Bygga batterikrök själv, vad behövs

Forum Modellspecifika forum OG900 Bygga batterikrök själv, vad behövs

  • Detta ämne har 14 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2014-02-21 13:42 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #26390
    lipomannen
    Deltagare

    Goddagens!

    Jag tänkte bygga mig en som det heter på 900-språket batterikrök till min 900s från 1991. Saaben har original te04 -12b turbon om jag fick alla sifror rätt 😕 Är tänkt att det skall vara till catten i 3 tums format 🙂

    Så vad är det man behöver i form av böjjar och raka rör samt någon fläns för att fästa i turbon? 🙂

    Skulle denna fläns funka:
    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/downpipe-t03-plan-10mm.html

    #197538
    escobar
    Deltagare

    Jag är inne på samma ämne.
    Håller också på att reka information. Turbon du har heter Mitsubishi TE05 – 12B
    Flänsen som du länkade funkar nog inte. Om du tittat på din nuvarande fläns, så ser du att det går ut en bygel nerför flänsen, som vad jag förstått det som är till för wastegaten.
    Jag tror snarare följande fläns är rätt:
    http://shop.klracing.se/sv/artiklar/downpipe-garret-t03-10mm.html

    Lustigt att den benämns garret dock…

    #197539
    M.Broberg
    Deltagare

    Escobar har Fel, det där är en garett fläns som dessutom tar bort org wastegate, gjord för att köra med extern wastegate

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/universal/avgassystem/rordetaljer/flansplatta/25-flansplatta-9000-9-5-1.html

    denna har jag använt när jag byggde om en hemmabyggd (var svetsat i gjutjärnsgodset till en t8 special turbo innan) sitter på en 900S numera den sen får man leka lite med 2.5->3″ övergång sen är det bara börja köpa lite avgasrör och kapa o svetsa o lappa. det är mycket tänk och pyssel. har aldrig byggt just batteriböjj men har gjort annat som trycksrörsbygge och andra avgasbyggen och man får helt enkelt tänka först, sen tänka lite sen köpa dom delar man tror man behöver (kanske nån del i taget för att se hur det blir) sen kapa och punkta och kapa och punkta.

    kan inte ge några mer handfasta tips än så.

    #197540
    escobar
    Deltagare

    Ja, man lär så länge man lever.
    Funkade den du länkade rakt över? cc mått och allt menar jag?

    #197541
    M.Broberg
    Deltagare

    @escobar wrote:

    Ja, man lär så länge man lever.
    Funkade den du länkade rakt över? cc mått och allt menar jag?

    jag svetsade på den på ett avgassystem och nu sitter det på en bil. bara bulta rakt på istället för gjutgärnsbiten.

    det jag tror du har gjort/menar på är att man plockar av kåpan från turbon, den som sitter över över wastegaten.

    är bara denna som ska demonteras

    sen blir det ungefär såhär


    Packningen man ser på bilden märkt med ”M.Broberg” (gissa vems bil det är 😉 ) vet jag inte vad den kommer ifrån. fick med av en kompis

    Sen är det rätt bra att kolla på det där med växellådsfästet till batteriböjjen. det får moddas lite (jag hade inget av nån anledning så jag byggde ett eget)

    EDIT: och det ska såklart inte se ut som på min bil där avsaknaden av växellådsfästet har spräckt svetsen till flänsen.

    #197542
    escobar
    Deltagare

    Ska jag vara uppriktig, så hade jag faktiskt inte kollat så där noga. Jag hade bara kollat hur turbon såg ut i anslutning mot avgassystemet, och där kunde man ju se att flänsen även gick ner till wastegaten, och det var det enda jag hittade, som ö.h.t. liknade det jag sett, så jag bara ”antog” helt enkelt, novis som man är 😳
    Hur gjorde du med anslutningen efter downpipen? Vad har du för övergång? Jag antar att jag bara har 2.25″ efter downpipen, så man kanske skulle uppgradera till 2.5″ när man ändå är igång.
    Ser mycket bra ut bilderna, ungefär så hade jag också tänkt mig.
    Ledsen om jag kapar tråden helt, men hoppas det är ok, då vi båda letar samma information :smile

    #197543
    lipomannen
    Deltagare

    Ojoj massa värdefull info! Tack M.Broberg! 🙂 En sådan del på speedparts blire och beställa inom snart framtid och bygga något liknande som du visade!

    Escobar, de är lugnt! Vi letar ju samma info ju 🙂

    När det gäller storleken så rören så antar jag på den att avgaserna blir kallar destå längre bak dom kommer vilket ger att dom tar mindre platts. Så större än org är la inte så jätte nödvändigt om man inte vill att ljudet skall höjas. Stämmer denna hypotes?

    #197544
    M.Broberg
    Deltagare

    @escobar wrote:

    Ska jag vara uppriktig, så hade jag faktiskt inte kollat så där noga. Jag hade bara kollat hur turbon såg ut i anslutning mot avgassystemet, och där kunde man ju se att flänsen även gick ner till wastegaten, och det var det enda jag hittade, som ö.h.t. liknade det jag sett, så jag bara ”antog” helt enkelt, novis som man är 😳

    Så kan det va. no harm done liksom1

    @escobar wrote:

    Hur gjorde du med anslutningen efter downpipen? Vad har du för övergång? Jag antar att jag bara har 2.25″ efter downpipen, så man kanske skulle uppgradera till 2.5″ när man ändå är igång.
    Ser mycket bra ut bilderna, ungefär så hade jag också tänkt mig.
    Ledsen om jag kapar tråden helt, men hoppas det är ok, då vi båda letar samma information :smile

    Nu har ju ni grabbar katalysatorer. det är den som är den Stora flaskhalsen. och det är där det blir dyrt. batteriböjj utan byte till race/sportkatt gör kanske nått. jag är osäker. men jag vet att den stryper rätt ordentligt.

    nån som faktiskt har erfarenhet av just det får svara känner jag.

    jag kör 3″ hela vägen med 1 JT dämpare och då utan kat. jag skulle INTE rekomendera detta på en bil som ska brukas. det låter rätt mycket :love

    #197545
    M.Broberg
    Deltagare

    @LiPoMannen wrote:

    Ojoj massa värdefull info! Tack M.Broberg! 🙂 En sådan del på speedparts blire och beställa inom snart framtid och bygga något liknande som du visade!

    Escobar, de är lugnt! Vi letar ju samma info ju 🙂

    När det gäller storleken så rören så antar jag på den att avgaserna blir kallar destå längre bak dom kommer vilket ger att dom tar mindre platts. Så större än org är la inte så jätte nödvändigt om man inte vill att ljudet skall höjas. Stämmer denna hypotes?

    Det där med storlek på rören har du rätt i. själva rören är dock inte problemet, det är Ljuddämparen.

    en org ljuddämpare är en gammal konstruktion. jag har aldrig gett mig in på att mäta mottryck men jag gör en groc gissning på att en org dämpare inte har ett optimalt flöde.

    #197549
    lipomannen
    Deltagare

    @M.Broberg wrote:

    @LiPoMannen wrote:

    Ojoj massa värdefull info! Tack M.Broberg! 🙂 En sådan del på speedparts blire och beställa inom snart framtid och bygga något liknande som du visade!

    Escobar, de är lugnt! Vi letar ju samma info ju 🙂

    När det gäller storleken så rören så antar jag på den att avgaserna blir kallar destå längre bak dom kommer vilket ger att dom tar mindre platts. Så större än org är la inte så jätte nödvändigt om man inte vill att ljudet skall höjas. Stämmer denna hypotes?

    Det där med storlek på rören har du rätt i. själva rören är dock inte problemet, det är Ljuddämparen.

    en org ljuddämpare är en gammal konstruktion. jag har aldrig gett mig in på att mäta mottryck men jag gör en groc gissning på att en org dämpare inte har ett optimalt flöde.

    Skulle du rekommendera att byta dämparn (sitter endast en sån oval på bilen) även om rören hela vägen var bytta för max 5 år sen? Catten är org. Sen om man skulle upgradera catten, räcker det med en 100 cell eller skall man satsa på mera celler? 🙂

    #197550
    morsole
    Deltagare

    Räcker gott o väl med Biltemas eller nån annans 3″ kat, jag vet flera som inte märkt om den var där eller inte.

    Den är dock lite besvärlig att få plats med, den är STOR…

    Funderar själv på att bygga med dubbla rör och små dämpare/kat’er; från downpipe och bakåt

    Priserna har gått ner på kat’er det senaste året.

    Man kan själv ta hem från landet i Öster, om man TÖRS

    Har handlat en del där utan att bli blåst.

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #197551
    saabaero
    Deltagare

    En racekat är mycket mindre än en org kat så det är inga problem att montera den på org plats.

    En snålvariant som även vissa firmor saluförde som ”sportkat” är att svetsa på 3″ anslutningar på en std kat.

    När jag byggde en batteriböj köpte jag lite tjockare rör hos rörkrökaren eftersom det var betydligt billigare än det som biltillbehörsfirmorna sålde.
    Just första böjen är ingen nackdel att ha i lite tjockare material om man tänkt sig att köra många mil med bilen.

    #197563
    lipomannen
    Deltagare

    Vet inte hur man multiciterar på tapatalk appen. Svarar på morsole och saab aero poster i samma inlägg i alla fall 🙂

    Om man kan köra på en 3″ cat från biltema så låter de hämskt frestande att köpa någon från öster ut. Drog en snabb koll på ebay, 400 kr för en som såg ut som en från den på biltema. Inte dåligt de! 🙂

    Tack för tipset saabaero! Skall ta och kolla upp de. För de va förvånansvärt högt pris på rören på biltema 😕

    #197565
    morsole
    Deltagare

    Jo nu när vi lärt oss handla i Kina blir det dyrt på Biltema!

    Men det är ju bara att buga och tacka!

    Mvh Johannes

    Bor i Sjöbo, bra på gamla bromsar bl a!

    #197567
    lipomannen
    Deltagare

    @morsole wrote:

    Jo nu när vi lärt oss handla i Kina blir det dyrt på Biltema!

    Men det är ju bara att buga och tacka!

    Mvh Johannes

    Tyvärr är det den onda sanningen dedära 🙁
    Man får göra sitt bästa för att få det så bra det gå men det går ju till en viss gräns i vårt Sverige :smile

    Mvh

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng