Bruksbil sen 99, 90, OG900, 9000 eller NG900

Forum Övrigt Allmänt Bruksbil sen 99, 90, OG900, 9000 eller NG900

• Detta ämne är tomt.
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    grinolle
    Deltagare

Jag kommer bruksa min 99 cc GL Super Automatic (1975) någon dryg vecka medans vardagsbilen (en koreansk 4×4 diesel pickis) står på verkstad för ett försäkringsjobb. Det är riktigt skoj att köra 99an, men jag skulle nog inte vilja bruksköra den i vinter på grund av saltet. Komfortmässigt duger den utmärkt till mig och min lilla hund.

Så jag börjar fundera på att köpa ytterligare en gammal SAAB att använda som bruksbil, och kanske kränga pickisen.

Jag har haft både ett gäng 99or, OG och NG 900, dessutom någon eller ett par 9000. Nyaste 99an jag haft var en 77 eller 78 EMS, så jag har dålig koll på 80-talarna (99 och 90).
    Men 5-vxl lär ju vara att föredra. Dessutom är ju ”kombibaklucka” klart praktiskt, men jag skulle nog kunna leva med 2- eller 4-dörrars sedan även om det inte är förstahandsvalet.
    NG 900 och 9000 är egentligen bara med på listan som REN bruksbil. Missförstå mig inte, men jag är tokig i de kantiga SAABarna. Men en bruksbil ska ju vara praktisk, någotsånär bekväm, rejäl och driftsäker samt ha åtminstone hyfsad bränsleekonomi (vilket för mig innebär runt 0,8 till 0,85l/mil blandad LUGN körning).

Bilen kommer få dra husvagn sommartid, men vi talar om en liten husvagn på under 1000kg.

Så, vad säger expertisen. Finns det några skäl att välja det ena före det andra. Är det något man definitivt bör undvika som bruksbil?

Anders Olsson

M.Broberg
    Deltagare

jag hade kört 9000 eller ng900 eftersom dom finns med farthållare och AC vilket faktiskt ger rätt mycket livskvalitet på sommaren och med släp.

sen älskar jag og900 personligen medans motsatta får sägas för ng900, og9-3 och 9000

jag hade dock förordat en og9-3 1998-1999 års modell före en ng900. det är bättre bilar helt enkelt men typ samma prisklass

9000 så är det 1994 års modell eller nyare som gäller, och då är alla med turbo helt klart att föredra.

jag kan inte 99 och 90 så jag ska prata og900. Og900 idag börjar bli dyrare samtidigt som tex strålkastarglas verkar ta slut till facelift nu med. en 9000 eller ng900 är nog billigare i inköp vilket talar för dom

jag har tyvärr inte koll på förbrukning, jag älskar att ALLT är så billigt på dom här gamla bilarna, från däck och bromsbelägg till försäkring. visst kanske dom drar lite mer än en modern bil men totala underhållskostnaden blir låg ändå.

i slutändan handlar det ju om känslan.. jag trivs med min sommar och vinter og900 men det hade gärna fått vara minst farthållare på dom.

16v och helst turbo gäller för og900, turbo gäller för ng900 och 9000. utan turbo är dom tråkiga och förvånansvärt törstiga i verkligheten.

Eftersom även 9000 börjar bli gammal och få finns på skrotar så hade jag personligen tittat på og9-3 innan 2000 eller en 1998 års modell av ng900. 1996 kom uppgraderade bromsar och massa annat på ng900 och 98 fick dom hydraulisk koppling vilket strular mindre än den vajjerstyrda.

og9-3 2000 och nyare har T7 motorn, det är en helt ok motor men inte alls lika driftsäker som tidigare T5 motorn så dom ska du nog undvika.

Janne Hagnell
    Moderator

Ska man köra 99/og900 är servo inget måste men bra trevligt.

96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

saabtrasten
    Deltagare

Har själv bara erfarenhet av 99, 900 och 9000. Ska det brukas dagligen och året runt så skulle jag själv räkna bort 99an. Även om det är en trevlig bil så är merparten utan servo, lite trötta bromsar och oftast förgasarmaskin med choke. Ventilationen i kupén är också betydligt sämre vintertid i en 99a jämfört med 900, varmt blir det men tar längre att få imfritt.

900 så vill jag ha 16v maskin, sen om det är en insprutare eller en med turbo är inte avgörande. 9000 så vill jag ha turbo om man nu inte ramlar över ett riktigt fynd med 2.3i maskin. 9000 är antagligen lättare att hitta än en 900 och ser man bara efter vilken som är ger högst bruksvärde så kan en 9000 2.3i ligga högt uppe, tyvärr infinner sig inte samma saabkänsla i en 9000 som i en 900 för mig men det är ju bara min personliga åsikt.

NG900 skulle jag inte köpa baserat på vad andra sagt och att de är väl trånga innuti. Men bättre att lyssna på någon som ägt och brukat en och inte på mig i detta fall.

Lycka till med ditt val, oberoende så tror jag det blir bra!

grinolle
    Deltagare

Tack allihopa!
    Jag tänker att en fördel med OG900 är att det blir en skattesmitare. Men jag ska fundera lite och väga för och nackdelar. Till syvende och sist kan det ju mycket väl bli en fråga om vilka bilar som dyker upp till salu.

Anders Olsson

M.Broberg
    Deltagare

ja og900 är snuskigt billiga att äga. min -88 kostar mig 1300 / helår i halvförsäkring, min ng9-3 kostade strax under 5000 + skatt på 2300 per år…

visst drar min i8 lite soppa, ligger på 1.0 blandad med 80% stad. min T16 med trionic drar 0.8. främst saknar jag dock omkörningsprestanda…

men det är som du säger, det beror mer på vilken bil du hittar. och hittar du en og900 får du troligtvis vara Snabb som attan. dom går fort om dom kommer ut på blocket och är nått att ha.

• Det här svaret redigerades för 3 dagar, 16 timmar sedan av .
    Lsoderlund
    Deltagare

Jag själv bruksade en og900 hårt för någon år sedan. Visst är det vettiga bruksbilar med extremt bra värme och lastförmåga. Bra förarergonomi och ganska bra framkomlighet i dålig före vinteritd. Däremot märker man av att det är en gammal bil med rötterna i 60-talet. En og9-3 är nog det bästa alternativet om man vill ha lite mer säkerhet och ändå inte vill lägga stora pengar.

Bruksvärdet på en og9-3 är extermt högt. Man lastar fortfarnde bra, med T5:an så är motorn mer eller mindre skottsäker. og9-3 känns även ganska bra ihopskruvad jämfört med ng900. För under 20k får du en tokfin og9-3. För under 15 klipper du en ng900. Bägge bra bilar, men og9-3 är bättre på allt. Bägge är markant lättare ur service-synpunkt och drar lite mindre bränsle än en og900, man får däremot betala skatt på dem, och även lite högre försäkring, i gengäld får du en väldigt säker och trygg bruksbil som är väldigt mångsidig och lättmekad.

Det som talar för en ng900, 9000 eller og9-3 är främst beståndet (bortsett 9000) och att de är mycket säkrare bilar ur krocksynpunkt än en og900.

Saab 99 GL ´83 "Tant Brun"
    Saab 900 Turbo cabriolet ´87 "TureTurbo"
    Saab 96 TT ´65 "Pruttingvar"
    Saab NG9-3 SC ´07 "Andrabruksen"

Skämsbilar:
    Audi A6 Avant
    Bmw I3 Rex

Kassör Svenska Saabklubben samt medlem i Bakrutans redaktion

norra
    Deltagare

Jag har en SAAB 90-85 med 5vxl, och drag. 23400 mil helt rostfri gått i Gällivare kommun
    hela livet. Nytt innertak april 2020 sov hjul, skavanker finns men en mycket bra och fin bil.
    Om det låter intressant så hör av er.

grinolle
    Deltagare

Tack ännu en gång. Om jag ska vara helt ärlig så väljer jag nog skattefri framför den extra säkerheten i NG900. Så det ”optimala” borde ju bli en OG900i 16.
    Fick tillbaks min pickis redan i fredags (skulle vart klar nu på tisdag). Men det blev ändå några dagars brukande av 99an och det ENDA som irriterar mig på den är frånvaro av servo när man ska manövrera i låg fart (trixa vid parkering). Och även det är något jag KAN leva med.
    Men det slipper jag ju om jag köper en senare OG900.

Norra, jag pm:ar dig. Det är inte 100% rätt bil för mig, men det är ändå en gammal SAAB, så det är värt att åtminstone överväga.

Anders Olsson

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.