Forum › Modellspecifika forum › OG900 › bygga avgassystem av lösa delar.
- Detta ämne har 24 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-13 17:29 av .
- FörfattareInlägg
- 21 juli, 2012 kl. 15:05 #25902
fataren
DeltagareTänkte försöka mig på att göra en slags faq för vilka delar man kan bygga ett eget 3″ system med.
hitentills har ja byggt fram till strax under halva bilen.
1 battriböj från speedparts, den långa biten. ca 1500
1 m rör från biltema. ca 100krtror att jag nu behöver 3 st 45° och 1 st 90° böjar och lite kortstumpar för at kommaöver bakaxeln.
allt kommer att skruvas så ingen svets.
eftrlyser ni bilder så får jag fixa det det isåfall.
23 juli, 2012 kl. 17:47 #191972joh900
DeltagareBilder och längd på rören vore ju gött också, så slipper man måtta lika mycket på bilen 🙂
23 juli, 2012 kl. 18:20 #191974fataren
Deltagare@joH900 wrote:
Bilder och längd på rören vore ju gött också, så slipper man måtta lika mycket på bilen 🙂
Absolut, ska handla till veckan. Är det någon som ”vet” om någon särskild böj ska vara 30/60° så uppskattar min plånbok sådana inlägg. 🙂
23 juli, 2012 kl. 19:19 #191997saabaero
DeltagareDet finns även bakaxelböjar att köpa men om en sån passar på en og900 utan att kapa och svetsa är väl tveksamt.
Utan svets & kap tror jag det är svårt att lyckas bra kring bakaxeln med 3″ rör men det vore såklart bra om det går!
Passformen på ett JT system är ju inte heller så imponerande…Själv förordar jag 2 dämpare om man kör 3″ och då är lämpligaste placeringen av första dämparen utrymmet där katen ska sitta.
Har man kat får man antingen bygga ihop katen med en kort dämpare eller också sätta en dämpare bakom bakaxeln.Ett tips, använd inte Biltemas gummihängen. Tar bara någon månad innan systemet börjar hänga ned med dessa värdelösa gummihängen 😡
Lycka till med byggandet!!
24 juli, 2012 kl. 07:56 #192002joh900
Deltagare@SaabAero wrote:
Själv förordar jag 2 dämpare om man kör 3″ och då är lämpligaste placeringen av första dämparen utrymmet där katen ska sitta.
Har man kat får man antingen bygga ihop katen med en kort dämpare eller också sätta en dämpare bakom bakaxeln.Du har ingen katalysator på din 87a misstänker jag? Den dämpar ganska mycket ljud så med katalysator på plats så borde 1 dämpare bli ”lagom”, jag har JT 3″ på två bilar och tycker det låter lagom (med katalysator då) 🙂 Utan katalysator så lär det låta mer, så då kanske man vill ha en liten främre dämpare istället.
MVH
24 juli, 2012 kl. 08:57 #191927M.Broberg
Deltagarehur kan man vilja ha 2 dämpare när man inte har den ljudförstörande katten? Låter ju UNDERBART med en dämpare!
24 juli, 2012 kl. 21:06 #192019saabaero
Deltagare@joH900 wrote:
@SaabAero wrote:
Själv förordar jag 2 dämpare om man kör 3″ och då är lämpligaste placeringen av första dämparen utrymmet där katen ska sitta.
Har man kat får man antingen bygga ihop katen med en kort dämpare eller också sätta en dämpare bakom bakaxeln.Du har ingen katalysator på din 87a misstänker jag? Den dämpar ganska mycket ljud så med katalysator på plats så borde 1 dämpare bli ”lagom”, jag har JT 3″ på två bilar och tycker det låter lagom (med katalysator då) 🙂 Utan katalysator så lär det låta mer, så då kanske man vill ha en liten främre dämpare istället.
MVH
Min -87:a är omreggad med kat 😥
Men jag kör med racekat och den dämpar inte speciellt mycket. Org kat dämpar betydligt mer så den kan man hellre kombinera med 1 dämpare.@M.Broberg wrote:
hur kan man vilja ha 2 dämpare när man inte har den ljudförstörande katten? Låter ju UNDERBART med en dämpare!
1. Med en dämpare blev det ett riktigt jobbigt resonansljud vid lugn körning kring 2000 rpm, framförallt i baksätet.
2. Med 1 dämpare kan man få problem på banor med ljudmätning
3. Jag har fyllt 4025 juli, 2012 kl. 07:59 #192021M.Broberg
Deltagare@SaabAero wrote:
2. Med 1 dämpare kan man få problem på banor med ljudmätning
Detta skälet håller jag faktiskt med om, det är därför man ska bygga 2 slutrör, ett med en dämpare med dieselkrök och ett kors i utblåset (man får ta ella knep man kan) och ett vanligt rör 🙂
Eller så bygger man dit en dämpare till och drar ner upplevelsen ett hack
my 2 cents 🙂
25 juli, 2012 kl. 08:49 #192023fataren
Deltagarediselkrök, är det den som pekar ner i backen? klurade på ett x-rör i slutet. någon som provat det, ett y rör oxh sen x-rör och sen utblås. borde dämpa en del. finns ju en längre rund dämpare att ha under där katten sitter.
25 juli, 2012 kl. 08:57 #192024M.Broberg
Deltagare@fataren wrote:
diselkrök, är det den som pekar ner i backen?
precis så. marken slår sönder ljudet till viss del och sänker ljudnivån
25 juli, 2012 kl. 11:45 #192025morsole
DeltagareBlåset jag kör med på vår 2.1’a är köpt utav en viss Walle som ju nog de flesta känner till…
Hans slutrör är med kors i mitten; kan någon kunnig person tala om för mig vilken skillnad det är mot ett slutrör UTAN kors?
Systemet funkar bra, så om Walle läser detta är det ingen kritik ALLS, bara att om jag nu skulle ha fått veta anledningen till korset, ja se då har jag lyckats glömma bort det HELT!
Sommarhälsning från
Johannes
Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!
25 juli, 2012 kl. 11:49 #192026M.Broberg
Deltagare@morsole wrote:
Blåset jag kör med på vår 2.1’a är köpt utav en viss Walle som ju nog de flesta känner till…
Hans slutrör är med kors i mitten; kan någon kunnig person tala om för mig vilken skillnad det är mot ett slutrör UTAN kors?
Systemet funkar bra, så om Walle läser detta är det ingen kritik ALLS, bara att om jag nu skulle ha fått veta anledningen till korset, ja se då har jag lyckats glömma bort det HELT!
Sommarhälsning från
Johannes
det tar ner ljudet genom att slå sönder det (eller nått i den stilen)
25 juli, 2012 kl. 13:12 #192028fataren
Deltagare@M.Broberg wrote:
@morsole wrote:
Blåset jag kör med på vår 2.1’a är köpt utav en viss Walle som ju nog de flesta känner till…
Hans slutrör är med kors i mitten; kan någon kunnig person tala om för mig vilken skillnad det är mot ett slutrör UTAN kors?
Systemet funkar bra, så om Walle läser detta är det ingen kritik ALLS, bara att om jag nu skulle ha fått veta anledningen till korset, ja se då har jag lyckats glömma bort det HELT!
Sommarhälsning från
Johannes
det tar ner ljudet genom att slå sönder det (eller nått i den stilen)
korrektamente
används oftast av V-motorer och så nära dp som möjligt för att slå sönder ljudet, men hur resultatet blir med vanlig motor vore intresant, kanske walle sittr på lite intressant vetande här. 🙂
25 juli, 2012 kl. 13:55 #192029saabaero
DeltagareKorset i slutröret är väl en helt vanlig ”insats” av samma typ som vissa brukar använda för att komma igenom besiktningen. Mkt vanligt på t.ex. motorcyklar.
25 juli, 2012 kl. 19:05 #192030fataren
Deltagarefår korregera mitt inlägg, tänkte på x rör:-) har du en bild på korset?
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.