Byta BTR förebyggande?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta BTR förebyggande?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Byta BTR förebyggande?

  • Detta ämne är tomt.
  • Författare
    Inlägg
    • september 10, 2020 at 13:03 #474977

      Hej!
      Man undrar lite om en 900S -91 som gått 30kmil. Förr eller senare ger väl bränsletrycksregulatorn upp… Vad händer då? Om t.ex. membranet pajar – får man ut soppan i insuget via styrtrycksslangen?
      Och var får man tag i en ny?

        september 11, 2020 at 13:41 #475037

        “Förr eller senare ger väl bränsletrycksregulatorn upp”

        Klart den Kan går sönder. Inte nått vanligt fel direkt.

        ska du tänka i dom banorna är det nog dags att köpa en helt splajjs ny bil.

          Anonym
          september 11, 2020 at 13:49 #475040

          1991 900S = Lucas

          Det “system” håller faktisk bättre än de tidigare med Bosch ?

            september 11, 2020 at 19:24 #475096

            Nja – det roliga med en hobbybil är väl att tränga in i tekniken och göra förbättringar så att den fungerar så bra som möjligt…slippa bli stående…
            Det är vad JAG tycker. Det finns massor med kunskap här på forumet som många delar med sig av. Tack för det!
            F.ö. verkar Lucas-systemet väldigt bra, har ALDRIG krånglat under de 6,5 år jag haft bilen.

              Anonym
              september 11, 2020 at 21:08 #475101

              Nja – det roliga med en hobbybil är väl att tränga in i tekniken och göra förbättringar så att den fungerar så bra som möjligt…

              ?Så sant?
              Frågan e nu bara, har du en Tidlig eller en sen 1991’a –
              Har du synliga eller dolda varningssymboler i ditt instrumenthus
              ?❓

              slippa bli stående…
              Det är vad JAG tycker. Det finns massor med kunskap här på forumet som många delar med sig av.
              Tack för det!

              Åh ja, Saabforum är ett av de bästa med kortast svar på frågor ?

              F.ö. verkar Lucas-systemet väldigt bra, har ALDRIG krånglat under de 6,5 år jag haft bilen.

              Lucassystemet kom till 1990 i samma veva som Saab “lanserade ” Lätt-trycksturbo’n
              fick hänga med resten av OG 900 T16 tid på alla Turbo bilarna i Europa
              I US/CA däremot, ja så blev det Bosch för hela slanten till OG 900 gick i graven……

                september 11, 2020 at 21:50 #475106

                Påställd första gången 19/6 1991.
                Om du med varningssymboler menar t.ex. “CHECK ENGINE” längst upp till vänster – så syns inte texten normalt. Får väl anses vara dold….

                  Anonym
                  september 11, 2020 at 22:08 #475108

                  Påställd första gången 19/6 1991.
                  Om du med varningssymboler menar t.ex. ”CHECK ENGINE” längst upp till vänster – så syns inte texten normalt. Får väl anses vara dold….

                  Ja huset utan de vita symbolerna är det senare 1991:
                  https://saabklubben.se/forum/amne/saab-900-t16-at55l-sr-kvartz-2/page/6/ Sidan 6 är det som gäller

                  Har du det, så är du även den lyckliga lottade ägare av en OG 900 –
                  men det nyare växel länkage d v s Stålkulan och det nyare yttre gummi vid växellådan alá Saab 9000 ? ?

                    september 12, 2020 at 09:27 #475117

                    Hej! Man undrar lite om en 900S -91 som gått 30kmil. Förr eller senare ger väl bränsletrycksregulatorn upp… Vad händer då? Om t.ex. membranet pajar – får man ut soppan i insuget via styrtrycksslangen? Och var får man tag i en ny?

                    Det stämmer att membranet kan paja och då går bensinen bakvägen via vakumslangen och dränker motorn.
                    Ganska ovanligt att det händer.

                    Byta i förebyggande kan man såklart göra. Frågan är vad du ska montera istället ?
                    Hitta en NOS med ett membran i samma ålder som det du har ?
                    Hitta en eftermarknads med membran i kinesgummi ?
                    Mitt tips är att hitta en fungerande och låta den ligga i bilen så den kan bytas om det skulle knipa.

                      september 13, 2020 at 11:53 #475191

                      Tack för alla svar! Trevligt att man är lyckligt lottad!
                      Om man nu ska försöka få tag i en begagnad BTR, vilka typer passar? Hittade 2 på nätet, en i16 -91 och en 2,1 liters -92. De har ju ett mindre arbetsområde än turbon som även jobbar med + tryck. Men det kanske kvittar? Man kan väl f.ö. testa funktionen med tryckluft.
                      Nån som har koll på reservdelsnumret? Svårt att läsa av på befintlig.

                        Anonym
                        september 13, 2020 at 13:08 #475192

                        Tack för alla svar! Trevligt att man är lyckligt lottad! Om man nu ska försöka få tag i en begagnad BTR, vilka typer passar? Hittade 2 på nätet, en i16 -91 och en 2,1 liters -92. De har ju ett mindre arbetsområde än turbon som även jobbar med + tryck. Men det kanske kvittar? Man kan väl f.ö. testa funktionen med tryckluft. Nån som har koll på reservdelsnumret? Svårt att läsa av på befintlig.

                        2.1 passar inte “bolt-on” på 2.0 då den har Större gäng
                        och även en annan “anslutning” på “fuelrail”

                        2.1 Till vänster på bilderna:

                          september 13, 2020 at 18:56 #475209

                          Ok. Då vet jag att 2,1 L inte passar.
                          Om man ska testa med tryckluft vore det bra att veta hur högt tryck pumpen kan ge…..
                          Ursäkta en frågvis!

                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.