bygga avgassystem av lösa delar.

Forum Modellspecifika forum OG900 bygga avgassystem av lösa delar.

  • Detta ämne har 24 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2012-08-13 17:29 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25902
    fataren
    Deltagare

    Tänkte försöka mig på att göra en slags faq för vilka delar man kan bygga ett eget 3″ system med.

    hitentills har ja byggt fram till strax under halva bilen.

    1 battriböj från speedparts, den långa biten. ca 1500
    1 m rör från biltema. ca 100kr

    tror att jag nu behöver 3 st 45° och 1 st 90° böjar och lite kortstumpar för at kommaöver bakaxeln.

    allt kommer att skruvas så ingen svets.

    eftrlyser ni bilder så får jag fixa det det isåfall.

    #191972
    joh900
    Deltagare

    Bilder och längd på rören vore ju gött också, så slipper man måtta lika mycket på bilen 🙂

    #191974
    fataren
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    Bilder och längd på rören vore ju gött också, så slipper man måtta lika mycket på bilen 🙂

    Absolut, ska handla till veckan. Är det någon som ”vet” om någon särskild böj ska vara 30/60° så uppskattar min plånbok sådana inlägg. 🙂

    #191997
    saabaero
    Deltagare

    Det finns även bakaxelböjar att köpa men om en sån passar på en og900 utan att kapa och svetsa är väl tveksamt.
    Utan svets & kap tror jag det är svårt att lyckas bra kring bakaxeln med 3″ rör men det vore såklart bra om det går!
    Passformen på ett JT system är ju inte heller så imponerande…

    Själv förordar jag 2 dämpare om man kör 3″ och då är lämpligaste placeringen av första dämparen utrymmet där katen ska sitta.
    Har man kat får man antingen bygga ihop katen med en kort dämpare eller också sätta en dämpare bakom bakaxeln.

    Ett tips, använd inte Biltemas gummihängen. Tar bara någon månad innan systemet börjar hänga ned med dessa värdelösa gummihängen 😡

    Lycka till med byggandet!!

    #192002
    joh900
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    Själv förordar jag 2 dämpare om man kör 3″ och då är lämpligaste placeringen av första dämparen utrymmet där katen ska sitta.
    Har man kat får man antingen bygga ihop katen med en kort dämpare eller också sätta en dämpare bakom bakaxeln.

    Du har ingen katalysator på din 87a misstänker jag? Den dämpar ganska mycket ljud så med katalysator på plats så borde 1 dämpare bli ”lagom”, jag har JT 3″ på två bilar och tycker det låter lagom (med katalysator då) 🙂 Utan katalysator så lär det låta mer, så då kanske man vill ha en liten främre dämpare istället.

    MVH

    #191927
    M.Broberg
    Deltagare

    hur kan man vilja ha 2 dämpare när man inte har den ljudförstörande katten? Låter ju UNDERBART med en dämpare!

    #192019
    saabaero
    Deltagare

    @joH900 wrote:

    @SaabAero wrote:

    Själv förordar jag 2 dämpare om man kör 3″ och då är lämpligaste placeringen av första dämparen utrymmet där katen ska sitta.
    Har man kat får man antingen bygga ihop katen med en kort dämpare eller också sätta en dämpare bakom bakaxeln.

    Du har ingen katalysator på din 87a misstänker jag? Den dämpar ganska mycket ljud så med katalysator på plats så borde 1 dämpare bli ”lagom”, jag har JT 3″ på två bilar och tycker det låter lagom (med katalysator då) 🙂 Utan katalysator så lär det låta mer, så då kanske man vill ha en liten främre dämpare istället.

    MVH

    Min -87:a är omreggad med kat 😥
    Men jag kör med racekat och den dämpar inte speciellt mycket. Org kat dämpar betydligt mer så den kan man hellre kombinera med 1 dämpare.

    @M.Broberg wrote:

    hur kan man vilja ha 2 dämpare när man inte har den ljudförstörande katten? Låter ju UNDERBART med en dämpare!

    1. Med en dämpare blev det ett riktigt jobbigt resonansljud vid lugn körning kring 2000 rpm, framförallt i baksätet.
    2. Med 1 dämpare kan man få problem på banor med ljudmätning
    3. Jag har fyllt 40 :mrgreen:

    #192021
    M.Broberg
    Deltagare

    @SaabAero wrote:

    2. Med 1 dämpare kan man få problem på banor med ljudmätning

    Detta skälet håller jag faktiskt med om, det är därför man ska bygga 2 slutrör, ett med en dämpare med dieselkrök och ett kors i utblåset (man får ta ella knep man kan) och ett vanligt rör 🙂

    Eller så bygger man dit en dämpare till och drar ner upplevelsen ett hack

    my 2 cents 🙂

    #192023
    fataren
    Deltagare

    diselkrök, är det den som pekar ner i backen? klurade på ett x-rör i slutet. någon som provat det, ett y rör oxh sen x-rör och sen utblås. borde dämpa en del. finns ju en längre rund dämpare att ha under där katten sitter.

    #192024
    M.Broberg
    Deltagare

    @fataren wrote:

    diselkrök, är det den som pekar ner i backen?

    precis så. marken slår sönder ljudet till viss del och sänker ljudnivån

    #192025
    morsole
    Deltagare

    Blåset jag kör med på vår 2.1’a är köpt utav en viss Walle som ju nog de flesta känner till…

    Hans slutrör är med kors i mitten; kan någon kunnig person tala om för mig vilken skillnad det är mot ett slutrör UTAN kors?

    Systemet funkar bra, så om Walle läser detta är det ingen kritik ALLS, bara att om jag nu skulle ha fått veta anledningen till korset, ja se då har jag lyckats glömma bort det HELT!

    Sommarhälsning från

    Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #192026
    M.Broberg
    Deltagare

    @morsole wrote:

    Blåset jag kör med på vår 2.1’a är köpt utav en viss Walle som ju nog de flesta känner till…

    Hans slutrör är med kors i mitten; kan någon kunnig person tala om för mig vilken skillnad det är mot ett slutrör UTAN kors?

    Systemet funkar bra, så om Walle läser detta är det ingen kritik ALLS, bara att om jag nu skulle ha fått veta anledningen till korset, ja se då har jag lyckats glömma bort det HELT!

    Sommarhälsning från

    Johannes

    det tar ner ljudet genom att slå sönder det (eller nått i den stilen)

    #192028
    fataren
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    @morsole wrote:

    Blåset jag kör med på vår 2.1’a är köpt utav en viss Walle som ju nog de flesta känner till…

    Hans slutrör är med kors i mitten; kan någon kunnig person tala om för mig vilken skillnad det är mot ett slutrör UTAN kors?

    Systemet funkar bra, så om Walle läser detta är det ingen kritik ALLS, bara att om jag nu skulle ha fått veta anledningen till korset, ja se då har jag lyckats glömma bort det HELT!

    Sommarhälsning från

    Johannes

    det tar ner ljudet genom att slå sönder det (eller nått i den stilen)

    korrektamente

    används oftast av V-motorer och så nära dp som möjligt för att slå sönder ljudet, men hur resultatet blir med vanlig motor vore intresant, kanske walle sittr på lite intressant vetande här. 🙂

    #192029
    saabaero
    Deltagare

    Korset i slutröret är väl en helt vanlig ”insats” av samma typ som vissa brukar använda för att komma igenom besiktningen. Mkt vanligt på t.ex. motorcyklar.

    #192030
    fataren
    Deltagare

    får korregera mitt inlägg, tänkte på x rör:-) har du en bild på korset?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 25 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng