Bromsslang 9000 ok
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Bromsslang 9000 ok
- Detta ämne har 48 svar, 12 deltagare, och uppdaterades senast 2012-03-09 17:30 av
prostreet.
-
FörfattareInlägg
-
@milkmachine wrote:
..hittade nu visserligen bromsslang till Ford Sierra 86-92 på Biltema för 99 Kr st (art. nr: 660237). Var det dessa du syftade på?
Tror det är den men är tyvärr inte 100% säker. Kan mäta mina slangar och återkomma med längden.
Kan tipsa om att Mekonomen har skisser och slanglängder på nätet 😉Antalet slangar beror väl lite på vilken bil man har 😉
-87 är det 4st slangar
88- är det 5 eller 6 slangar beroende på ABS eller ejEdit
Mekonomen har även ett sortiment av adaptrar ifall det behövsfebruari 23, 2011 kl. 00:44 #182345Liten uppdatering här..
Införskaffade Ford Sierra slangar & jämförde dom med de jag hade.. ser ut att fungera perfekt (är ca 5 cm längre)! 🙂
…dock så har jag inte kunnat att testa det än då jag har lyckats att förlägga mina fina 9000 ok.. man kan väl säga att jag blev tokig för mindre.
Menmen, så snart jag funnit dem, eller köpt nya så skall detta testas, & ny uppdatering komma. 😉
@SaabAero wrote:
Kommer att redovisa resultatet i min projekttråd på STCS 😉
Går planerna i lås blir det banpremiär 16/4 :ugeek:Kom och tänka på att jag för längesen läste om någon som hade provat detta, och efter att ha klippt ihop denna bilden så ser det helt klart ut att kunna stämma att det skall gå att få dit… Med Volvo-beläggen på plats så borde man utnyttja mer eller mindre hela diametern på skivan?
MVH
@M.broberg wrote:
Fast då börjar ju bromskylning bli ganska intresant? överhettade skivor kan ju bli problem då med aggresiva problem
Att dra fram några flexslangar från fronten och rikta mot skivan är nog ingen dum idé, vet inte om det är inbillning, men känns som det borde ”andas” mer utan bromssköldar också. Jag kör i alla fall utan på min röda, mestadels dock på grund av nypriset på de sköldar som finns kvar…. 🙄
MVH
@joH900 wrote:
@SaabAero wrote:
Kommer att redovisa resultatet i min projekttråd på STCS 😉
Går planerna i lås blir det banpremiär 16/4 :ugeek:Kom och tänka på att jag för längesen läste om någon som hade provat detta, och efter att ha klippt ihop denna bilden så ser det helt klart ut att kunna stämma att det skall gå att få dit… Med Volvo-beläggen på plats så borde man utnyttja mer eller mindre hela diametern på skivan?
MVH
Har bara gjort en snabb check men infästningarna ser ut att passa utan mods. Kan möjligen behövas lite finputsning för att säkerställa att det inte kärvar 😕
Det som ser ut att kunna bli problem är inre belägget där det är ganska tight mot bygeln. Framförallt i de inre ”hörnen” på belägget där 9000 belägget är betydligt mer avsmalnat.
Vitsen är helt riktigt att utnyttja större yta på skivan, dvs inåt och förhoppningsvis även lite utåt för att slippa den rostkanten. Större beläggsyta borde ge lite bättre bett.Räknar inte med någon herrejössesskillnad men många bäckar små 🙂
Faktum är att de stora 9000 bromsarna ger riktigt bra bett på en 900 men kombinationen är långt ifrån odödligt på en bana.mars 2, 2011 kl. 21:53 #182517Naturligtvis så har jag lyckats att totalt slarva bort mina 9000 OK.. så det lär dröja tills jag kan komma med en bekräftelse på att mina nya fina slangar passar.
Men det verkar som på de flesta här inne som att de skall passa så.. det gör de! 😉
En annan sak dock.. skapa hellre en ny tråd ang. montering av 850/ogv70 beläggen.. främst för att göra det lättare att hitta diskussionen bland resternade läsare. 😉
@milkmachine wrote:
En annan sak dock.. skapa hellre en ny tråd ang. montering av 850/ogv70 beläggen.. främst för att göra det lättare att hitta diskussionen bland resternade läsare. 😉
Jag kommer att lägga upp det i min projekttråd när det blir aktuellt
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=31&t=182868&start=175″ onclick=”window.open(this.href);return false;Men om någon vill bryta ut det och lägga i en egen tråd är det ok för mig 🙂
Angående Volvobelägg i de större 9000-oken, kika i denna tråd hos våra turbokollegor http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?f=4&t=148248&hilit=bromsbel%C3%A4gg+volvo&start=25″ onclick=”window.open(this.href);return false;
För er som inte orkar blippa ditVolvo V70 –140hp att dom passar till Saab 9000.
De stämde 100% , ingen modifiering behövdes , och är större än Saabs original,ses från mina bilder.100% samma konstruktion med belägg som är större. Sitter på min 9000-94 sen igår.
Hade räknat i dator ca 12-15% större broms area än Saabs belägg.
Skriv bil reg KJO898 på autoexperten.se firma.Även BMW verkar funka bra
mekonomens 02-MBD1230, klossar till BMW 535I 1985-1987. Då behövde jag bara putsa av klossarnas stålplatta lite granna för att dom skulle passa i oken. klossen går ut över periferin på skivan och är lite biffigare nere mot navcentrumet. Helt klart större yta som nyper över skivan.
http://www.garaget.org/shinyhead
Mina motorbilder--> https://get.google.com/albumarchive/107836393426305227778
I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet & 9-3SC 1.8t -08 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

