SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Forum / Övrigt / Projekt / Min bil / SAAB 900 T16 AT55L-SR – "Kvartz"

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 143 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • Anonym
      juni 17, 2015 at 23:37 #375663

      En sak som jag alltid har varit väldigt nördig med i den tiden jag haft OG 900 –
      det har varit instrumenthuset.

      Har alltid haft ett “tycke” för delar av den modifieringen som saab gjorde runt halva MY 91 ->
      Man ändrade på designen med varning/kontrollamporna så att det inte längre fanns några “synliga” symbol:

      Utan det var först när en lampa tänds att man så den i helhet.
      Men “tyvärr” så ändrade man även på mätartavlorna –
      man tog bort mycket av färgen och det gjorde dom nakna/kalla enligt mitt tycke 🙁

      Som tur är –
      kan man jo plocka isär/dela och sedan monterar ihop ett sådant hus här utan större problem 😀

      Så i många av mina bilar som varit MY 89-> ja där har jag helt enkelt flyttat över dom 2 skivorna då det är “bolt-on”
      Men se, den går jo inte när man kör trubb 🙁
      Inte bara har man dom “synliga” symbol –
      men även sepr. kontrollampor i form av batteri till vänster samt oljetryck på höger sidan …….

      nardi2
      (på bild ser vi en tidl modifiering på Kvartz med mätar tavlor från MY 81)

      Och det går jo tyvärr inte ihop enligt bilden:

      För någonstans runt MY 88-> så ändrade man även “där” i designen –
      genom att sätta ihop lamporna för Batteri och olja på vänster sidan 😀

      Sedan ser man även att (P) symbolen inte heller hamnar rätt –
      men att helljuse/defroster dock sitter på rätt plats……

      Så detta blev lite av en utmaning och få rätt på

      I alla fall så måste jo huset ut:

      nardi4

        Anonym
        juni 18, 2015 at 00:01 #375669

        Här ser vi den första och nog den enklaste delen i denna operation.

        Dom 2 skivorna (orange)
        från en MY 92 har monterats:

        Sitter mycket enkelt –
        endast tryckt ner över en “pinne” (rött)

        Sedan fick jag tyvärr överge varvräknaren från MY 81.

        Då denna går ända till 8K varv –
        ja så blir det lite för tight för den spikdiod jag vill ha där.

        Hittade helt ny varvräknare på Saxtorps träffen 2014:

        Förberedd, klappat och klar för montering –
        precis som jag hade det i Rödluvan 😀

        Här ser man på baksidan,
        enkelt den utgång som jag har gjord för el anslutningen:

          juni 18, 2015 at 08:53 #375685

          Bra jobbat! Jag gillar verkligen det jag ser här!
          Gillar även spikdioden, det måste vara rödluvan jag hade i bakhuvudet när jag satte in en spikdiod i min 9000 förra året för jag placerade den på samma ställe och använde även samma diod ser det ut som. Kjell & Company? 🙂

            juni 18, 2015 at 09:54 #375686

            Härligt att följa dina projekt 🙂

            Faktiskt så kan man ha för många saabar. Det är sanning det 🙂

              Anonym
              juni 18, 2015 at 12:43 #375690

              Bra jobbat! Jag gillar verkligen det jag ser här!

              Tackar 🙂

              Gillar även spikdioden, det måste vara rödluvan jag hade i bakhuvudet när jag satte in en spikdiod i min 9000 förra året –
              för jag placerade den på samma ställe och använde även samma diod ser det ut som.

              Det kanske det har varit.
              Var jo i 2008 jag kom på detta 1’a gången och gudarna skall veta jag fick ett x-antal förfrågningar omkring den 😀
              Rullar nog en 4 OG 900 i Sverige samt en i Norge med detta koncept som jag har byggd.

              Kjell & Company?

              Så absolut 😉

              Härligt att följa dina projekt

              Jamen tack samma 🙂

              Har följd många av dina projekt genom åren med –
              du kommer också upp med lite “pärlor” då och då 😀

                Anonym
                juni 18, 2015 at 17:40 #375695

                Här kommer en överraskning 🙂
                Jag kommer att köra med hela 2 dioder i huset denna gången 😀

                Spikdioden är ett “uttag” som de flesta säkerligen känner till på APC boxen –
                men det finns även ett annat “uttag” för när APC boxen känner av MAX laddtryck 😉

                Och det skall vi använda oss av nu här.
                Som man ser på bilden, så finns det inte någon lampa alls på denna platsen –
                den är “pluggad”

                Ser man på “skivan” så är det inget där på dom gamla MY 81 husen –
                inget symbol och endast rött till färgen.
                Men det är det däremot på dom sista årsmodellerna –
                en funktion som vi inte har på våra bilar, nämligen shift-up

                Här sitter den fint 🙂

                OBS: Ett tips för belysningen av instrumenthuset –
                man kan som jag visar på bilden i rött, köra med gröna lampor där 🙂
                Det ger en djupare grön färg i huset då.

                Fabr ny “dimmer/reostat”
                införskaffades med på marknaden i Saxtorp 2014:

                  Anonym
                  juni 18, 2015 at 18:03 #375700

                  Så var typ halva jobbet klart.

                  Instrumenthuset som det ser ut baktill –
                  klappat och klart, redo för montering:

                  Ett tips här med.
                  Kasta aldrig gamla ledningar från bilarna som har kvar hana/hona kopplingarna.
                  Här ser man på bilden hur jag själv har återanvänt just detta.
                  Man får inte bara en enkel snabbkoppling, men även lite av org. känslan 😉

                  Huset som det tar sig ut från framsidan.

                  Dolda varnings/kontrollampor från MY 92,

                  Org hastighetsmätare.

                  Fabr ny varvräknare med inbyggd spikdiod.

                  UR” Turbo klockan från MY 81 d v s säga från tiden innan APC eran.

                  Då återstår endast att hämta fram dessa “signaler” –
                  och på en MY 85, ja där hittar man APC boxen inne i bilen under baksätet 😉

                  På denna äldre modellen som endast är med 14 rader –
                  ja så är det Pin 5 till spikdioden samt Pin 13 till Max laddtryck 😀

                  Har ligger dom bägge redo för att giftas ihop 😀

                    Anonym
                    juni 18, 2015 at 18:17 #375705

                    Och här åter igen som jag skrev om –
                    snabbkopplingarna:

                    Tack vare dessa kommer en eventuell framtidig demontering –
                    att bli avsevärt lättare 😉

                    Då var det mesta tillbaka på sin plats igen:

                    Återstår då att kolla-
                    om man nu också fick rätt på rubbet

                      Anonym
                      juni 18, 2015 at 22:00 #375712

                      Då var det dags och se om man nu också har lyckats här…….

                      Hur testar man då om APC boxen nu också registrerar max laddtryck –
                      innan man “smockar” ihop hela bilen..

                      Jo man tar en cykelpump, tar av vacuum slangen på insuget –
                      och så försiktigt mata på med luft 😉

                      Och titta, det fungerar 😀

                      Dags då och koppla in resten av el-systemet och se om man äntligen fått rätt på det.
                      Är inte direkt “bolt-on” och bygga om/få till den rätta funktionen på lamporna. –
                      men här fick vi till det 😀

                      Noterar gärna den gröna belysningen i huset –
                      som jag tycker man kan få lite “djupare” med dom gröna glödlamporna.

                      Yes, alla lamporna lyser/fungerar som dom skall 🙂

                      När har du senast sett en MY85 trubb i detta utförande 😉

                      Ett tips för lite mera mys på kväll/nattrundan –
                      kan vara att bygga in grön belysning längst nere i mittkonsolen.
                      Denna kan man ta från handskfacket och då koppla ihop med bilens befintliga system –
                      då får man samma styrka på belysningen som resten via reostat/dimmer.

                      En annan sak man kan göra, som också syns på bilden –
                      är instegsbelysning.
                      Denna kan man göra hyggligt enkelt, samt även koppla ihop den med bilens befintliga system –
                      detta kommer inte att påverka något, ens om man har fördröjningen till kupébelysningen 😉

                        juni 19, 2015 at 08:26 #375721

                        Läckert…..

                          Anonym
                          juni 19, 2015 at 12:19 #375734

                          Läckert…..

                          Tack 🙂

                            Anonym
                            juni 20, 2015 at 11:37 #375759

                            Ibland finns det småsaker som kan reta gallfeber på en……

                            En sådan sak är just mitt Turbo emblem på bakluckan.
                            Som man ser, så har det inte samma nyans –
                            och nog ser det ut att sitta lite på snedden med ……..

                            Så det fick vi ta av och snygga till:

                            Mycket bättre nu 😀

                            Jag är fullt medveten om att jag saknar det lilla runda på vänster sidan –
                            men det får komma med tiden när jag hittar ett snyggt.

                              Anonym
                              juni 20, 2015 at 12:05 #375764

                              En annan sak man kan göra för att höja finishen lite –
                              ja det är på huven, närmare bestämt vid luftintaget till kupén.

                              Under “gallert” sitter jo denna gummi tätning som oftast blir lite tråkig med tiden.

                              Sitter endast med 4 skruvar:

                              Och eftersom att den är just av gummi –
                              ja så kan man jo ta den under “behandling” som man gör med sina däck 😉

                              Efter en tvätt och tork –
                              så ser det ut såhär monterat och klart 😀

                                Anonym
                                juni 20, 2015 at 12:44 #375768

                                Som trubb ägare till OG 900 –
                                så är man medveten om att man är lite mera “utsatt” med vissa delar än till nyare OG 900.

                                En av dessa är just belysningen fram alá insatser till strålkastarna fram.
                                Dessa har varit slut i “evigheter” känns det som –
                                så har därför samlat på mig vad jag har hittat genom åren.

                                För ca 2 år sedan hade jag den enorma turen att hitta helt nya 😀

                                Jag hade då redan en hemma i nära nog nyskick som jag plockat för att tag sedan.
                                Då dessa dök upp, ja så var det dags att fixa strålkastarna på Kvartz.

                                Tänkte som sådan, att jag köper 2 beg. från skroten som jag snyggar upp “huset” på –
                                så kan man spara dom andra.
                                Då jag plockar 2 beg –
                                så ser jag till min stora förvåning att den ena insats där också är nära nog ny :O

                                Så med den turen, att det även var en till “rätt” sida –
                                ja så var det bara sätta igång och “leka” lite här 🙂

                                Snygga var dom jo inte precis:

                                  Anonym
                                  juni 20, 2015 at 12:54 #375776

                                  En av dom sakerna man älskar gamla saab’ar för, det är –
                                  att dom går plocka isär och sedan monteras ihop igen 😀

                                  Strålkastarhus i delar:

                                  Rent och fint var det, men man skall vara lite försiktig –
                                  då dom blir lite porösa med åren.

                                  Men nu är dom redo för montering:

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 143 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.