bygga avgassystem av lösa delar.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / bygga avgassystem av lösa delar.
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / bygga avgassystem av lösa delar.
- Detta ämne har 24 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-13 17:29 av M.Broberg.
-
FörfattareInlägg
-
Batteriböj från speedparts (långa varianten)
1+0,5m raka rör.
45° böj
0,4 m raka
30° böj
60° böj
30° böj
Rakt rörSå är vi över bakaxelböjen och nålsögat. (Nålsögat är den smala och trånga vägen mellan krängstaget och fjädern.
Som vanligt snålhandlar man och får nöja sig med att vara halvfärig till nästa besök hos biltema.
Saknar den sista 60° böjjen och rakan.Har en 90° böj för et trodde jag ma va tvungen att ha, så provade den över kröken och ner, men blir inte riktigt bra.
Givetvis ska jag reservera mig för eventuella fel och när bilen har gått några 10 tal mil visar sig eventuella brister.
Bara en böj till och en raka så är e klart, svårare än så va det inte, för den som vill diy fixa.
Va kosta e då?
750 + batteriböj.
Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Du har alltså kommit så långt utan att svetsa?
Bra jobbat!!
Jag var helt övertygad om att det inte skulle gå 😳 Ibland känns det riktigt bra att ha felAnvänder du Biltemas klammer eller någon bättre variant ?
Lite sent nu men jag kan tipsa om s.k superklämmor
De finns även med skruvar på båda sidorna.
Tycker dessa funkar bättre än vanliga avgasklammer, tar mindre plats och blir snyggare@fataren wrote:
Va kosta e då?
Väntar med spänning på det resultatet!
Glöm inte att räkna med klammer och hängen.Editerat inlägget, 750 är bara rören, kanske vill nån ha ett snyggare slutrör?
Har ännu inte klämt fast med rörklämmor och ville inte gärna köra biltemas orginal, inte utan att korta bultarna åtminstone. Allt är alltså bara ditpassat, klurigaste va över bakaxeln, först provade jag 30° böjen från mittspåret och vinkeln mot vänster bak, men vinkeln blir för lite och hamnar för långt från nålsögat. Så med 45° böjjen blir den egentligen för böjd, men fungerar perfekt för att nå nålsögat.Givetvis ska det dokumenteras med bilder.
Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Det blir ett ganska prisvärt system du får till 🙂
Beroende på vilka klammer du väljer hamnar du alltså på ca 30-50% av priset på ett komplett system (räknar att ett kpl system kostar ca 3kkr).
Superklämmorna är ju tyvärr ganska dyra och bygger man som du gjort drar det nog iväg rejält med sånna klämmor 🙁
Du kanske kan ta ned delar av systemet och åka till någon som kan svetsa ihop några av skarvarna ?Även om det tar lite extra tid kanske det är värt det om det blir billigare och kanske tom bättre.
Själv blev jag jäkligt irriterad när jag köpte ett kpl JT system och ändå blev tvungen att ta fram svets och vinkelkap för att systemet skulle hamna någorlunda vettigt kring bakaxeln 👿Hur är kvalitén på Biltemas rördelar ?
Har för mig att dom inte är aluminiumbehandlade på utsidan som “riktiga” system brukar vara 😕
Det sitter några Biltema rör även på min bil och jag tror det är dom som snabbt blir rostiga på utsidan, men det kan vara andra rördelar också.Jo jag letade reda på superklämmorna, jo de äter väl upp vinsten om man använder de 🙂 så får la jobba vidare med biltemaprylar, det där med rosten har jag funderat lite ltt på och med nån färg på röret så ska de väll skydda lite bättre. En sakmjag måste titta lite närmare på är ju upphängningen, den sittr ju vid motorn och sen ska den sitta innan böjen in mot bakaxeln. Funderat på att prova hålband och nåt stag, kanske en superklämma 🙂 med stag genom bulthålen 🙂
Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
@SaabAero wrote:
Hur är kvalitén på Biltemas rördelar ?
Har för mig att dom inte är aluminiumbehandlade på utsidan som “riktiga” system brukar vara 😕
Det sitter några Biltema rör även på min bil och jag tror det är dom som snabbt blir rostiga på utsidan, men det kan vara andra rördelar också.De verkar ha nån typ av ytbehandling, i alla fall det röret som jag har haft på bil ett par år.
Däremot har jag köpt Simons rördelar som varit helt obehandlade… helt bruna och kex efter drygt 3år, det är kvalite de. 😎
@fataren wrote:
Jo jag letade reda på superklämmorna, jo de äter väl upp vinsten om man använder de 🙂 så får la jobba vidare med biltemaprylar, det där med rosten har jag funderat lite ltt på och med nån färg på röret så ska de väll skydda lite bättre. En sakmjag måste titta lite närmare på är ju upphängningen, den sittr ju vid motorn och sen ska den sitta innan böjen in mot bakaxeln. Funderat på att prova hålband och nåt stag, kanske en superklämma 🙂 med stag genom bulthålen 🙂
Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Kika hos någon hydraulfirma som t.ex. Swedol eller Hydroscand, där är klämmorna billigare.
Jag har provat att måla slutröret med värmebeständig färg (den som Jula säljer) men det håller inte alls så det behövs bättre grejer om det ska funka.@joH900 wrote:
@SaabAero wrote:
Hur är kvalitén på Biltemas rördelar ?
Har för mig att dom inte är aluminiumbehandlade på utsidan som “riktiga” system brukar vara 😕
Det sitter några Biltema rör även på min bil och jag tror det är dom som snabbt blir rostiga på utsidan, men det kan vara andra rördelar också.De verkar ha nån typ av ytbehandling, i alla fall det röret som jag har haft på bil ett par år.
Däremot har jag köpt Simons rördelar som varit helt obehandlade… helt bruna och kex efter drygt 3år, det är kvalite de. 😎
Ah, så är det nog.
Simons är väl det som Mekonomen säljer som lösa delar så det verkar troligt att jag skaffat sånna delar.
I min lilla stad finns ju inte Biltema men däremot Mekonomen.
En liten fördel med det obehandlade rören är man slipper slipandet innan svetsning :geek: -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.