiär 16/4 :ugeek:

                      februari 25, 2011 kl. 20:28 #182409

                      @SaabAero wrote:

                      Kommer att redovisa resultatet i min projekttråd på STCS 😉
                      Går planerna i lås blir det banpremiär 16/4 :ugeek:

                      Kom och tänka på att jag för längesen läste om någon som hade provat detta, och efter att ha klippt ihop denna bilden så ser det helt klart ut att kunna stämma att det skall gå att få dit… Med Volvo-beläggen på plats så borde man utnyttja mer eller mindre hela diametern på skivan?

                      MVH

                        februari 25, 2011 kl. 20:32 #182410

                        Fast då börjar ju bromskylning bli ganska intresant? överhettade skivor kan ju bli problem då med aggresiva problem

                          februari 25, 2011 kl. 20:34 #182411

                          @M.broberg wrote:

                          Fast då börjar ju bromskylning bli ganska intresant? överhettade skivor kan ju bli problem då med aggresiva problem

                          Att dra fram några flexslangar från fronten och rikta mot skivan är nog ingen dum idé, vet inte om det är inbillning, men känns som det borde ”andas” mer utan bromssköldar också. Jag kör i alla fall utan på min röda, mestadels dock på grund av nypriset på de sköldar som finns kvar…. 🙄

                          MVH

                            februari 25, 2011 kl. 21:58 #182413

                            @joH900 wrote:

                            @SaabAero wrote:

                            Kommer att redovisa resultatet i min projekttråd på STCS 😉
                            Går planerna i lås blir det banpremiär 16/4 :ugeek:

                            Kom och tänka på att jag för längesen läste om någon som hade provat detta, och efter att ha klippt ihop denna bilden så ser det helt klart ut att kunna stämma att det skall gå att få dit… Med Volvo-beläggen på plats så borde man utnyttja mer eller mindre hela diametern på skivan?

                            MVH

                            Har bara gjort en snabb check men infästningarna ser ut att passa utan mods. Kan möjligen behövas lite finputsning för att säkerställa att det inte kärvar 😕
                            Det som ser ut att kunna bli problem är inre belägget där det är ganska tight mot bygeln. Framförallt i de inre ”hörnen” på belägget där 9000 belägget är betydligt mer avsmalnat.
                            Vitsen är helt riktigt att utnyttja större yta på skivan, dvs inåt och förhoppningsvis även lite utåt för att slippa den rostkanten. Större beläggsyta borde ge lite bättre bett.

                            Räknar inte med någon herrejössesskillnad men många bäckar små 🙂
                            Faktum är att de stora 9000 bromsarna ger riktigt bra bett på en 900 men kombinationen är långt ifrån odödligt på en bana.

                              mars 2, 2011 kl. 21:53 #182517

                              Naturligtvis så har jag lyckats att totalt slarva bort mina 9000 OK.. så det lär dröja tills jag kan komma med en bekräftelse på att mina nya fina slangar passar.

                              Men det verkar som på de flesta här inne som att de skall passa så.. det gör de! 😉

                              En annan sak dock.. skapa hellre en ny tråd ang. montering av 850/ogv70 beläggen.. främst för att göra det lättare att hitta diskussionen bland resternade läsare. 😉

                                mars 3, 2011 kl. 05:54 #182519

                                @milkmachine wrote:

                                En annan sak dock.. skapa hellre en ny tråd ang. montering av 850/ogv70 beläggen.. främst för att göra det lättare att hitta diskussionen bland resternade läsare. 😉

                                Jag kommer att lägga upp det i min projekttråd när det blir aktuellt
                                http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=182868&start=175″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                Men om någon vill bryta ut det och lägga i en egen tråd är det ok för mig 🙂

                                  mars 3, 2011 kl. 11:30 #182526

                                  Angående Volvobelägg i de större 9000-oken, kika i denna tråd hos våra turbokollegor http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=4&t=148248&hilit=bromsbel%C3%A4gg+volvo&start=25″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                  För er som inte orkar blippa dit

                                  Volvo V70 –140hp att dom passar till Saab 9000.
                                  De stämde 100% , ingen modifiering behövdes , och är större än Saabs original,ses från mina bilder.

                                  100% samma konstruktion med belägg som är större. Sitter på min 9000-94 sen igår.
                                  Hade räknat i dator ca 12-15% större broms area än Saabs belägg.
                                  Skriv bil reg KJO898 på autoexperten.se firma.

                                  Även BMW verkar funka bra

                                  mekonomens 02-MBD1230, klossar till BMW 535I 1985-1987. Då behövde jag bara putsa av klossarnas stålplatta lite granna för att dom skulle passa i oken. klossen går ut över periferin på skivan och är lite biffigare nere mot navcentrumet. Helt klart större yta som nyper över skivan.

                                  http://www.garaget.org/shinyhead
                                  Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
                                  I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.