Byta BTR förebyggande?

Forum Modellspecifika forum OG900 Byta BTR förebyggande?

  • Detta ämne är tomt.
Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #474977
    svesson
    Deltagare

    Hej!
    Man undrar lite om en 900S -91 som gått 30kmil. Förr eller senare ger väl bränsletrycksregulatorn upp… Vad händer då? Om t.ex. membranet pajar – får man ut soppan i insuget via styrtrycksslangen?
    Och var får man tag i en ny?

    #475037
    M.Broberg
    Deltagare

    ”Förr eller senare ger väl bränsletrycksregulatorn upp”

    Klart den Kan går sönder. Inte nått vanligt fel direkt.

    ska du tänka i dom banorna är det nog dags att köpa en helt splajjs ny bil.

    #475040
    Regin
    Deltagare

    1991 900S = Lucas

    Det ”system” håller faktisk bättre än de tidigare med Bosch 👍

    #475096
    svesson
    Deltagare

    Nja – det roliga med en hobbybil är väl att tränga in i tekniken och göra förbättringar så att den fungerar så bra som möjligt…slippa bli stående…
    Det är vad JAG tycker. Det finns massor med kunskap här på forumet som många delar med sig av. Tack för det!
    F.ö. verkar Lucas-systemet väldigt bra, har ALDRIG krånglat under de 6,5 år jag haft bilen.

    #475101
    Regin
    Deltagare

    Nja – det roliga med en hobbybil är väl att tränga in i tekniken och göra förbättringar så att den fungerar så bra som möjligt…

    🙂Så sant🙂
    Frågan e nu bara, har du en Tidlig eller en sen 1991’a –
    Har du synliga eller dolda varningssymboler i ditt instrumenthus
    🙂❓

    slippa bli stående…
    Det är vad JAG tycker. Det finns massor med kunskap här på forumet som många delar med sig av.
    Tack för det!

    Åh ja, Saabforum är ett av de bästa med kortast svar på frågor 👍

    F.ö. verkar Lucas-systemet väldigt bra, har ALDRIG krånglat under de 6,5 år jag haft bilen.

    Lucassystemet kom till 1990 i samma veva som Saab ”lanserade ” Lätt-trycksturbo’n
    fick hänga med resten av OG 900 T16 tid på alla Turbo bilarna i Europa
    I US/CA däremot, ja så blev det Bosch för hela slanten till OG 900 gick i graven……

    #475106
    svesson
    Deltagare

    Påställd första gången 19/6 1991.
    Om du med varningssymboler menar t.ex. ”CHECK ENGINE” längst upp till vänster – så syns inte texten normalt. Får väl anses vara dold….

    #475108
    Regin
    Deltagare

    Påställd första gången 19/6 1991.
    Om du med varningssymboler menar t.ex. ”CHECK ENGINE” längst upp till vänster – så syns inte texten normalt. Får väl anses vara dold….

    Ja huset utan de vita symbolerna är det senare 1991:
    https://saabklubben.se/forum/amne/saab-900-t16-at55l-sr-kvartz-2/page/6/ Sidan 6 är det som gäller

    Har du det, så är du även den lyckliga lottade ägare av en OG 900 –
    men det nyare växel länkage d v s Stålkulan och det nyare yttre gummi vid växellådan alá Saab 9000 😎 👌

    • Det här svaret redigerades för 1 dag, 21 timmar sedan av .
    #475117
    saabaero
    Deltagare

    Hej! Man undrar lite om en 900S -91 som gått 30kmil. Förr eller senare ger väl bränsletrycksregulatorn upp… Vad händer då? Om t.ex. membranet pajar – får man ut soppan i insuget via styrtrycksslangen? Och var får man tag i en ny?

    Det stämmer att membranet kan paja och då går bensinen bakvägen via vakumslangen och dränker motorn.
    Ganska ovanligt att det händer.

    Byta i förebyggande kan man såklart göra. Frågan är vad du ska montera istället ?
    Hitta en NOS med ett membran i samma ålder som det du har ?
    Hitta en eftermarknads med membran i kinesgummi ?
    Mitt tips är att hitta en fungerande och låta den ligga i bilen så den kan bytas om det skulle knipa.

    #475191
    svesson
    Deltagare

    Tack för alla svar! Trevligt att man är lyckligt lottad!
    Om man nu ska försöka få tag i en begagnad BTR, vilka typer passar? Hittade 2 på nätet, en i16 -91 och en 2,1 liters -92. De har ju ett mindre arbetsområde än turbon som även jobbar med + tryck. Men det kanske kvittar? Man kan väl f.ö. testa funktionen med tryckluft.
    Nån som har koll på reservdelsnumret? Svårt att läsa av på befintlig.

    #475192
    Regin
    Deltagare

    Tack för alla svar! Trevligt att man är lyckligt lottad! Om man nu ska försöka få tag i en begagnad BTR, vilka typer passar? Hittade 2 på nätet, en i16 -91 och en 2,1 liters -92. De har ju ett mindre arbetsområde än turbon som även jobbar med + tryck. Men det kanske kvittar? Man kan väl f.ö. testa funktionen med tryckluft. Nån som har koll på reservdelsnumret? Svårt att läsa av på befintlig.

    2.1 passar inte ”bolt-on” på 2.0 då den har Större gäng
    och även en annan ”anslutning” på ”fuelrail”

    2.1 Till vänster på bilderna:
    FR.1

    FR.2

    FR.3

    Bilagor:
    #475209
    svesson
    Deltagare

    Ok. Då vet jag att 2,1 L inte passar.
    Om man ska testa med tryckluft vore det bra att veta hur högt tryck pumpen kan ge…..
    Ursäkta en frågvis!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.