Bromsslang 9000 ok

Forum Modellspecifika forum OG900 Bromsslang 9000 ok

• Detta ämne har 48 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-09 17:30 av .
Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Författare
    saabaero
    Deltagare

@milkmachine wrote:

..hittade nu visserligen bromsslang till Ford Sierra 86-92 på Biltema för 99 Kr st (art. nr: 660237). Var det dessa du syftade på?

Tror det är den men är tyvärr inte 100% säker. Kan mäta mina slangar och återkomma med längden.
    Kan tipsa om att Mekonomen har skisser och slanglängder på nätet 😉

Antalet slangar beror väl lite på vilken bil man har 😉
    -87 är det 4st slangar
    88- är det 5 eller 6 slangar beroende på ABS eller ej

Edit
    Mekonomen har även ett sortiment av adaptrar ifall det behövs

milkmachine
    Deltagare

Liten uppdatering här..

Införskaffade Ford Sierra slangar & jämförde dom med de jag hade.. ser ut att fungera perfekt (är ca 5 cm längre)! 🙂

…dock så har jag inte kunnat att testa det än då jag har lyckats att förlägga mina fina 9000 ok.. man kan väl säga att jag blev tokig för mindre.

Menmen, så snart jag funnit dem, eller köpt nya så skall detta testas, & ny uppdatering komma. 😉

blommas
    Deltagare

Jag kör med Ford Sierra slangar och det funkar fint för mig.

saabaero
    Deltagare

Har dubbelkollat att det är Sierraslangar även på min bil.
    Dock skulle det vara bra om slangen vore några cm längre för den är i kortaste laget.

turbocab
    Deltagare

Flikar in en fråga här i tråden: Saab 9000 Ok fr 1988, originalnr 8955916 och 8955908, är det dom som sitter på og900 1990-1993?
    Det är ju ”äldre” 9000 som har samma ok fram som vi har på og900 om jag förstår rätt, men var är brytpunkten?

saabaero
    Deltagare

Gamla oken på 9000
    900 88-93 9000i 85-89 9000 turbo 85-87

Nya större oken
    9000 i 90-98 9000 turbo 88-98

På dom större oken ska det enl uppgift gå att montera belägg från Volvo 850/ogV70. Snart vet jag hur det är med den saken 🙂

joh900
    Deltagare

@SaabAero wrote:

På dom större oken ska det enl uppgift gå att montera belägg från Volvo 850/ogV70. Snart vet jag hur det är med den saken 🙂

Återkom med resultat! Och ev vad som behöver ”fixas” för att få det att passa. 😉

MVH

saabaero
    Deltagare

Kommer att redovisa resultatet i min projekttråd på STCS 😉
    Går planerna i lås blir det banpremiär 16/4 :ugeek:

joh900
    Deltagare

@SaabAero wrote:

Kom och tänka på att jag för längesen läste om någon som hade provat detta, och efter att ha klippt ihop denna bilden så ser det helt klart ut att kunna stämma att det skall gå att få dit… Med Volvo-beläggen på plats så borde man utnyttja mer eller mindre hela diametern på skivan?

MVH

M.Broberg
    Deltagare

Fast då börjar ju bromskylning bli ganska intresant? överhettade skivor kan ju bli problem då med aggresiva problem

joh900
    Deltagare

@M.broberg wrote:

Fast då börjar ju bromskylning bli ganska intresant? överhettade skivor kan ju bli problem då med aggresiva problem

Att dra fram några flexslangar från fronten och rikta mot skivan är nog ingen dum idé, vet inte om det är inbillning, men känns som det borde ”andas” mer utan bromssköldar också. Jag kör i alla fall utan på min röda, mestadels dock på grund av nypriset på de sköldar som finns kvar…. 🙄

MVH

saabaero
    Deltagare

@joH900 wrote:

@SaabAero wrote:

Kom och tänka på att jag för längesen läste om någon som hade provat detta, och efter att ha klippt ihop denna bilden så ser det helt klart ut att kunna stämma att det skall gå att få dit… Med Volvo-beläggen på plats så borde man utnyttja mer eller mindre hela diametern på skivan?

MVH

Har bara gjort en snabb check men infästningarna ser ut att passa utan mods. Kan möjligen behövas lite finputsning för att säkerställa att det inte kärvar 😕
    Det som ser ut att kunna bli problem är inre belägget där det är ganska tight mot bygeln. Framförallt i de inre ”hörnen” på belägget där 9000 belägget är betydligt mer avsmalnat.
    Vitsen är helt riktigt att utnyttja större yta på skivan, dvs inåt och förhoppningsvis även lite utåt för att slippa den rostkanten. Större beläggsyta borde ge lite bättre bett.

Räknar inte med någon herrejössesskillnad men många bäckar små 🙂
    Faktum är att de stora 9000 bromsarna ger riktigt bra bett på en 900 men kombinationen är långt ifrån odödligt på en bana.

milkmachine
    Deltagare

Naturligtvis så har jag lyckats att totalt slarva bort mina 9000 OK.. så det lär dröja tills jag kan komma med en bekräftelse på att mina nya fina slangar passar.

Men det verkar som på de flesta här inne som att de skall passa så.. det gör de! 😉

En annan sak dock.. skapa hellre en ny tråd ang. montering av 850/ogv70 beläggen.. främst för att göra det lättare att hitta diskussionen bland resternade läsare. 😉

saabaero
    Deltagare

@milkmachine wrote:

En annan sak dock.. skapa hellre en ny tråd ang. montering av 850/ogv70 beläggen.. främst för att göra det lättare att hitta diskussionen bland resternade läsare. 😉

Jag kommer att lägga upp det i min projekttråd när det blir aktuellt
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=182868&start=175” onclick=”window.open(this.href);return false;

Men om någon vill bryta ut det och lägga i en egen tråd är det ok för mig 🙂

exlssn
    Deltagare

Angående Volvobelägg i de större 9000-oken, kika i denna tråd hos våra turbokollegor http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=4&t=148248&hilit=bromsbel%C3%A4gg+volvo&start=25” onclick=”window.open(this.href);return false;
    För er som inte orkar blippa dit

Volvo V70 –140hp att dom passar till Saab 9000.
    De stämde 100% , ingen modifiering behövdes , och är större än Saabs original,ses från mina bilder.

100% samma konstruktion med belägg som är större. Sitter på min 9000-94 sen igår.
    Hade räknat i dator ca 12-15% större broms area än Saabs belägg.
    Skriv bil reg KJO898 på autoexperten.se firma.

Även BMW verkar funka bra

mekonomens 02-MBD1230, klossar till BMW 535I 1985-1987. Då behövde jag bara putsa av klossarnas stålplatta lite granna för att dom skulle passa i oken. klossen går ut över periferin på skivan och är lite biffigare nere mot navcentrumet. Helt klart större yta som nyper över skivan.

http://www.garaget.org/shinyhead
    Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng